NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Co słychać na kolei w USA?

| Piotr Kumelowski 19.11.2017 100

Co słychać na kolei w USA?
zdjęcie ilustracyjneFot. Ebgundy, CC BY-SA 3.0
Wybór najciekawszych informacji kolejowych z kontynentu amerykańskiego przygotował dla nas Piotr Kumelowski, korespondent „Rynku Kolejowego" w Stanach Zjednoczonych.
  • Rok 2017 przejdzie do historii z powodu częstotliwości oraz siły huraganów, które późnym latem nawiedziły wyspy Karaibów oraz kontynent północnoamerykański. Dwa z nich spowodowały straty na tutejszych kolejach: huragan Harvey, który uderzył w Teksas, w ciągu 5 dni przyniósł opady w wysokości 52 cali (1,32 m), zatapiając cale połacie stanu. Wszystkie koleje obecne w płd.-wschodnim Teksasie – Union Pacific, BNSF, Kansas City Southern i Amtrak – zawiesiły ruch, ewakuując w głąb lądu swój tabor. Z Galveston ewakuowano też całe muzeum kolejnictwa. Po częściowym ustąpieniu wód inspekcje infrastruktury wykonywano przy udziale helikopterów i dronów. Dwa tygodnie później kolejny huragan Irma spustoszył Florydę, powodując uszkodzenia na tamtejszych żelaznych szlakach. Jednym z poszkodowanych jest też kolej parkowa w Disneylandzie. Kolejny huragan o imieniu Maria zaatakował stowarzyszoną z USA wyspę Puerto Rico, niszcząc tam m.in. 90% sieci energetycznych i telekomunikacyjnych, szereg domów i upraw oraz wyrządzając spore szkody na napowietrznej kolei miejskiej Tren Urbano w stołecznym San Juan.
  • Październikowe przewozy intermodalne na amerykańskich kolejach pobiły wszelkie poprzednie rekordy, wypełniając handlową lukę spowodowaną mniejszymi przewozami węgla.
  • Mimo napięć w wielu dziedzinach, w dwóch sferach współpraca amerykańsko-rosyjska trwa: w kosmonautyce i kolejnictwie. We wrześniu branżowy związek amerykańskich kolei (The Association of American Railroads AAR) zatwierdził dopuszczenie wózków wagonów towarowych produkcji Ticzwińskich zakładów kolejowych TVSZ do ruchu na wszystkich liniach członków AAR, czyli praktycznie na wszystkich kolejach Kanady, USA i Meksyku.
  • Konkurencja na światowych rynkach taboru kolejowego rośnie: amerykański konglomerat General Electric właśnie dostarczył 40 lokomotyw spalinowych z serii Evolution dla kolei indyjskich IR. Pozostałe 960 maszyn z tysięcznego kontraktu wartości 2,5 mld dolarów nie będzie już produkowane w macierzystych zakładach w Pensylwanii lecz montowane w ciągu następnych 10 lat z dosyłanych podzespołów w nowej fabryce w stanie Bihar. W tym samym stanie Bihar Alstom wznosi fabrykę lokomotyw elektrycznych dla IR. Wciąż trwa odpływ produkcji wysokowartościowych wyrobów do krajów o niższych kosztach robocizny a chętnych do przejmowania zaawansowanych technologii Zachodu. 
  • Sparrows’ Point (Przylądek Wróbli), wcinający się w Zatokę Chesapeake na wysokości miasta Baltimore, przez lata słynął z ogromnej huty nieistniejącej już Bethlehem Steel Corporation oraz plątaniny torów obsługujących węglowe nabrzeża, przez które eksportowano kopalniany urobek z Appallachów. O ile eksport węgla trwa, choć na niższym poziomie, cześć terenów po hucie żelaza zaadaptowano na muzeum techniki, jednak większość areałów przeznaczono na otwartą w końcu września br. wielką multi-modalna bazę logistyczną o nazwie TradePoint Atlantic. Jej głównym użytkownikiem została firma FedEx, a obsługę zapewniają koleje CSX i Norfolk Southern.
  • Po wieloletnim okresie spadków liczby wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych – w roku 2015 trend niespodziewanie odwrócił się. Ostatnio opublikowane liczby za rok 2016 mówią też o 13% wzroście liczby wypadków z udziałem indywidualnych osób wkraczających na kolejowe tereny (poza przejazdami) . Na razie brak jednoznacznej odpowiedzi na przyczyny tych niepokojących trendów.
  • Inżynierska ciekawostka mostowa, choć dotycząca niekolejowego obiektu: po wybudowaniu nowego mostu wantowego, główne przęsło starego Mostu Kościuszki na nowojorskiej autostradzie Brooklyn-Queens Expressway (BQE) zostało opuszczone w “jednym kawałku” na barki i odholowane na złomowisko w New Jersey. W lecie 1939 r. supernowoczesna wewnątrzmiejska BQE była gotowa na tutejszą Wystawę Światową. Dzięki czujności organizacji polonijnych nowa przeprawa zachowuje Tadeusza Kościuszkę jako patrona. Dalszy ciąg prac to widowiskowe zawalenie starych przęseł za pomocą kontrolowanej eksplozji, blisko składów, magazynów, żeglownego kanału, linii kolejowej, miejskiej infrastruktury a nawet cmentarza – wszystko bez szkód.
  • Zaraz po powrocie w lipcu z Warszawy i Hamburga prezydent Trump nominował na stanowisko szefa tutejszej Federal Railroad Administration (warszawski odpowiednik to UTK) pana Batorego. Ronald Batory (choć nie Stefan) był do niedawna naczelnym dyrektorem terminalowo-zdawczej kolei Conrail, obsługującej okolice Detroit, północnego New Jersey oraz węzeł Filadelfii, które to lokalizacje leżą u zbiegu linii kilku towarzystw. Pierwotnie Conrail był koleją jeżdżącą na terenie wszystkich stanów płn.-wschodu, ale po wykupieniu i podziale tej sieci w 1999 r. między koleje Norfolk Southern oraz CSX zachowano markę Conraila (z jej oryginalnym niebieskim malowaniem) właśnie dla prowadzenia “sprawiedliwych “ operacji w wymienionych trzech rejonach, najważniejszych z ruchowo-handlowego punktu widzenia.
  • Chicago czyli Wietrzne Miasto, położone nad rozległym jeziorem Michigan, jest największym węzłem kolejowym Stanów Zjednoczonych. Geografia zadecydowała, że po Wojnie Secesyjnej linie ze wschodu musiały się gdzieś spotkać z liniami biegnącymi z zachodu, położenie burzliwie rosnącego Chicago było idealne. Inne punkty styczne “wschodu” i “zachodu” jak Kansas City, Memphis czy Nowy Orlean nigdy nie uzyskały takiej rangi. Brak jest jednolitego rozplanowania węzła, który składa się z dość przypadkowo lokowanej infrastruktury i od dziesięcioleci cierpi na potężna “arteriosklerozę” – rozrząd i tranzytowy ruch towarowy przepływają w ślimaczym tempie. Oprócz wieloletniego planu racjonalizacji układów torowych na węźle o nazwie CREATE, finansowanego ze źródeł federalnych i stanowych (nowe łącznice, dwupoziomowe skrzyżowania linii, dobudowa drugich i trzecich torów itd.), grupa inwestorów o nazwie „Great Lake Basin” zaproponowała budowę towarowej kolei rokadowej wokół Chicago o długości 260 mil. Miała ona pobiec przez stany Wisconsin, Illinois i Indiana, w dużej części wykorzystując starotorza szlaków opuszczonych w II połowie XX wieku, teoretycznie wyprowadzając z węzła Chicago do 50 par pociągów na dobę. Niestety, propozycja spotkała się natychmiastowa kontra przeciwników tego projektu, którzy wieszczyli hałas, zanieczyszczenia, wypadki na przejazdach, ryzyko wykolejen i pożarów, utratę rowerowych ścieżek itp itd. W efekcie federalny Surface Transportation Board 30 sierpnia br. odrzucił projekt w formie, w jakiej został komisji STB przedstawiony.
  • Przemysłowy konglomerat General Electric jest czołowym producentem lokomotyw spalinowych dla odbiorców krajowych i zamorskich. Gwałtowny spadek zamówień od amerykańskich przewoźników przypieczętował los starej fabryki GE w pensylwańskim Erie: przyszłą produkcję lokomotyw przenosi się do niedawno otwartego zakładu w Teksasie, a 575 wysoko kwalifikowanych pracowników w Erie zostaje zwolnionych. GE zamyka również fabrykę elektronicznych podzespołów w Rochester, N.Y. i przenosi produkcję do Chin. Deindustrializacja starych ośrodków przemysłowych niestety wciąż trwa.
  • Nowym naczelnym dyrektorem kolei dojazdowych METRA obsługujących aglomeracje Chicago zostanie James Derwinski, dotychczasowy szef służby trakcji.
  • Cygaro (kubańskie?) zagroziło zbiorom muzeum nowojorskiego metra. Wg straży pożarnej niedopałek cygara wpadł z poziomu ulicy do sztolni wentylacyjnej i spowodował tlenie się śmieci zgromadzonych na dnie sztolni. Dym sączył się do podziemnych pomieszczeń muzeum metra, które mieści się w dawnej stacji Court Street na Brooklynie. Personel muzeum błyskawicznie zabezpieczył cześć zbiorów, na resztę zabrakło czasu, gdyż podsufitowe zraszacze przeciwpożarowe zadziałały, zalewając wodą około 800 cennych obiektów z kolekcji map i dokumentów. Trwają prace zabezpieczające i konserwatorskie.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5