NUMER 09/2022
NUMER 09/2022
Temat numeru:
Innotrans 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Cieszyn: Pociągi dalekobieżne PKP Intercity dopiero w perspektywie roku 2030

| Kasper Fiszer 12.07.2022 3,6k

Cieszyn: Pociągi dalekobieżne PKP Intercity dopiero w perspektywie roku 2030
fot. Kasper Fiszer
W najbliższych latach nie należy spodziewać się uruchamiania dalekobieżnych pociągów finansowanych przez MI w relacjach do Cieszyna lub do Czeskiego Cieszyna. Resort przekonuje, że zapewnienie dojazdu na Śląsk Cieszyński jest rolą samorządu województwa.
Niebawem ma zostać wznowiony regionalny ruch kolejowy na zmodernizowanym odcinku Goleszów – Cieszyn. Szlak ten pozostawał niewykorzystywany przez pociągi pasażerskie od 2009 r., ale w ostatnich latach jego obsługi ruch był tam bardzo niewielki. Tym samym na mapie województwa śląskiego pojawi się połączenie, którego nie było tam praktycznie od dziesięcioleci.

Rząd rozważy uruchomienie połączeń, ale za kilka lat

Odbudowa trasy, która zapewni miastu szybką komunikację w kierunku Katowic, nie przyniesie jednak skierowania do granicznego miasta pociągów dalekobieżnych. PKP Intercity nie zamierza bowiem w najbliższym czasie skierować tam żadnego ze swoich kursów. Co więcej, wydaje się już pewne, że do stolicy Śląska Cieszyńskiego takie połączenia nie dotrą jeszcze przez co najmniej kilka lat. – Zgodnie z zapisami tzw. planu transportowego obsługę odcinka Goleszów – Cieszyn – granica państwa planuje się w perspektywie 2030 r. – powiedział nam bowiem Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury, które zamawia w PKP IC obsługę tras międzywojewódzkich.

Tłumaczy on, że ministerstwo kontraktuje przewozy na podstawie krajowego planu transportowego a ten nie przewiduje wcześniejszego finansowania połączeń na tej trasie. Zastrzega on przy tym, że rozważane skierowanie do Cieszyna połączeń dalekobieżnych będzie możliwe, jeśli zrealizowane zostaną inwestycje założone w Krajowym Programie Kolejowym oraz w programie wieloletnim obejmującym założenia rządu na unijną perspektywę finansową 2021 – 2027. Głównym celem, jaki przyświeca MI przy konstrukcji oferty, ma być przy tym zapewnienie połączeń pomiędzy głównymi węzłami komunikacyjnymi kraju. Resort nie traktuje Cieszyna, trójkierunkowego, międzynarodowego węzła kolejowego, jako węzła.

Rolą marszałków ma być uzupełnianie oferty MI

Rzecznik resortu stwierdza także, że w związku z hierarchiczną budową systemu transportu kolejowego to organizatorzy regionalni, a więc marszałkowie województw, powinni skomunikować swoje połączenia z pociągami finansowanymi przez MI. Sugeruje więc tym samym, że rolą śląskiego urzędu marszałkowskiego jest zapewnienie dowozu z Cieszyna do węzłów, w których zatrzymują się pociągi PKP Intercity. Według narracji MI uruchamianie pociągów międzynarodowych zależy zaś przede wszystkim od zainteresowania współpracą ze strony państw, na terenie których pociąg miałby kontynuować swoją drogę.

Szymon Huptyś nie poinformował nas przy tym, czy Republika Czeska wyraziła zainteresowanie uruchamianiem połączeń dalekobieżnych realizowanych przez przejście graniczne Cieszyn – Czeski Cieszyn. Dodajmy, że 1 sierpnia ma zostać tam wznowiony ruch regionalny.

Więcej o problemach komunikacyjnych Cieszyna, pięknego miasta z olbrzymim potencjałem turystycznym, pisaliśmy tutaj. Polski i czeski Cieszyn to razem 60 tysięcy mieszkańców, pozbawionych pociągów w głąb Polski, pomimo zmodernizowanej linii kolejowej (będzie otwarta we wrześniu).
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Cieszyn (71)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Ogłoszenie płatne

Wiecej z regionu:

Cieszyn (71)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 09/2022
NUMER 09/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy, dwujęzyczny numer "Rynku Kolejowego" przygotowany na targi Innotrans 2022. Warto przeczytać rozmowy z prezesami PKP SA, PKP PLK, UTK, Pesy, Siemens Mobility, Kolei Śląskich... oprócz tego piszemy o stanie bezpieczeństwa na kolei w Polsce i Europie, słynnym bilecie za 9 euro w Niemczech i o obiecującym kierunku ekspansji dla polskich firm z branży kolejowej. Zapraszamy do lektury! 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5