Partnerzy serwisu:
Ogłoszenie płatne

Cieszyn: Pociągi dalekobieżne PKP Intercity dopiero w perspektywie roku 2030

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-07-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

OGŁOSZENIE PŁATNE
Cieszyn: Pociągi dalekobieżne PKP Intercity dopiero w perspektywie roku 2030
fot. Kasper Fiszer
W najbliższych latach nie należy spodziewać się uruchamiania dalekobieżnych pociągów finansowanych przez MI w relacjach do Cieszyna lub do Czeskiego Cieszyna. Resort przekonuje, że zapewnienie dojazdu na Śląsk Cieszyński jest rolą samorządu województwa.

Niebawem ma zostać wznowiony regionalny ruch kolejowy na zmodernizowanym odcinku Goleszów – Cieszyn. Szlak ten pozostawał niewykorzystywany przez pociągi pasażerskie od 2009 r., ale w ostatnich latach jego obsługi ruch był tam bardzo niewielki. Tym samym na mapie województwa śląskiego pojawi się połączenie, którego nie było tam praktycznie od dziesięcioleci.

Rząd rozważy uruchomienie połączeń, ale za kilka lat

Odbudowa trasy, która zapewni miastu szybką komunikację w kierunku Katowic, nie przyniesie jednak skierowania do granicznego miasta pociągów dalekobieżnych. PKP Intercity nie zamierza bowiem w najbliższym czasie skierować tam żadnego ze swoich kursów. Co więcej, wydaje się już pewne, że do stolicy Śląska Cieszyńskiego takie połączenia nie dotrą jeszcze przez co najmniej kilka lat. – Zgodnie z zapisami tzw. planu transportowego obsługę odcinka Goleszów – Cieszyn – granica państwa planuje się w perspektywie 2030 r. – powiedział nam bowiem Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury, które zamawia w PKP IC obsługę tras międzywojewódzkich.

Tłumaczy on, że ministerstwo kontraktuje przewozy na podstawie krajowego planu transportowego a ten nie przewiduje wcześniejszego finansowania połączeń na tej trasie. Zastrzega on przy tym, że rozważane skierowanie do Cieszyna połączeń dalekobieżnych będzie możliwe, jeśli zrealizowane zostaną inwestycje założone w Krajowym Programie Kolejowym oraz w programie wieloletnim obejmującym założenia rządu na unijną perspektywę finansową 2021 – 2027. Głównym celem, jaki przyświeca MI przy konstrukcji oferty, ma być przy tym zapewnienie połączeń pomiędzy głównymi węzłami komunikacyjnymi kraju. Resort nie traktuje Cieszyna, trójkierunkowego, międzynarodowego węzła kolejowego, jako węzła.

Rolą marszałków ma być uzupełnianie oferty MI

Rzecznik resortu stwierdza także, że w związku z hierarchiczną budową systemu transportu kolejowego to organizatorzy regionalni, a więc marszałkowie województw, powinni skomunikować swoje połączenia z pociągami finansowanymi przez MI. Sugeruje więc tym samym, że rolą śląskiego urzędu marszałkowskiego jest zapewnienie dowozu z Cieszyna do węzłów, w których zatrzymują się pociągi PKP Intercity. Według narracji MI uruchamianie pociągów międzynarodowych zależy zaś przede wszystkim od zainteresowania współpracą ze strony państw, na terenie których pociąg miałby kontynuować swoją drogę.

Szymon Huptyś nie poinformował nas przy tym, czy Republika Czeska wyraziła zainteresowanie uruchamianiem połączeń dalekobieżnych realizowanych przez przejście graniczne Cieszyn – Czeski Cieszyn. Dodajmy, że 1 sierpnia ma zostać tam wznowiony ruch regionalny.

Więcej o problemach komunikacyjnych Cieszyna, pięknego miasta z olbrzymim potencjałem turystycznym, pisaliśmy tutaj. Polski i czeski Cieszyn to razem 60 tysięcy mieszkańców, pozbawionych pociągów w głąb Polski, pomimo zmodernizowanej linii kolejowej (będzie otwarta we wrześniu).
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Infrastruktura

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Michał Szymajda 26 lipca 2023

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Pociągi wróciły na trasę Cieszyn – Skoczów

Pasażer

Pociągi wróciły na trasę Cieszyn – Skoczów

Przemysław Brych 05 września 2022

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Infrastruktura

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Michał Szymajda 26 lipca 2023

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Pociągi wróciły na trasę Cieszyn – Skoczów

Pasażer

Pociągi wróciły na trasę Cieszyn – Skoczów

Przemysław Brych 05 września 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5