Minister spraw zagranicznych i handlu Węgier Péter Szijjártó oraz szef Państwowej Komisji Rozwoju i Reform Chin Xu Shaoshi podpisali umowę, w ramach której zostanie sfinansowana modernizacja węgierskiego odcinka międzynarodowej linii kolejowej Budapeszt – Belgrad. Prace równolegle będą toczyły się też po stronie serbskiej.
Umowa została podpisana w czasie forum „16+1", czyli spotkania przedstawicieli 16 państw Europy Środkowo-Wschodniej i Chin. W ramach dwudziestoletniej umowy kredytowej, Chińczycy sfinansują 85% kosztów z kwoty 1,6 mld dolarów, którą pochłonie modernizacja liczącej 163 km trasy z Budapesztu do miejscowości Kelebia na granicy węgiersko-serbskiej.
Węgiersko – chińska joint venture, w skład której wejdą Koleje Węgierskie MÁV, zostanie utworzona w celu przygotowania projektu do realizacji. Zakres prac jest duży, ponieważ obejmuje dobudowę drugiego toru, elektryfikację trasy, a także jej dostosowanie do prędkości 160 km/h. Projekt obejmie także modernizację węzłów – tak, aby były one w stanie pomieścić długie, liczące do 740 metrów składy towarowe.
Kilka miesięcy temu został przyznany kontrakt na realizację studium wykonalności tej inwestycji. Kolejne prace polegające na projektowaniu, uzyskiwaniu pozwoleń i opracowywaniu oraz ogłaszaniu przetargów ruszą w przyszłym roku. Prace budowlane mają rozpocząć się na przełomie roku 2017 i 2018.
Niezależnie od tego projektu, rząd Serbii podpisał odrębną umowę, obejmującą podobną modernizację 177 km trasy po stronie serbskiej. Wstępne szacunki opracowywane przy okazji podpisanego jeszcze w 2013 roku porozumienia w sprawie modernizacji trasy zakładają, że inwestycja na terenie Serbii będzie kosztować około miliarda dolarów. Już w grudniu minionego roku, na spotkaniu w Belgradzie, Chińczycy przypominali, że są zainteresowani włączeniem się w modernizację tej trasy. Rok wcześniej podpisane zostało wspomniane już porozumienie w sprawie modernizacji, a podpisy pod nim złożyli przedstawiciele: Chin, Serbii, Węgier i Macedonii.
Projekt modernizacji linii Belgrad – Budapeszt, który będzie prowadzony wspólnie przez Serbię, Chiny oraz Węgry, pozwoli na umocnienie gospodarcze całego regionu. Dzięki modernizacji podniesiona zostanie znacznie prędkość – na większości odcinków do 160 km/h. W tej chwili pokonanie całej trasy Belgrad – Budapeszt zajmuje osiem godzin. Po zakończeniu prac podróż ma trwać poniżej trzech godzin.