Partnerzy serwisu:
Świat

Chiński ezt już na torach Macedonii. Będą kolejne

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-12-2015
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Global Post/lp, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

ŚWIAT
Chiński ezt już na torach Macedonii. Będą kolejne
W połowie listopada Koleje Macedońskie otrzymały pierwszy z sześciu zamówionych u chińskiego producenta pociągów. Firma CRRC dostarczy Macedończykom łącznie dwa elektryczne i cztery spalinowe zespoły trakcyjne. Pociągi będą rozpędzały się do prędkości 140 km/h.

16 listopada został zorganizowany przejazd inauguracyjny. Pociąg pokonał wówczas trasę Skopje - Wełes. Wśród pasażerów, którzy znaleźli się na pokładzie pociągu, był premier Macedonii Nikoła Gruewski.

Trójczłonowe składy zostały tak zaprojektowane, aby spełnić europejskie normy bezpieczeństwa. Każdy z pociągów pomieści około 200 pasażerów. Zespół trakcyjny jest wyposażony w klimatyzację oraz przyjazne środowisku toalety.

Pierwszy pociąg od dziesięcioleci

Nowe pociągi będą obsługiwały trasy m.in. ze Skopje do miejscowości Gewgelija oraz Bitola, a także do Tetowa i Kumanowa. Koleje Macedońskie liczą na to, że nowe pociągi przyczynią się do wzrostu liczby przewożonych pasażerów, ponieważ wykonane w nowoczesnym standardzie składy będą zachęcały podróżnych do korzystania z kolei. Chiński ezt to pierwszy na macedońskich torach nowy pociąg od 40 lat. - To historyczny dzień dla Macedończyków. Już za nami są czasy, kiedy to nikt nie dbał o kupowanie nowego taboru i ulepszanie jakości połączeń - powiedział premier Gruewski. - Nie trzeba wielu słów. Wystarczy spojrzeć na stare, wyeksploatowane pociągi i porównać je do nowego składu. Różnica jest ogromna - dodał.

Zgodnie z zawartą umową, firma CRRC dostarczy kolejny ezt do końca tego roku, natomiast cztery pociągi spalinowe - w pierwszym kwartale roku 2016. Dostarczony chiński skład to pierwszy nowy pociąg w Macedonii od 40 lat. Wartość kontraktu to 25 mln euro, z czego blisko 1 mln euro pochodzi z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju.

Będzie więcej inwestycji

Rząd planuje w kolejnych latach zamówić więcej nowych pociągów - tak aby dalej unowocześniać przestarzałą flotę. Ale będą też remonty infrastruktury. W budżecie na rok 2016 rząd zabezpieczył 36 mln euro na modernizację sieci kolejowej. Kwota nie jest szczególnie wysoka, ale to i tak piętnastokrotność kwoty zabezpieczonej na ten cel dziesięć lat wcześniej - w roku 2006. Natomiast wartość inwestycji, które pozwoliłyby kompleksowo zająć się modernizacją sieci, to około 600 mln euro. A taki projekt nie był realizowany od co najmniej 30 lat.

Chiny walczą o europejski rynek

Umowa na dostawę sześciu pociągów dla Macedonii została podpisana w 2014 roku. Ówczesna firma CSR podkreślała, że jest to jej pierwszy kontrakt na dostawy taboru dla Europy. Kilka miesięcy temu firma CRRC wchłonęła wszystkie aktywa i dotychczasowe kontrakty firm CNR i CSR. Przedstawiciele nowego przedsiębiorstwa chwalą się, że CRRC jest największym producentem taboru kolejowego na świecie, z najbogatszym portfolio oraz z mocno zaawansowaną technologią. Połączenie przedsiębiorstw daje jeden podstawowy atut: kolejowy gigant będzie miał znacznie lepszą pozycję w walce o kontrakty zagraniczne.

Ze strony Chin jest coraz więcej sygnałów o otwieraniu się na rynki zagraniczne. Docenia to m. in. niemiecka kolej Deutsche Bahn, która kilkanaście dni temu otworzyła swoje biuro zakupowe w Szanghaju. Tam chce zaopatrywać się w części zamienne do swoich pociągów. Chiny są też otwarte na realizację projektów infrastruktury kolejowej w Europie. Jeden z projektów realizowany z zaangażowaniem Chin to modernizacja międzynarodowej linii Belgrad - Budapeszt. Ostatnio Państwo Środka zadeklarowało też chęć zaangażowania w budowę Rail Baltiki, a wcześniej wspominało o chęci wsparcia projektu budowy kolei dużych prędkości w Wielkiej Brytanii.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

W Chinach rusza budowa 900 km nowych linii KDP

Infrastruktura

W Chinach rusza budowa 900 km nowych linii KDP

Łukasz Kuś 05 września 2016

Rekordowe zadłużenie Chińskich Kolei

Biznes

Rekordowe zadłużenie Chińskich Kolei

lk, Rynek Kolejowy 08 maja 2016

Chiny sfinansują modernizację linii Budapeszt - Belgrad

Świat

Chiny sfinansują modernizację linii Budapeszt - Belgrad

IRJ/lp, Rynek Kolejowy 30 listopada 2015

Chińczycy kupują brytyjską firmę leasingującą tabor

Śšwiat

Chińczycy kupują brytyjską firmę leasingującą tabor

Railway Gazette/lp, Rynek Kolejowy 25 stycznia 2015

Chińscy producenci taboru łączą siły i chcą podbijać światowe rynki

Biznes

Chińscy producenci taboru łączą siły i chcą podbijać światowe rynki

Railway Gazette/lp, Rynek Kolejowy 03 czerwca 2015

Zobacz również:

W Chinach rusza budowa 900 km nowych linii KDP

Infrastruktura

W Chinach rusza budowa 900 km nowych linii KDP

Łukasz Kuś 05 września 2016

Rekordowe zadłużenie Chińskich Kolei

Biznes

Rekordowe zadłużenie Chińskich Kolei

lk, Rynek Kolejowy 08 maja 2016

Chiny sfinansują modernizację linii Budapeszt - Belgrad

Świat

Chiny sfinansują modernizację linii Budapeszt - Belgrad

IRJ/lp, Rynek Kolejowy 30 listopada 2015

Chińczycy kupują brytyjską firmę leasingującą tabor

Śšwiat

Chińczycy kupują brytyjską firmę leasingującą tabor

Railway Gazette/lp, Rynek Kolejowy 25 stycznia 2015

Chińscy producenci taboru łączą siły i chcą podbijać światowe rynki

Biznes

Chińscy producenci taboru łączą siły i chcą podbijać światowe rynki

Railway Gazette/lp, Rynek Kolejowy 03 czerwca 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5