W Wigilię Bożego Narodzenia najnowszy chiński pociąg bardzo dużych prędkości z serii CRH380AL podczas jazd testowych na linii Pekin – Szanghaj ustanowił światowy rekord prędkości pociągu seryjnego jadąc 486,1 km/godz. Chińskie Ministerstwo ds. Kolei rozważa wprowadzenie na całej, liczącej już ponad 12 tys. km sieci dużych prędkości w tym kraju prędkości 400 km/godz.
- To jest ogromny wkład Chin w technologię kolei dużych prędkości – powiedział po zakończeniu jazd testowych minister ds. kolei Liu Zhijun. Nowy rekord prędkości pociągu pasażerskiego został ustanowiony na 220-kilometrowym odcinku między Zaozhuangin w prowincji Shandong a Bengbu w prowincji Anhui.
O 11:06 czasu miejscowego pociąg wyruszył zaprojektowany i zbudowany w Chinach pociąg bardzo dużych prędkości CRH 380-6041L. 16-członowy już kilka minut później pobił dotychczasowy rekord prędkości pociągu seryjnego, który wynosił 416,6 km/godz. i został także ustanowiony przez pojazd wyprodukowany przez chińskiego producenta CRH. Następnie maszynista utrzymywał przez chwilę prędkość 420 km/godz., po czym przyspieszył i o godz. 11.24 przekroczył barierę 480 km/godz. Następnie pociąg lekko zwolnił i ponownie rozpoczął rozpędzanie, aby o godz. 11:28 ustanowić rekord świata z prędkością 486,1 km godz. – relacjonuje wydarzenie chiński portal ekonomiczny China Economic Net.
Chińskie koleje posiadają 31 jednostek CRH380AL. Składy te zostały zaprojektowane i zbudowane przez CSR Qingdao Sifang Locomotive and Rolling Stock Co Ltd. Ich twórcy inspirowali się rozwiązaniami zastosowanymi w pociągach Velaro produkowanymi przez niemieckiego Siemensa oraz japońskimi składami E2. Pociągi serii CRH380AL kursują codziennie na linii Pekin – Szanghaj. Składy o długości 403 metrów oferują 1027 miejsc siedzących i są przystosowane do kursowania w tempie 350-380 km/godz.
Dzięki tym pociągom liczba pasażerów podróżujących koleją z Pekinu do Szanghaju i z powrotem znacząco wzrosła. Bilet na trasę o długości 1318 km w klasie ekonomicznej kosztuje ok. 67 euro, a w klasie biznes 190 euro. Budowa całej linii otwartej do eksploatacji 30 czerwca tego roku kosztowała 24,67 mld euro. Prowadzi ona przez siedem prowincji i miast wzdłuż wschodniego wybrzeża Chin, gdzie żyje jedna czwarta mieszkańców tego kraju.
Jednocześnie w ten weekend chińskie koleje rozpoczęły testy zupełnie nowego, superszybkiego pociągu, który poruszać się ma z prędkością 500 km/godz. Został on zaprojektowany i zbudowany przez CSR Sifang Locomotive & Rolling Stock. Sylwetką ma przypominać starożytny chiński miecz. Sześcioczłonowy pociąg jest najnowszym przedstawicielem taboru dużych prędkości w Kraju Środka. Jego maksymalna moc trakcyjna wynosi 22 800 kW. Dla porównania składy CRH380, które kursują obecnie między Pekinem a Szanghajem z prędkością 300 km/godz. dysponują mocą 9 600 kW. Prawdopodobnie w przyszłym roku Chińskie Koleje będą chciały przekroczyć nim na linii Pekin - Szanghaj barierę 500 km/godz.
Wydarzenia te mają prawdopodobnie zatrzeć negatywne wrażenia po bardzo trudnym dla chińskiego przemysłu kolejowego roku 2011. Kilka miesięcy temu doszło do zderzenia dwóch pociągów dużych prędkości, wskutek czego śmierć poniosło 35 osób, natomiast w lutym tego roku minister ds. kolei Liu Zhijun, kluczowa postać odpowiedzialna za boom w sektorze kolejowym w Chinach, został odwołany po serii zarzutów korupcyjnych. Wyrok w tej sprawie jeszcze nie zapadł.