Partnerzy serwisu:
Biznes

CEF to nie wszystko. PLK blisko uruchomienia kolejnych 5,2 mld złotych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
31-01-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
CEF to nie wszystko. PLK blisko uruchomienia kolejnych 5,2 mld złotych
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SAzdjęcie ilustracyjne
Jak dowiedział się “Rynek Kolejowy”, 6 mld złotych w już ogłoszonych przetargach do sfinansowania z konkursu CEF2 to nie wszystko, co szykuje na ten kwartał Ministerstwo Infrastruktury i PKP PLK. MI zwróciło się do Ministerstwa Finansów o przejściowe zabezpieczenie kolejnych 5,2 mld złotych na inwestycje, a przetargi mają ruszyć już w tym półroczu.

PKP PLK od ponad roku zmaga się z brakiem możliwości finansowania nowych, dużych projektów, co przełożyło się na lukę inwestycyjną na kolei i zwolnienia pracowników u wykonawców i dostawców. Promykiem nadziei są przetargi, które w połowie miesiąca ogłosiła PKP PLK, licząc głównie na sfinansowanie realizacji inwestycji z pieniędzy programu CEF (o ile uda się wygrać konkurs).

Ich szacunkowa wartość to łącznie 6 mld złotych. Jak podkreśla branża, to jednak wciąż mniej, niż wartość już kończących się kontraktów - a przypomnijmy, że żeby zachować ciągłość inwestycji, PKP PLK miała ogłosić w 2021 roku przetargi warte prawie 17 mld złotych, a ostatecznie było to zaledwie ponad 3 mld złotych.

Resort Infrastruktury chce finansowanie pomostowego inwestycji kolejowych

PKP PLK zapewnia, że problemem są wyłącznie pieniądze - wciąż nie są dostępne dla Polski środki z Krajowego Programu Odbudowy, a następca POIiŚ (FENiKS) jest w przygotowaniu. Dlatego branża wielokrotnie apelowała, żeby inwestycje kolejowe finansować tak jak drogowe - w sposób ciągły, jeszcze przed zatwierdzeniem środków pomocowych.

Pod koniec grudnia Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział Polskiej Agencji Prasowej że takie działania zostały podjęte. - Czekamy na gwarancje finansowania ze strony Ministerstwa Finansów, aby – wobec braku zatwierdzenia KPO dla Polski – ogłaszać przetargi m.in. na większe inwestycje kolejowe – cytowała PAP ministra.

Wystąpiliśmy o szczegóły do MI. Jak odpowiedział rzecznik resortu Szymon Huptyś, 19 stycznia br. Ministerstwo Infrastruktury zwróciło się do Ministerstwa Finansów z prośbą o przejściowe zabezpieczenie finansowania projektów planowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA do realizacji ze środków Krajowego Planu Odbudowy. - Łączna kwota planowanych do uruchomienia postępowań przetargowych w I półroczu 2022 r., przewidywanych do realizacji ze środków KPO wynosi 5 243 mln zł - poinformował rzecznik. Potwierdził również, że chodzi o kolejne środki - oprócz ogłoszonych już inwestycji z CEF 2.

"Jedyne możliwe i słuszne działanie"

Mamy zatem kolejną dobrą wiadomość dla branży. - To jedyne możliwe i słuszne działanie resortu. Wszystkie organizacje reprezentujące rynek od wielu miesięcy zwracają się publicznie o to samo zarówno do Ministra Finansów jak i do Premiera. Pozostaje trzymać kciuki, żeby minister Kościński zauważył na polu inwestycji infrastrukturalnych nie tylko inwestycje drogowe - komentuje dla “Rynku Kolejowego” Adrian Furgalski, przewodniczący Railway Business Forum i prezes ZDG TOR.

PKP PLK zapowiedziała w ubiegłym miesiącu, że w przypadku odblokowania środków z KPO inwestycji będzie dużo więcej - przetargi na 2022 rok miałyby sięgnąć kwoty aż 22 mld złotych. Prezes Furgalski obawia się jednak, że KPO dla Polski nie uda się uruchomić w tym roku. Tym istotniejsze będzie zatwierdzenie finansowania pomostowego inwestycji.

- Pamiętajmy także, że mimo zgody na uruchomienie środków finansowych dla Polski, wszystkie terminy związane z KPO biegną, tak więc zakończenie jego realizacji przypada niezmiennie na sierpień 2026 roku. Pytanie czy do tego czasu bylibyśmy w stanie przeprowadzić proces przetargowy, odwoławczy i budowlany pozostawiam bez odpowiedzi… - przestrzega przewodniczący RBF.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Małopolska przebija Mazowsze. Chce kupić nawet 56 nowych pociągów

Tabor i technika

Małopolska przebija Mazowsze. Chce kupić nawet 56 nowych pociągów

Jakub Madrjas 20 czerwca 2023

ProKolej: Bałagan w kryteriach konkursu taborowego CUPT

Prawo i polityka

Szykują wsparcie dla ERTMS i intermodalu z KPO

Prawo i polityka

Szykują wsparcie dla ERTMS i intermodalu z KPO

Jakub Madrjas 24 kwietnia 2023

Wspólny system biletowy nie powstanie w ramach KPO

Biznes

Produkcja na ostatnią chwilę. Jaki harmonogram zakupu taboru z KPO?

Prawo i polityka

Ponad 2 miliardy na tabor. CUPT ogłasza duży konkurs za KPO

Prawo i polityka

Zobacz również:

Małopolska przebija Mazowsze. Chce kupić nawet 56 nowych pociągów

Tabor i technika

Małopolska przebija Mazowsze. Chce kupić nawet 56 nowych pociągów

Jakub Madrjas 20 czerwca 2023

ProKolej: Bałagan w kryteriach konkursu taborowego CUPT

Prawo i polityka

Szykują wsparcie dla ERTMS i intermodalu z KPO

Prawo i polityka

Szykują wsparcie dla ERTMS i intermodalu z KPO

Jakub Madrjas 24 kwietnia 2023

Wspólny system biletowy nie powstanie w ramach KPO

Biznes

Produkcja na ostatnią chwilę. Jaki harmonogram zakupu taboru z KPO?

Prawo i polityka

Ponad 2 miliardy na tabor. CUPT ogłasza duży konkurs za KPO

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5