NUMER 03/2023
NUMER 03/2023
Temat numeru:
Kolej na Mazowszu
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

CAF podsumowuje rok 2022. „Historycznie najlepszy”

| Roman Czubiński 04.03.2023 1k

CAF podsumowuje rok 2022. „Historycznie najlepszy”
fot. NS
W ubiegłym roku CAF przyjął nowe zamówienia o wartości ponad 6 mld euro. To wartość rekordowa – i większa o przeszło 60%, niż w latach 2021 i 2019. Mimo lekkiego spadku rentowności działalność rozwija się pomyślnie, w czym duży udział ma polski Solaris – to najważniejsze dane z rocznego bilansu, opublikowanego przez koncern.
Wartość przyjętych w ubiegłym roku zamówień wzrosła w stosunku do 2021 r. aż o 64%. Wynosi ona 6,205 mld euro. W trakcie realizacji są kontrakty o wartości 13,250 mld euro (wzrost o 37%). W obu przypadkach są to najlepsze wyniki w historii CAF.

Mimo tak dobrych wyników pogorszyły się najważniejsze wskaźniki kondycji finansowej. Marża EBITDA (zysk przed potrąceniem odsetek, podatków i amortyzacji podzielony przez całość przychodów) wyniosła 7,3% (o 1,4 punktu procentowego mniej, niż przed rokiem), a marża EBIT (stosunek zysku bez odsetek i podatków do wszystkich przychodów) – 4,4% (o 1,2 punktu mniej). Koncern tłumaczy to niezależnymi od siebie zmianami w otoczeniu makroekonomicznym i geopolitycznym – wzrostem kosztów i zakłóceniami łańcuchów dostaw (oba czynniki wynikają głównie z rosyjskiego ataku na Ukrainę i jego konsekwencji).

Akwizycja i praca nad własnymi rozwiązaniami

Wśród największych sukcesów odniesionych w ubiegłym roku wymienia dużą liczbę kontraktów zdobytych na kluczowych dla siebie rynkach: w Niemczech, Francji, Hiszpanii, w państwach nordyckich oraz w USA. Zdobywane tam zamówienia mają najczęściej co najmniej średnią wartość (od 300 do 800 mln euro). CAF podpisał z Kolejami Holenderskimi umowę na 60 półpiętrowych EZT, z Renfe – na 28 EZT do połączeń średniodystansowych z modułem bateryjnym, a ze Szwecją – na 25 jednostek. Koncern przejął od Alstomu i Bombardiera zakłady w Niemczech i Francji (wraz z prawami do produkowanych w nich pojazdów Coradia Polyvalent i Talent 3), a także kontynuował prace nad prototypem własnego wodorowego zespołu trakcyjnego.

Ponad połowa (58%) pozyskiwanych zamówień dotyczy taboru kolejowego. Pozostałe części (po 14% każda) to autobusy, systemy zintegrowane (takie jak „fioletowa linia” tramwajowa w Tel Awiwie wraz z taborem) oraz usługi. Najwięcej kontraktów (o łącznej wartości 2,368 mld euro) pozyskano w ostatnim kwartale roku. Największym pojedynczym rynkiem zbytu (13%) była Hiszpania.

Solaris – cenne ogniwo grupy

Dzięki Solarisowi, który jest częścią grupy CAF od 2018 r., koncern został też liderem na europejskim rynku autobusów wodorowych (dostarczył ich dotychczas ponad 100, a na bieżący i przyszły rok ma już zamówienia na 80 kolejnych). Trend odchodzenia od silników spalinowych jest coraz silniejszy. Jak poinformowano w sprawozdaniu, pojazdy elektryczne stanowią już 50% zamówień na wszystkie autobusy, a trolejbusy – kolejne 13%.

Na początku ubiegłego roku polski producent zdobył największe w swoich dziejach zamówienie na elektryczne przegubowce – 183 takich pojazdów zostanie dostarczonych do Oslo. Liczba wszystkich pojazdów sprzedanych w 2022 r. przez Solarisa to 1492.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2023
NUMER 03/2023
W numerze 3/2023 naszego Miesięcznika przyjrzeliśmy się temu, dlaczego rekordy kolei pasażerskiej nie stały się udziałem Mazowsza. Dużo uwagi poświęcamy też udanym działaniom Kolei Małopolskich. Oprócz tego jak zwykle wiele ciekawych rozmów i ważnych tematów - jak inwestycje wojskowe i logistyka wojenna. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5