Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

CAF: Nowe jednostki dalekobieżne dla SNCF już w produkcji

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
28-05-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Nowe pociągi Oxygene produkcji hiszpańskiego CAF już w 2025 roku wejdą do użycia we Francji do obsługi konwencjonalnych relacji dalekobieżnych SNCF w ramach sieci Intercités. Pasażerowie na targach w Limoges mieli sposobność zobaczyć, jak będą przedstawiać się pojazdy w środku. Zaprezentowano bowiem model części nadwozia w proporcjach 1:1 wraz przestrzenią pasażerską. Miejsce prezentacji jest nieprzypadkowe, ponieważ Limoges jest jednym z miejsc, w których pojawią się nowe jednostki.

Elektryczne zespoły trakcyjne Oxygene produkcji hiszpańskiego CAF mają wejść do użytku jesienią 2025 roku. Będą obsługiwały połączenia dalekobieżne kategorii Intercités, czyli konwencjonalne, które nie przebiegają przez linie kolejowe dużych prędkości, jak ma to miejsce w przypadku kategorii TGV inOui, TGV Europe, czy niskokosztowych OUIGO Grande Vitesse, funkcjonujących wciąż w powszechnej świadomości jako po prostu TGV.

Intercités obsługiwane przez Oxygene pojawią się na relacjach z Paryża do Tuluzy przez Orlean i Limoges oraz do Clermont-Ferrand. W ramach odnowy sieci Intercités postanowiono podejść do sprawy kompleksowo - zakup nowych jednostek będzie połączony z pracami na liniach kolejowych tworzących wyżej wymienione ciągi. Nakłady inwestycyjne na ten cel opiewają na 800 mln euro.

Dziesięcioczłonowe, 188-metrowe jednostki Oxygene będzie charakteryzował stosunkowo wysoki udział miejsc siedzących pierwszej klasy, ponieważ wśród 420 miejsc siedzących w tym standardzie będzie aż 103. To wyraźnie więcej niż w eksploatowanych w PKP Intercity elektrycznych zespołach trakcyjnych ED160 i ED161, gdzie na 354 miejsca siedzące łącznie tylko 60 stanowią miejsca w pierwszej klasie, co należy tłumaczyć większym popytem na bardziej komfortowe podróże we wciąż zamożniejszych państwach Europy Zachodniej. Oznacza to także wzrost podaży miejsc siedzących o 20 w stosunku do dziś eksploatowanych standardowych składów wagonowych Corail. Ponadto w każdej jednostce znajdzie się miejsce dla dziesięciu rowerów oraz zaplecze dla usługi gastronomicznej świadczonej na wózku. Nie zabraknie także WiFi, gniazdek elektrycznych i portów USB, lampek do czytania po zmroku, czy systemu informacji pasażerskiej. Maksymalna prędkość eksploatacyjna wyniesie 200 km/h, a pociągi będą mogły korzystać zarówno z systemu zasilania 1,5 kV DC, jak i 25 kV AC.



 Zakup 28 pociągów to inwestycja o wartości 700 mln euro. Co istotne, kontrakt zakłada możliwość pozyskania kolejnych 75 jednostek w ramach prawa opcji. Oxygene powstają w dwóch zakładach produkcyjnych należących do CAF: Bagnères-de-Bigorre we Francji oraz Besaino w Hiszpanii. Producent zapowiedział intencję zatrudnienia kolejnych 250 pracowników i przeznaczenia 30 mln euro na inwestycje właśnie we Francji.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pierwszy Vectron na 230 km/h dotarł do Czech [zdjęcia]

Tabor i technika

Pierwszy Vectron na 230 km/h dotarł do Czech [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 13 sierpnia 2025

Duński Lokaltog zamawia kolejne jednostki bateryjne Stadlera

Tabor i technika

Newag z jedyną ofertą na dostawę nowych pociągów dla trójmiejskiej SKM

Tabor i technika

Kolejnych 13 KISS-ów dla szwedzkiego poolu taborowego

Biznes

Kolejnych 13 KISS-ów dla szwedzkiego poolu taborowego

Mikołaj Kobryński 05 sierpnia 2025

Pierwszy wagon sypialny Stadlera dla Kazachstanu zaprezentowany

Biznes

Coraz więcej Regio-Shuttle RS1 w Czechach

Tabor i technika

Coraz więcej Regio-Shuttle RS1 w Czechach

Mikołaj Kobryński 04 sierpnia 2025

Zobacz również:

Pierwszy Vectron na 230 km/h dotarł do Czech [zdjęcia]

Tabor i technika

Pierwszy Vectron na 230 km/h dotarł do Czech [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 13 sierpnia 2025

Duński Lokaltog zamawia kolejne jednostki bateryjne Stadlera

Tabor i technika

Newag z jedyną ofertą na dostawę nowych pociągów dla trójmiejskiej SKM

Tabor i technika

Kolejnych 13 KISS-ów dla szwedzkiego poolu taborowego

Biznes

Kolejnych 13 KISS-ów dla szwedzkiego poolu taborowego

Mikołaj Kobryński 05 sierpnia 2025

Pierwszy wagon sypialny Stadlera dla Kazachstanu zaprezentowany

Biznes

Coraz więcej Regio-Shuttle RS1 w Czechach

Tabor i technika

Coraz więcej Regio-Shuttle RS1 w Czechach

Mikołaj Kobryński 04 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij