Tomasz Piotr Nowak, poseł na Sejm VIII kadencji, zainteresował się kolejami wąskotorowymi. W jego ocenie mogą one stanowić nie tylko atrakcje turystyczne, ale również środek komunikacji zbiorowej. Wskazał na potrzebę zapewnienia środków na ich rewitalizacje i funkcjonowanie. Jednak ze stanowiska Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa wynika, że nie należy spodziewać się wsparcia z budżetu państwa na takie cele.
Poseł pyta…
Parlamentarzysta Platformy Obywatelskiej złożył interpelacje w sprawie funkcjonowania kolei wąskotorowych. Na przykładzie Średzkiej Kolei Powiatowej i zaangażowania lokalnych społeczności w jej utrzymanie wskazuje na potrzebę ich wielorakiego wsparcia dla „małych kolei”. Podaje, że obecnie pełniona funkcja atrakcji turystycznej jest niewystarczająca. Wskazuje, że mogłaby stanowić całoroczny środek komunikacji zbiorowej na odcinku Środa Wlkp. – Zaniemyśl. Aby tak się stało, wymagane są odpowiednie środki finansowe. Po doprowadzeniu ich do odpowiedniego stanu technicznego mogłyby stanowić ciekawą alternatywę dla transportu indywidualnego. W ocenie posła, rośnie zainteresowanie kolejami wąskotorowymi jako dodatkowej formy komunikacji publicznej, dlatego pojawiło się pytanie, czy ministerstwo przewiduje uruchomienie środków finansowych na dofinansowanie tego typu przedsięwzięć.
Minister odpowiada
W odpowiedzi na interpelacje stanowisko Ministra Infrastruktury i Budownictwa przedstawił Piotr Stomma, podsekretarz stanu. Wynika z niego, że resort pozytywnie odnosi się do wszelkich inicjatyw związanych z reaktywacją kolei wąskotorowych oraz do przekazywania mienia przez PKP innym podmiotom.
Jako źródło finansowania rewitalizacji kolei wąskotorowych Stomma wskazał regionalne programy operacyjne. Natomiast z przedstawionego stanowiska wynika, że nie należy spodziewać się wsparcia finansowego z budżetu państwa na rzecz kolei wąskotorowych, np. jako wkład własny do projektów realizowanych ze pomocą funduszy unijnych. Wynika to głównie ze szczupłości środków, jakie ma do dyspozycji resort, a także z nieuwzględnienia w dokumentach rządowych inwestycji w infrastrukturę wąskotorową. Wiceminister wskazał również, że środki na włączenie kolei wąskotorowych do lokalnej komunikacji publicznej powinni wygospodarować jej organizatorzy, czyli właściwe jednostki samorządu terytorialnego.