Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Budżet państwa nie wesprze „wąskotorówek”

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
27-03-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Budżet państwa nie wesprze „wąskotorówek”
Rafał Jasiński
Tomasz Piotr Nowak, poseł na Sejm VIII kadencji, zainteresował się kolejami wąskotorowymi. W jego ocenie mogą one stanowić nie tylko atrakcje turystyczne, ale również środek komunikacji zbiorowej. Wskazał na potrzebę zapewnienia środków na ich rewitalizacje i funkcjonowanie. Jednak ze stanowiska Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa wynika, że nie należy spodziewać się wsparcia z budżetu państwa na takie cele.

Poseł pyta…

Parlamentarzysta Platformy Obywatelskiej złożył interpelacje w sprawie funkcjonowania kolei wąskotorowych. Na przykładzie Średzkiej Kolei Powiatowej i zaangażowania lokalnych społeczności w jej utrzymanie wskazuje na potrzebę ich wielorakiego wsparcia dla „małych kolei”. Podaje, że obecnie pełniona funkcja atrakcji turystycznej jest niewystarczająca. Wskazuje, że mogłaby stanowić całoroczny środek komunikacji zbiorowej na odcinku Środa Wlkp. – Zaniemyśl. Aby tak się stało, wymagane są odpowiednie środki finansowe. Po doprowadzeniu ich do odpowiedniego stanu technicznego mogłyby stanowić ciekawą alternatywę dla transportu indywidualnego. W ocenie posła, rośnie zainteresowanie kolejami wąskotorowymi jako dodatkowej formy komunikacji publicznej, dlatego pojawiło się pytanie, czy ministerstwo przewiduje uruchomienie środków finansowych na dofinansowanie tego typu przedsięwzięć.

Minister odpowiada

W odpowiedzi na interpelacje stanowisko Ministra Infrastruktury i Budownictwa przedstawił Piotr Stomma, podsekretarz stanu. Wynika z niego, że resort pozytywnie odnosi się do wszelkich inicjatyw związanych z reaktywacją kolei wąskotorowych oraz do przekazywania mienia przez PKP innym podmiotom.

Jako źródło finansowania rewitalizacji kolei wąskotorowych Stomma wskazał regionalne programy operacyjne. Natomiast z przedstawionego stanowiska wynika, że nie należy spodziewać się wsparcia finansowego z budżetu państwa na rzecz kolei wąskotorowych, np. jako wkład własny do projektów realizowanych ze pomocą funduszy unijnych. Wynika to głównie ze szczupłości środków, jakie ma do dyspozycji resort, a także z nieuwzględnienia w dokumentach rządowych inwestycji w infrastrukturę wąskotorową. Wiceminister wskazał również, że środki na włączenie kolei wąskotorowych do lokalnej komunikacji publicznej powinni wygospodarować jej organizatorzy, czyli właściwe jednostki samorządu terytorialnego.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5