Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Poseł Sterczewski pyta resort infrastruktury o przyszłość polskich wąskotorówek

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
23-07-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Poseł Sterczewski pyta resort infrastruktury o przyszłość polskich wąskotorówek
Fot. Damian Szarek/Archiwum
Poseł Franciszek Sterczewski w interpelacji poselskiej zapytał Ministerstwo Infrastruktury o szansę na poprawę losu działających w Polsce kolei wąskotorowych. Utrzymywane głównie przez społeczników i samorządy linie mają bardzo ograniczone wsparcie ze strony państwa.

Poseł opisuje realia, w których działa większość z 23 istniejących jeszcze wąskotorowych kolei. Zwraca uwagę, że ich finansowanie najczęściej związane jest z doraźnym zbieraniem środków przez zaangażowanych w tę sprawę społeczników, lub, ewentualnie, sezonowym wsparciem samorządów, które doceniają ich walory turystyczne.

– W sumie w 2018 roku z przewozów kolejami wąskotorowymi skorzystało niemal 900 tysięcy pasażerów. Koleje wąskotorowe znajdują się pod zarządem samorządowym lub należą do prywatnych podmiotów, jednak zabytkowa kolej wymaga nakładów finansowych, które często są niewspółmierne do możliwości zarządców. Brakuje również spójnego planu rozwoju tego rodzaju kolei – napisał Franciszek Sterczewski i pyta o plan ministerstwa dla kolei tego rodzaju. A także o wsparcie, jakiego im udziela.

Wsparcie w postaci materiałów i zabytków

Resort infrastruktury zaznacza na wstępie, że nie pełni nadzoru właścicielskiego nad kolejami wąskotorowymi. Niemniej w porozumieniu z zarządcami kolei wąskotorowych, we współpracy z państwowy zarządcą PKP PLK, pośredniczy i pomaga w przekazywaniu pomocy rzeczowej dla nich. Dzięki temu na przykład Towarzystwo Przyjaciół Średzkiej Kolei Powiatowej „BANA” otrzymało 600 m szyn i 100 sztuk łubków do nich oraz podkłady kolejowe i elementy przytwierdzeń. W 2021 r. kolej ta ma otrzymać 3 semafory kształtowe ze stacji Leszno Grzybowo. Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych dostało natomiast 20 tys. śrub stopowych wraz z nakrętkami, a Towarzystwo Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej 2 km szyn wraz z akcesoriami do mocowania. Możliwość przekazywania tego typu darowizn pojawiła się wraz z nowelizacją prawa na wiosnę 2018 roku.

Ministerstwo w ostatnich miesiącach prowadziło ankiety, które rozesłało do zarządców wąskotorówek. – Ankiety miały na celu pozyskanie danych na temat działania kolei wąskotorowych. W związku z wystąpieniem pandemii COVID-19 konsultacje wydłużyły się w czasie. W czerwcu 2020 roku ponownie rozesłano ankiety do podmiotów, które wcześniej nie udzieliły odpowiedzi. Pozyskane w ten sposób dane na temat kondycji finansowej i organizacyjnej podmiotów zarządzających kolejami wąskotorowymi, stanu infrastruktury kolei wąskotorowych, technicznych parametrów ruchu, oraz istniejących potrzeb są obecnie analizowane. Zebrane dane posłużą ocenie potencjału przewozowego kolei wąskotorowych i możliwości dalszych działań, w tym: ujęcia ich w planach rozwoju transportu oraz ich ekonomicznego uzasadnienia – wyjaśnił obszernie Andrzej Bittel, wiceminister transportu.

Koleje wąskotorowe w Polsce pozostaną turystyczne

Ministerstwo Infrastruktury przyznaje jednak, że nie prowadzi się obecnie analiz możliwości budowy nowych linii wąskotorowych, a program Kolej+, mający na celu uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia z miejscowościami powyżej dziesięciu tysięcy mieszkańców, skupia się na budowie linii kolei normalnotorowych. – Chodzi o stworzenia spójnej sieci kolejowej o ujednoliconym standardzie, co leży w zgodzie z dokumentami strategicznymi – przyznaje Andrzej Bittel.

W kilku krajach europejskich, np. w Szwajcarii czy we Włoszech lżejsze i tańsze w utrzymaniu od kolei normalnotorowej linie wąskotorowe stanowią pełnowartościowe uzupełnienie normalnotorowej sieci. W Polsce takim przykładem może być wciąż kolej pleszewska, a w okresie Świąt Wszystkich Świętych – Żuławska Kolej Dojazdowa.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Szwajcaria: Stadler Orion rozpoczyna kursowanie

Świat

Szwajcaria: Stadler Orion rozpoczyna kursowanie

Mikołaj Kobryński 20 czerwca 2023

UTK podsumował działalność kolei wąskotorowych

Biznes

Jak turystyczne koleje wąskotorowe pojadą w pierwszych dniach maja?

Pasażer

Kolej Rogowska wydłuża sezon, bo rośnie ruch turystyczny

Warte uwagi

Parowozy wąskotorowe w 2018 r.

Pasażer

Parowozy wąskotorowe w 2018 r.

jar, Rynek Kolejowy 02 czerwca 2018

Zobacz również:

Szwajcaria: Stadler Orion rozpoczyna kursowanie

Świat

Szwajcaria: Stadler Orion rozpoczyna kursowanie

Mikołaj Kobryński 20 czerwca 2023

UTK podsumował działalność kolei wąskotorowych

Biznes

Jak turystyczne koleje wąskotorowe pojadą w pierwszych dniach maja?

Pasażer

Kolej Rogowska wydłuża sezon, bo rośnie ruch turystyczny

Warte uwagi

Parowozy wąskotorowe w 2018 r.

Pasażer

Parowozy wąskotorowe w 2018 r.

jar, Rynek Kolejowy 02 czerwca 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5