NUMER 10/2020
NUMER 10/2020
Temat numeru:
Kolej Plus
szukaj
Śledź nas:

Poseł Sterczewski pyta resort infrastruktury o przyszłość polskich wąskotorówek

| Michał Szymajda 23.07.2020 128

Poseł Sterczewski pyta resort infrastruktury o przyszłość polskich wąskotorówek
Fot. Damian Szarek/Archiwum
Poseł Franciszek Sterczewski w interpelacji poselskiej zapytał Ministerstwo Infrastruktury o szansę na poprawę losu działających w Polsce kolei wąskotorowych. Utrzymywane głównie przez społeczników i samorządy linie mają bardzo ograniczone wsparcie ze strony państwa.
Poseł opisuje realia, w których działa większość z 23 istniejących jeszcze wąskotorowych kolei. Zwraca uwagę, że ich finansowanie najczęściej związane jest z doraźnym zbieraniem środków przez zaangażowanych w tę sprawę społeczników, lub, ewentualnie, sezonowym wsparciem samorządów, które doceniają ich walory turystyczne.

– W sumie w 2018 roku z przewozów kolejami wąskotorowymi skorzystało niemal 900 tysięcy pasażerów. Koleje wąskotorowe znajdują się pod zarządem samorządowym lub należą do prywatnych podmiotów, jednak zabytkowa kolej wymaga nakładów finansowych, które często są niewspółmierne do możliwości zarządców. Brakuje również spójnego planu rozwoju tego rodzaju kolei – napisał Franciszek Sterczewski i pyta o plan ministerstwa dla kolei tego rodzaju. A także o wsparcie, jakiego im udziela.

Wsparcie w postaci materiałów i zabytków

Resort infrastruktury zaznacza na wstępie, że nie pełni nadzoru właścicielskiego nad kolejami wąskotorowymi. Niemniej w porozumieniu z zarządcami kolei wąskotorowych, we współpracy z państwowy zarządcą PKP PLK, pośredniczy i pomaga w przekazywaniu pomocy rzeczowej dla nich. Dzięki temu na przykład Towarzystwo Przyjaciół Średzkiej Kolei Powiatowej „BANA” otrzymało 600 m szyn i 100 sztuk łubków do nich oraz podkłady kolejowe i elementy przytwierdzeń. W 2021 r. kolej ta ma otrzymać 3 semafory kształtowe ze stacji Leszno Grzybowo. Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych dostało natomiast 20 tys. śrub stopowych wraz z nakrętkami, a Towarzystwo Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej 2 km szyn wraz z akcesoriami do mocowania. Możliwość przekazywania tego typu darowizn pojawiła się wraz z nowelizacją prawa na wiosnę 2018 roku.

Ministerstwo w ostatnich miesiącach prowadziło ankiety, które rozesłało do zarządców wąskotorówek. – Ankiety miały na celu pozyskanie danych na temat działania kolei wąskotorowych. W związku z wystąpieniem pandemii COVID-19 konsultacje wydłużyły się w czasie. W czerwcu 2020 roku ponownie rozesłano ankiety do podmiotów, które wcześniej nie udzieliły odpowiedzi. Pozyskane w ten sposób dane na temat kondycji finansowej i organizacyjnej podmiotów zarządzających kolejami wąskotorowymi, stanu infrastruktury kolei wąskotorowych, technicznych parametrów ruchu, oraz istniejących potrzeb są obecnie analizowane. Zebrane dane posłużą ocenie potencjału przewozowego kolei wąskotorowych i możliwości dalszych działań, w tym: ujęcia ich w planach rozwoju transportu oraz ich ekonomicznego uzasadnienia – wyjaśnił obszernie Andrzej Bittel, wiceminister transportu.

Koleje wąskotorowe w Polsce pozostaną turystyczne

Ministerstwo Infrastruktury przyznaje jednak, że nie prowadzi się obecnie analiz możliwości budowy nowych linii wąskotorowych, a program Kolej+, mający na celu uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia z miejscowościami powyżej dziesięciu tysięcy mieszkańców, skupia się na budowie linii kolei normalnotorowych. – Chodzi o stworzenia spójnej sieci kolejowej o ujednoliconym standardzie, co leży w zgodzie z dokumentami strategicznymi – przyznaje Andrzej Bittel.

W kilku krajach europejskich, np. w Szwajcarii czy we Włoszech lżejsze i tańsze w utrzymaniu od kolei normalnotorowej linie wąskotorowe stanowią pełnowartościowe uzupełnienie normalnotorowej sieci. W Polsce takim przykładem może być wciąż kolej pleszewska, a w okresie Świąt Wszystkich Świętych – Żuławska Kolej Dojazdowa.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (44741)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (44741)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2020
NUMER 10/2020
W najnowszym raporcie naszą uwagę kierujemy w stronę rządowego programu Kolej Plus. Mimo obaw, samorządy z całej Polski złożyły prawie 100 wniosków, pokazując, że cały czas rośnie świadomość znaczenia kolei lokalnej. W tekście autorstwa Jakuba Madrjasa warto przyjrzeć się mapie, która znakomicie prezentuje projekty zgłoszone do wspomnianego programu na tle projektów WPIK i KPK. Były prezes Kolei Śląskich, a obecnie wiceprezes Stowarzyszenia Kolej na Śląsk, Wojciech Dinges, podkreśla znaczenie Kolei Plus dla kolejowych inwestycji.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają liczni rozmówcy, a wśród nich: Artur Fryczkowski, prezes Alstom Konstal; Bogusław Kowalski, prezes Olkolu; Mariusz Matejczyk, dyrektor zarządzający polskim oddziałem HARTING; Wiesław Nowak, prezes ZUE; były i obecny prezes Wytwórni Podkładów Strunobetonowych oraz Maciej Szłapczyński z Autocomp Management.

Nie mniej interesujące są również teksty dot. tramwajów w Szczecinie i Łodzi, czy artykuły autorstwa Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego – Ignacego Góry.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w bardzo ciekawy temat turystyki kolejowej sprzed 100 lat.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5