Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Budimex: Szukajmy porozumienia w kwestii waloryzacji starszych kontraktów kolejowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
21-08-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Budimex: Szukajmy porozumienia w kwestii waloryzacji starszych kontraktów kolejowych
Fot. Budimex
Zdaniem Budimexu znalezienie porozumienia z inwestorem w kwestii waloryzacji kontraktów kolejowych zawieranych przed kilkoma latami jest konieczne. Zejścia z placów budów niektórych firm realizujących inwestycje kolejowe pokazują, że konsekwencje mogą być bardzo poważne.

Zdaniem Macieja Olka, dyrektora budownictwa kolejowego w Budimeksie, wszystkie projekty, które zostały podpisane na podstawie ofert złożonych w drugiej połowie 2016 i w pierwszym kwartale 2017 r., są ryzykowne.

– Ich wynik finansowy jest dla nas niesatysfakcjonujący, znacznie niższy od tego, którego się spodziewaliśmy, składając oferty. Dotyczy to linii kolejowej 7, linii obwodowej w Warszawie i LCS Kutno. Nieco lepiej jest w przypadku odcinka Trzebinia – Krzeszowice, na który ofertę złożyliśmy już trochę później – mówi Olek. Dodaje, że sytuacja dotyczy wszystkich firm działających w branży budownictwa kolejowego.

Konsekwencje braku waloryzacji mogą być bardzo poważne

– Kontrakty te kładą się cieniem na wynikach wszystkich realizujących je firm. Zjawiska takie jak opuszczanie budów czy choćby niedawny wniosek o upadłość Energopolu Szczecin pokazują, że pewnych mechanizmów nie da się oszukać – ocenia przedstawiciel Budimexu i ocenia, że jeśli nie znajdzie się zrozumienie dla tej sytuacji i nie poszuka się wspólnie z Inwestorami rozwiązań, które pozwolą zamortyzować problem, to konsekwencje mogą być bardzo poważne. Dotkną one zarówno wykonawcy, który popadnie w kłopoty, jak i zamawiającego, który nie otrzyma swojego projektu w terminie i w oczekiwanej jakości.

Na szczęście w przypadku umów „nowych” PKP PLK wykazało się dobrą wolą. Jak podkreśla Maciej Olek, do nowych umów wprowadzono nieco bardziej czytelny mechanizm waloryzacji.

– Widać dobrą wolę zamawiającego, ale czy rozwiązanie to okaże się skuteczne i przyniesie dobre efekty? Pewnie łatwiej będzie ocenić to za 2-3 lata, zależnie od tego, jak zachowa się rynek. Zapewne do pewnego momentu rozwiązanie to będzie akceptowalne, skuteczne i dobre, ale ograniczenie waloryzacji choćby do 5%, tudzież podział ryzyka między strony kontraktu na zasadzie 50:50, powoduje, że przy takiej skali wzrostu kosztów, z jaką mieliśmy do czynienia od 2016 r. do dziś, problem się powtórzy. Różnica będzie polegała tylko na tym, że zamiast o 30% będziemy rozmawiać o 25% – wyjaśnia.

Budimex chce się rozwijać na rynku kolejowym

Czy Budimex, mając już wiedzę o niedoszacowaniu wartości starszych kontraktów, podjąłby się ich realizacji?

– Trudno mówić o tym post factum. Budownictwo nie jest łatwą branżą, a pewna doza ryzyka jest w nie wpisana. Nie na wszystkie czynniki mamy wpływ. Zakładamy, że opłacalność działu budownictwa kolejowego w Grupie Budimex będzie można ocenić nie po pierwszych kilku projektach, ale po 10-20, realizowanych w szerszej skali czasowej. Działalność, na której nie zarabia się w pierwszej fazie, może przynieść dochody w kolejnej – mówi Maciej Olek.

Budimex jednak nie żałuje rozpoczęcia działalności na kolejowym rynku. Jest dziś drugim pod względem wartości projektów największym podmiotem prowadzącym inwestycje dla PKP PLK i ma plany dalszego rozwoju na tym rynku.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Budimex: Rail Baltica otwiera rynki nadbałtyckie

Biznes

Budimex: Rail Baltica otwiera rynki nadbałtyckie

Łukasz Malinowski 17 października 2025

Budimex: Wahadło kolejowe się sprawdza

Biznes

Budimex: Wahadło kolejowe się sprawdza

Łukasz Malinowski 11 października 2025

Budimex: Niskie oferty niszczą rynek kolejowy

Infrastruktura

Budimex: Niskie oferty niszczą rynek kolejowy

Łukasz Malinowski 06 października 2025

Budimex zainteresowany kontraktami utrzymaniowymi PKP PLK

Infrastruktura

Budimex zainteresowany kontraktami utrzymaniowymi PKP PLK

Łukasz Malinowski 10 października 2025

Budimex wkrótce odbierze nowe wagony

Tabor i technika

Budimex wkrótce odbierze nowe wagony

Łukasz Malinowski 02 lipca 2025

Budimex pokazał nową lokomotywę!

Tabor i technika

Budimex pokazał nową lokomotywę!

Łukasz Malinowski 07 czerwca 2025

Zobacz również:

Budimex: Rail Baltica otwiera rynki nadbałtyckie

Biznes

Budimex: Rail Baltica otwiera rynki nadbałtyckie

Łukasz Malinowski 17 października 2025

Budimex: Wahadło kolejowe się sprawdza

Biznes

Budimex: Wahadło kolejowe się sprawdza

Łukasz Malinowski 11 października 2025

Budimex: Niskie oferty niszczą rynek kolejowy

Infrastruktura

Budimex: Niskie oferty niszczą rynek kolejowy

Łukasz Malinowski 06 października 2025

Budimex zainteresowany kontraktami utrzymaniowymi PKP PLK

Infrastruktura

Budimex zainteresowany kontraktami utrzymaniowymi PKP PLK

Łukasz Malinowski 10 października 2025

Budimex wkrótce odbierze nowe wagony

Tabor i technika

Budimex wkrótce odbierze nowe wagony

Łukasz Malinowski 02 lipca 2025

Budimex pokazał nową lokomotywę!

Tabor i technika

Budimex pokazał nową lokomotywę!

Łukasz Malinowski 07 czerwca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij