Partnerzy serwisu:
Świat

Branża kolejowa wycofuje się z Rosji. Co z Białorusią?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-03-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

ŚWIAT
Branża kolejowa wycofuje się z Rosji. Co z Białorusią?
fot. PesaSpalinowy zespół trakcyjny Pesy na Białorusi
Nawet ci producenci taboru, którzy wiele zainwestowali we wspólne z Rosją przedsięwzięcia, teraz potępiają agresję na Ukrainę i przyłączają się do wymierzonych w napastnika sankcji. Mniej jednoznaczna jest postawa podmiotów z branży wobec władz Białorusi. Część firm produkujących tabor robi wiele, by otoczyć wsparciem swoich ukraińskich pracowników – wynika z informacji przekazanych nam przez władze największych europejskich i polskich koncernów taborowych.

Jak stwierdził w krótkim oświadczeniu Alstom, zaangażowanie koncernu na Ukrainie oraz w Rosji było bardzo ograniczone. – Obecna sytuacja, jak dotąd, nie wpłynęła na nasze aktywa. Monitorujemy sytuację, koncentrując się na bezpieczeństwie naszych pracowników – czytamy w komunikacie.

Znacznie obszerniej odniósł się do wybuchu wojny Siemens AG. Koncern wypowiedział się zdecydowanie przeciw inwazji na Ukrainę, nazywając ją „jawnym pogwałceniem prawa międzynarodowego”. Producent, mocno zaangażowany w dostawy taboru dla Kolei Rosyjskich – w tym składów dużych prędkości Velaro, elektrycznych zespołów trakcyjnych do ruchu regionalnego „Łastoczka”, a także we współpracę badawczo-rozwojową – podkreślił, że w pełni popiera nałożone na Rosję sankcje gospodarcze i przestrzega ich postanowień. – Wstrzymaliśmy wszystkie nowe inwestycje, transakcje i dostawy międzynarodowe do Rosji, jednocześnie oceniając pełne konsekwencje wszystkich sankcji. Będziemy kontynuować lokalne działania wyłącznie związane z serwisem i utrzymaniem – deklaruje zarząd Siemensa.

Firma zaangażowała się też w pomoc humanitarną dla Ukrainy, przekazując wstępną darowiznę w wysokości 1 mln euro i zapowiadając pokrycie darowizn na fundusz Siemens Caring Hands przekazanych przez pracowników. Podkreśla jednocześnie, że jej priorytetem jest bezpieczeństwo i dobre samopoczucie pracowników, które będzie zapewniać odpowiednimi środkami.

Stadler nie realizuje obecnie żadnych kontraktów dla odbiorców rosyjskich (choć w przeszłości dostarczył 11 EZT Kiss dla RŻD i 23 tramwaje dla Petersburga. Znacząca jest jednak obecność producenta w Białorusi: w Fanipolu koło Mińska działa jego fabryka, wybudowana w formule joint venture z państwową firmą Biełkommunmasz. Według Stadlera dotychczas nie doszło do zakłóceń produkcji w zakładzie. Fabryka w Fanipolu działa od ośmiu lat. Zatrudnia dziś 1500 osób (ok. 300 pracowników zwolniono już w ostatnim czasie z powodu zmniejszonej liczby zamówień). Obecne zdolności produkcyjne zakładu stanowią niecałe 10% całej grupy Stadler, a realizowane zamówienia – mniej niż 1% wszystkich.

Jako spółka prywatna Stadler nie został, jak dotąd, objęty sankcjami. Jeśli kolejne decyzje rządów zachodnioeuropejskich rozszerzą restrykcje na tabor kolejowy i komunikacji miejskiej, firma podporządkuje się ich postanowieniom. – Jesteśmy przygotowani na różne scenariusze rozwoju wydarzeń i gotowi do wprowadzania odpowiednich środków zarządzania ryzykiem – deklaruje spółka. Jak przekonuje, elastyczna struktura procesu produkcji umożliwia sprawne przeniesienie produkcji do państw Unii Europejskiej (najbliższym Białorusi zakładem Stadlera jest fabryka w Siedlcach).

Pesa wycofała z zespołów serwisowych w Ukrainie i Białorusi wszystkich swoich pracowników. – W tej chwili nie realizujemy żadnych kontraktów dla klientów z tych krajów ani dla Rosji. Serwis pojazdów zapewniają lokalne spółki zatrudniające pracowników na miejscu – informuje bydgoski producent. Firma zatrudnia obecnie na umowach o pracę i poprzez firmy zewnętrzne łącznie ponad 330 ukraińskich pracowników. Aby zapewnić wsparcie im samym oraz ich rodzinom, Pesa gwarantuje utrzymanie ich miejsc pracy do czasu powrotu z wojny oraz pomoc w zakresie transportu członków rodziny z granicy do dowolnego miejsca w Polsce. Spółka uruchomiła centrum pomocy, do którego pracownicy z Ukrainy mogą zwracać się z dowolnymi problemami, a pozostali zatrudnieni – zgłaszać inicjatywy wsparcia. Firma deklaruje gotowość tworzenia dodatkowych miejsc pracy dla Ukraińców.

Polski producent włączył się też w akcje koordynowane przez władze wojewódzkie i samorządowe. – [Podarowaliśmy] wózek widłowy do załadunku darów w centrum targowym – podaje przykład dyrektor ds. projektów strategicznych i komunikacji Maciej Grześkowiak. Wraz z maszyną firma delegowała do pracy przy załadunku pracowników obsługi.

Kilka dni temu UIC podjął decyzję o zawieszeniu członkostwa Białorusi i Rosji w tej organizacji. Piszemy o tym tutaj.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Prawo i polityka

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Damian Kelman 12 września 2025

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Biznes

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Roman Czubiński 20 sierpnia 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Prawo i polityka

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Damian Kelman 12 września 2025

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Biznes

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Roman Czubiński 20 sierpnia 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij