NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Bombardier Transportation: Osobne przetargi na liniowe systemy srk to dobry pomysł

| Michał Szymajda 31.05.2017 24

Bombardier Transportation: Osobne przetargi na liniowe systemy srk to dobry pomysł
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
– Organizowanie osobnych przetargów na systemy sterowania ruchem kolejowym, w przypadku dużych modernizacji, jest korzystne przede wszystkim dla PKP PLK. W przeciwnym razie zarządca infrastruktury będzie musiał brać pod uwagę kosztowne i czasochłonne wdrażanie interfejsów komunikujących systemy różnych producentów ze sobą – uważa Sławomir Nalewajka, prezes zarządu Bombardier Transportation.
Okazję do rozmowy z członkami zarządu producenta automatyki kolejowej – Bombardier Transportation (ZWUS) Polska, mieliśmy podczas wizyty w katowickim zakładzie. Poruszyliśmy temat polityki przetargowej PKP PLK związanej z organizacją przetargów na systemy sterowania ruchem kolejowym – branżą o kolosalnym znaczeniu dla bezpieczeństwa.

Jeden dostawca srk na jednej linii

– Żeby mieć efekt ekonomiczny, należy proces prowadzenia ruchu kolejowego centralizować, czyli budować Lokalne Centra Sterowania. To wybór PLK, w jaki sposób integrować systemy sterowania ruchem kolejowym. Jeżeli PLK nie będzie organizować osobnych przetargów na wykonanie srk, to w przetargach wielobranżowych wybrani wykonawcy robót będą poszukiwać najtańszych wykonawców srk. Wtedy może dochodzić do bardzo niekorzystnych z punktu widzenia zarządcy infrastruktury sytuacji, kiedy będzie on dysponował systemami zarządzania ruchem od kilku dostawców na jednej linii – mówi Krzysztof Struzik, członek zarządu katowickiego oddziału Bombardiera.

Krzysztof Struzik zauważa, że w momencie, gdy PLK będzie chciała scentralizować proces prowadzenia ruchu na jednej linii, na której różne firmy zainstalują swoje urządzenia sterowania ruchem (głównym konkurentem Bombardiera jest w Polsce Kombud i Thales), spotka się z koniecznością montażu interfejsu (o dyskusjach na temat interfejsów podczas ostatniego posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury piszemy tutaj). Ponieważ są to urządzenia decydujące o bezpieczeństwie, opracowanie i przetestowanie ich jest kosztowne i czasochłonne. Wszystkiego tego można uniknąć, jeśli dla całych linii wyłaniany będzie jeden dostawca srk.

Jasne rezultaty, tańsza budowa

– Przetargi na systemy sterowania ruchem powinny być wydzielone, wtedy PLK ma pełną świadomość jaką technologię wybiera i jaką korzyść uzyska. Dokładnie wie, jaki rezultat dla prowadzenia ruchu osiągnie po zakończeniu prac torowych. Takie rozwiązanie jest też tańsze – uważa Sławomir Nalewajka, prezes zarządu Bombardier Transportation.

PKP PLK zdecydowało się na rozpisanie osobnego przetargu dla branży srk w przypadku modernizacji linii nr 7. Pierwotnie najkorzystaniejszą ofertę złożył tam Bombardier, ale po decyzji KIO w grze pozostał Thales i Siemens. Cały odcinek Wrocław – Poznań będzie działać na systemach Bombardiera, ale tu może mówić o szczęściu, bowiem Bombardier zainstaluje urządzenia na trzech modernizowanych odcinkach (na dwóch z nich już działają) w ramach kooperacji z trzema różnymi wykonawcami prac torowych, wybranych w drodze przetargów wielobranżowych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Katowice (608)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Przetargi

Wiecej z regionu:

Katowice (608)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5