Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kombud Group zwiększa obecność na Śląsku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
17-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
17-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Kombud

Podziel się ze znajomymi:

Do ponad 300 stacji kolejowych sterowanych przez komputerowe systemy Kombudu dołączyła niedawno stacja Bytom. Łącznie na Górnym Śląsku na kilku stacjach – Chorzów, Gliwice oraz Bytom zaprojektowane i wyprodukowane w Polsce systemy MOR-3 będą kontrolować ponad 800 semaforów i napędów zwrotnicowych. Po przeniesieniu zarządzania do Lokalnego Centrum Sterowania w Bytomiu PKP Polskie Linie Kolejowe przeprowadziły remont i rewitalizację urządzeń na historycznej nastawni bramowej z 1935 roku.

Na samej stacji Bytom dyżurni ruchu mają pod kontrolą 156 semaforów, 99 napędów zwrotnicowych. Z LCS kierują ruchem również na stacjach Chorzów Miasto, Chorzów Stary, Bytom Karb, Bytom Północny oraz Radzionków. W najbliższej okolicy podobny system sterowania powstaje na stacji Gliwice Łabędy (110 semaforów i 93 napędy). Dzięki urządzeniom zdalnego sterowania zarządca infrastruktury mógł ograniczyć liczbę utrzymywanych obiektów oraz lepiej wykorzystać dostępne kadry w branży automatyki i sterowania.

– Zależy nam na upamiętnieniu kolejowej historii oraz przemysłowego dziedzictwa, zwłaszcza w obszarze sterowania ruchem kolejowym. Nowoczesna i cyfrowa kolej zapewnia większą przepustowość, pozwala podnieść prędkość pociągów oraz zdalnie zarządzać kilkudziesięciokilometrowymi odcinkami linii kolejowych. Nie możemy jednak zapominać o doświadczeniach naszych poprzedników, bo to one przekładają się na kulturę pracy i eksploatacji – mówi Artur Marcinkiewicz, prezes zarządu w Zakładach Automatyki Kombud SA.

Historia zabytkowej nastawni bramowej w Bytomiu sięga 1935 roku. Została wybudowana w stylu modernizmu przemysłowego z charakterystyczną bryłą rozpiętą nad torami niczym most. W 2024 roku PKP Polskie Linie Kolejowe przeprowadziły gruntowną modernizację nastawni i przywróciły jej dawny blask. Odrestaurowano nie tylko elewację i konstrukcję nośną, ale także oryginalne detale wnętrz – w tym pulpity, dźwignie i systemy mechaniczne.

Stanisław Kokot, opiekun Sali Tradycji magistrali węglowej Śląsk-Porty im. inż. Józefa Nowkuńskiego w Herbach Nowych powiedział podczas nagrania: – W nastawnicowni pracował dyżurny ruchu, który sterował ruchem kolejowym. Naprawdę to dla kolejarza było piękną sprawą, ponieważ pod nim przejeżdżały pociągi.


Zabytkową nastawnię w Bytomiu będzie można zwiedzić 10 października 2025 roku podczas V Kongresu Entuzjastów i Przyjaciół Kolei, organizowanego przez Fundację ProKolej oraz Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.

Kombud Group SA łączy dynamiczne firmy dostarczające rozwiązania cyfrowe dla branży infrastruktury krytycznej i przemysłu. Przez blisko 35 lat działalności Kombud Group zrealizował ponad 300 systemów stacyjnych dla kolei i metra oraz ponad 2500 systemów zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych.

Komputerowe systemy Kombudu obsługują ruch na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK), stacjach warszawskiego węzła kolejowego, Linii Hutniczej Szerokotorowej, a także obydwu liniach warszawskiego Metra. Ponad 700 pracowników, w tym 400 inżynierów, tworzy, patentuje i wdraża nowoczesne rozwiązania przeznaczone dla metra i kolei w oparciu o europejskie standardy ERTMS oraz ETCS. Należący do Grupy Rail-Mil Computers jest producentem systemu rmCBTC®, który pozwala na automatyczny ruch pociągów oraz m. in. eurobalis, programatorów, koderów LEU oraz innych podzespołów elektronicznych. Spółka Metroprojekt zaprojektowała większość tuneli oraz stacji na I oraz II linii Metra, a także uzyskała pierwsze w Polsce pozwolenie budowlane dla tunelu Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

NIK: Awaria z marca 2022 r. - zarządzanie kryzysowe zawiodło

Infrastruktura

NIK: Awaria z marca 2022 r. - zarządzanie kryzysowe zawiodło

Najwyższa Izba Kontroli 27 listopada 2024

Hitachi: Chcemy wyznaczać standardy w branży sterowania

Biznes

Hitachi: Chcemy wyznaczać standardy w branży sterowania

Łukasz Malinowski 25 listopada 2024

PLK podpisały porozumienie z AŽD Praha

Infrastruktura

PLK podpisały porozumienie z AŽD Praha

inf. pras. PKP PLK 29 lipca 2024

Skradzione urządzenia SRK nadal nieodnalezione

Infrastruktura

Zobacz również:

NIK: Awaria z marca 2022 r. - zarządzanie kryzysowe zawiodło

Infrastruktura

NIK: Awaria z marca 2022 r. - zarządzanie kryzysowe zawiodło

Najwyższa Izba Kontroli 27 listopada 2024

Hitachi: Chcemy wyznaczać standardy w branży sterowania

Biznes

Hitachi: Chcemy wyznaczać standardy w branży sterowania

Łukasz Malinowski 25 listopada 2024

PLK podpisały porozumienie z AŽD Praha

Infrastruktura

PLK podpisały porozumienie z AŽD Praha

inf. pras. PKP PLK 29 lipca 2024

Skradzione urządzenia SRK nadal nieodnalezione

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij