Partnerzy serwisu:
Biznes

Bombardier po zejściu Astaldi: Cena nie powinna decydować o wyborze

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
08-10-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Bombardier po zejściu Astaldi: Cena nie powinna decydować o wyborze
fot. PKP PLK
Zejście firmy Astaldi z dwóch kontraktów kolejowych wskazuje na szereg problemów, z jakimi boryka się branża kolejowa. – Tego typu kontrakty obarczone są najwyższym ryzykiem pod względem terminowości czy jakości realizacji, tym bardziej gdy najtańsza oferta pochodzi od wykonawcy niemającego doświadczenia wykonawczego na naszym rynku, nieposiadającego właściwego zaplecza produkcyjnego, usługowego czy kwalifikowanych kadr w kraju – komentuje Sławomir Nalewajka, szef Ekosystemu Polska, Bombardier Transportation.

Spore poruszenie w środowisku branżowym spowodowało zejście Astaldi z dwóch kontraktów kolejowych – na przebudowę odcinków linii 7 i E59. Firma powołuje się m.in. na mocno rosnące koszty robocizny i materiałów. PKP PLK tej decyzji nie uznały i wzywały wykonawcę do powrotu na plac budowy. Ostatecznie w piątek 5 października zamawiający wypowiedział umowę. Jednocześnie zarządca infrastruktury zaczął wypłacać należności podwykonawcom.

Informacja o zerwaniu umów przez Astaldi spowodowała spore poruszenie w środowisku branżowym. – Sytuacja, z jaką znów mamy do czynienia, jest kolejnym dowodem na to, że cena nie powinna stanowić wiodącego kryterium oceny przy wyborze ofert, zwłaszcza w tak ważnych i strategicznych przetargach publicznych. Nie od dziś wiadomo, że tego typu kontrakty obarczone są najwyższym ryzykiem pod względem terminowości czy jakości realizacji, tym bardziej gdy najtańsza oferta pochodzi od wykonawcy niemającego doświadczenia wykonawczego na naszym rynku, nieposiadającego właściwego zaplecza produkcyjnego, usługowego czy kwalifikowanych kadr w kraju – dodaje Sławomir Nalewajka.

Taka sytuacja miała właśnie miejsce na kolejowych placach budowy Astaldi. Jak przekazywały PKP PLK, prace nie były prowadzone siłami własnymi firmy, tylko opierały się o podwykonawców. – Nie oznacza to oczywiście, że zagraniczni dostawcy powinni być wykluczani z postępowania, jednak bez właściwej weryfikacji rzetelności wykonawcy przez inwestora (np. w zakresie zasobów, wstępnych umów z podwykonawcami czy certyfikacji wyrobów) gwałtownie rośnie ryzyko zmarnotrawienia publicznych środków, czy to ze względu na opóźnienia, czy wręcz niemożność realizacji kontraktu. W rezultacie cierpią na tym polskie przedsiębiorstwa, Polacy i polska gospodarka, a realizacja programów modernizacji infrastruktury się opóźnia lub jest zagrożona – dodaje Nalewajka.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Bombardier wraz z CRRC z kolejnym zamówieniem na szybkie pociągi

Tabor i technika

Bombardier wraz z CRRC z kolejnym zamówieniem na szybkie pociągi

Michał Szymajda 16 stycznia 2021

Bombardier dostarczy system ETCS Baseline 3 dla 73 lokomotyw Traxx z Railpool

Tabor i technika

Bombardier z kontraktem na 40 dodatkowych tramwajów dla Zurychu

Zintegrowany transport

Bombardier dostarcza CARGOUNIT pierwszą z trzech lokomotyw TRAXX

Tabor i technika

Bombardier dostarcza pojazdy dla kolei jednoszynowej w Bangkoku

Zintegrowany transport

Zobacz również:

Bombardier wraz z CRRC z kolejnym zamówieniem na szybkie pociągi

Tabor i technika

Bombardier wraz z CRRC z kolejnym zamówieniem na szybkie pociągi

Michał Szymajda 16 stycznia 2021

Bombardier dostarczy system ETCS Baseline 3 dla 73 lokomotyw Traxx z Railpool

Tabor i technika

Bombardier z kontraktem na 40 dodatkowych tramwajów dla Zurychu

Zintegrowany transport

Bombardier dostarcza CARGOUNIT pierwszą z trzech lokomotyw TRAXX

Tabor i technika

Bombardier dostarcza pojazdy dla kolei jednoszynowej w Bangkoku

Zintegrowany transport

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5