NUMER 10/2018
NUMER 10/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Maszyniści vs 160 km/h
szukaj
Śledź nas:

Bombardier po zejściu Astaldi: Cena nie powinna decydować o wyborze

| Witold Urbanowicz 08.10.2018 41

Bombardier po zejściu Astaldi: Cena nie powinna decydować o wyborze
fot. PKP PLK
Zejście firmy Astaldi z dwóch kontraktów kolejowych wskazuje na szereg problemów, z jakimi boryka się branża kolejowa. – Tego typu kontrakty obarczone są najwyższym ryzykiem pod względem terminowości czy jakości realizacji, tym bardziej gdy najtańsza oferta pochodzi od wykonawcy niemającego doświadczenia wykonawczego na naszym rynku, nieposiadającego właściwego zaplecza produkcyjnego, usługowego czy kwalifikowanych kadr w kraju – komentuje Sławomir Nalewajka, szef Ekosystemu Polska, Bombardier Transportation.
Spore poruszenie w środowisku branżowym spowodowało zejście Astaldi z dwóch kontraktów kolejowych – na przebudowę odcinków linii 7 i E59. Firma powołuje się m.in. na mocno rosnące koszty robocizny i materiałów. PKP PLK tej decyzji nie uznały i wzywały wykonawcę do powrotu na plac budowy. Ostatecznie w piątek 5 października zamawiający wypowiedział umowę. Jednocześnie zarządca infrastruktury zaczął wypłacać należności podwykonawcom.

Informacja o zerwaniu umów przez Astaldi spowodowała spore poruszenie w środowisku branżowym. – Sytuacja, z jaką znów mamy do czynienia, jest kolejnym dowodem na to, że cena nie powinna stanowić wiodącego kryterium oceny przy wyborze ofert, zwłaszcza w tak ważnych i strategicznych przetargach publicznych. Nie od dziś wiadomo, że tego typu kontrakty obarczone są najwyższym ryzykiem pod względem terminowości czy jakości realizacji, tym bardziej gdy najtańsza oferta pochodzi od wykonawcy niemającego doświadczenia wykonawczego na naszym rynku, nieposiadającego właściwego zaplecza produkcyjnego, usługowego czy kwalifikowanych kadr w kraju – dodaje Sławomir Nalewajka.

Taka sytuacja miała właśnie miejsce na kolejowych placach budowy Astaldi. Jak przekazywały PKP PLK, prace nie były prowadzone siłami własnymi firmy, tylko opierały się o podwykonawców. – Nie oznacza to oczywiście, że zagraniczni dostawcy powinni być wykluczani z postępowania, jednak bez właściwej weryfikacji rzetelności wykonawcy przez inwestora (np. w zakresie zasobów, wstępnych umów z podwykonawcami czy certyfikacji wyrobów) gwałtownie rośnie ryzyko zmarnotrawienia publicznych środków, czy to ze względu na opóźnienia, czy wręcz niemożność realizacji kontraktu. W rezultacie cierpią na tym polskie przedsiębiorstwa, Polacy i polska gospodarka, a realizacja programów modernizacji infrastruktury się opóźnia lub jest zagrożona – dodaje Nalewajka.



VII Kongres Kolejowy
 Kongres Kolejowy


7 listopada na stadionie warszawskiej Legii odbędzie się Kongres Kolejowy, największe w branży wydarzenie organizowane już po raz ósmy przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR oraz Magazyn Rynek Kolejowy. Po raz kolejny poruszone zostaną na nim najważniejsze kwestie dotyczące sektora kolejowego w Polsce: od spraw związanych z prowadzonymi inwestycjami infrastrukturalnymi, poprzez rozwój przewozów pasażerskich i towarowych aż po tematy dotyczące taboru czy wykorzystania nowoczesnych technologii informatycznych.

Zapraszamy do zapoznania się z programem i rejestracji udziału na stronie /www.kongreskolejowy.pl

Udział w Kongresie jest bezpłatny po rejestracji na stronie i otrzymaniu akredytacji.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42346)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42346)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2018
NUMER 10/2018
W tym numerze miesięcznika raport poświęciliśmy planom umożliwienia przewoźnikom jazdy z prędkością 160 km/h w pojedynczej obsdzie. Oprócz tego jak zawsze ciekawe rozmowy, w tym z prezesami ZUE i PKP Energetyki. Polecamy również dział tabor i technika, w którym m. in. podsumowujemy dotychczasowe dostawy taboru szynowego w tym roku. W numerze trzy organizacje pozarządowe prezentują swoją propozycję „Strategia kolejowa 2040”, dotyczącą między innymi budowy nowych linii kolejowych.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS