Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel nie ukrywa zadowolenia z ponownego podniesienia wartości Krajowego Programu Kolejowego. Pierwszym efektem decyzji rządu jest ogłoszony przetarg na modernizację stacji Warszawa Zachodnia.
Rada Ministrów przyjęła w tym tygodniu nowelizację Krajowego Programu Kolejowego. Rząd zdecydował o przeznaczeniu 5,7 mld zł dodatkowych środków na realizację inwestycji poprzez dokapitalizowanie spółki PKP PLK.
Listę tych inwestycji można znaleźć tutaj.
Pierwszym efektem podniesienia wartości programu jest ogłoszenie w dniu dzisiejszym przez PKP PLK
przetargu na modernizację stacji Warszawa Zachodnia. Jak zaznaczył wiceminister Andrzej Bittel w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym”, nie jest to jedyna inwestycja, której realizację umożliwi zwiększenie wartości programu. – Aktualizacja Krajowego Programu Kolejowego oznacza kolejne pieniądze na modernizację polskiej infrastruktury. To niezwykle cieszy i bardzo szybko, dzień po dniu, będziemy mogli podejmować działania które czekały na możliwość realizacji – podkreślił Bittel.
– Dzięki tej decyzji możliwości zrealizowania Krajowego Programu Kolejowego w tej perspektywie unijnej stają się jeszcze mocniej osadzone w kwestii finansowej – dodał wiceminister. Czy obecna wartość programu – ponad 75 miliardów złotych – jest już docelowa?
Według wyliczeń „Rynku Kolejowego”, wciąż są jeszcze rezerwy, jeśli chodzi o zakres rzeczowy. Na liście podstawowej programu wciąż jest m. in.
podzielona na etapy modernizacja odcinka Białystok - Ełk linii Rail Baltica. Możliwe wydaje się też
podniesienie budżetu w celu realizacji południowej części Magistrali Węglowej - mimo częściowego
przeniesienia projektu do nowej perspektywy unijnej. Wciąż otwarta wydaje się kwestia dalszej modernizacji linii nr 8 oraz linii 202 z Trójmiasta do Słupska. Zupełnie inną sprawą jest jednak potencjał branży wykonawczej. – Będziemy pracowali dalej – zapowiada Andrzej Bittel.
Wiceminister zdradził, że działania prowadzące do zwiększenia wartości Krajowego Programu Kolejowego rozpoczął już półtora roku temu. Dzięki temu teraz, w ciągu zaledwie siedmiu miesięcy rząd podniósł wartość programu dwa razy – najpierw o 3,2 mld złotych, a teraz aż o 5,7 mld złotych. – Fakty w postaci uchwał są takie, że w dość krótkim, półrocznym czasie udało się zwiększyć Krajowy Program Kolejowy o blisko dziesięć miliardów złotych To chyba najlepiej świadczy o tym, jaki jest obecnie klimat dla polskiej kolei – podsumował.