NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Bittel: Kolej Plus wchodzi w fazę realizacji [film]

| Redakcja 04.02.2020 2,1k

Na przełomie marca i kwietnia możemy spodziewać się rozpoczęcia naboru wniosków samorządów chcących uczestniczyć w programie Kolej Plus. Możliwe będzie uzyskanie 85 proc. środków niezbędnych na przeprowadzenie inwestycji. Łączna wartość programu to 6,6 mld zł.
Pod koniec ubiegłego roku Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 roku. Ustalono limit programu na poziomie 6,6 mld zł – 1 mld zł mają wnieść samorządy zaś 5,6 mld zł Skarb Państwa poprzez dokapitalizowanie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zadania inwestycyjne będą mogły być sfinansowane w 85 proc. ze środków programu, a w 15 proc. ze środków pochodzących z samorządów. Nabór projektów zgłaszanych przez samorządy będzie prowadzić spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., która we współpracy z samorządami będzie realizować przedsięwzięcia.

Prowadzone obecnie prace legislacyjne mają się zakończyć za kilka miesięcy, co umożliwi rozpoczęcie naboru projektów. – Program Kolej Plus uchwalono w grudniu zeszłego roku, a teraz jest napełniany ciałem – również finansowym – w ramach projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym, która przechodzi przez cykl sejmowy. Kolej Plus nabierze wymiaru realizacyjnego, w rozumieniu rozpoczęcia naboru, mam nadzieję, że w marcu czy kwietniu – powiedział podczas Kongresu Rozwoju Kolei wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałaniu wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel.

Program Kolej Plus ma umożliwić połączenie z miastami wojewódzkimi miejscowości liczących powyżej 10 tys. mieszkańców, których rezydenci nie mają dostępu do kolejowego transportu pasażerskiego. Jego wprowadzenie wymagało także przygotowania zmian do ustawy o transporcie kolejowym. Jak przypomina przedstawiciel ministerstwa, pełnomocnik rządu do walki z wykluczeniem komunikacyjnym, prace prowadzone są już od kilku lat w ramach realizacji inwestycji w modernizację infrastruktury kolejowej.

– Krajowy Program Kolejowy (KPK) – o wartości 76 mld zł – stanowi istotny element tego działania realizowany w tej chwili. Odtwarzanie i remontowanie przystanków i stacji kolejowych czy przywrócenie ruchu do Lubina po wielu latach pokazuje jasno, że kolej może stanowić i stanowi dobre rozwiązanie w zakresie przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu i daje szanse, w połączeniu z innymi środkami transportu, tak jak to jest w województwie łódzkim, na poprawę obsługi komunikacyjnej mieszkańców w wielu miejscach – podkreśla Bittel.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5