Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Bielsko – Skoczów: Przetarg na projekt rewitalizacji

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
30-11-2023
Ostatnia modyfikacja:
29-11-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Bielsko – Skoczów: Przetarg na projekt rewitalizacji
fot. Roman Czubiński (2007 r.)Stacja Jaworze Jasienica
PKP PLK ogłosiły przetarg na zaprojektowanie rewitalizacji (a de facto – odbudowy) linii 190 na odcinku Bielsko Biała Główna – Skoczów. Inwestycja będzie częścią programu „Kolej Plus”. Jeśli proces inwestycyjny będzie przebiegał zgodnie z planem, pociągi regionalne powrócą na linię po blisko 21 latach od ich zawieszenia.

Podobnie jak w innych przetargach na zadania wchodzące w skład programu, zamówienie podstawowe obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej. Jeśli zamawiający skorzysta z prawa opcji, wykonawca będzie musiał także pełnić nadzór autorski podczas realizacji prac budowlanych.

Jedynym kryterium udzielenia zamówienia jest cena. Oferty można składać do 8 stycznia przyszłego roku. Po ich otwarciu przewidziano możliwość zorganizowania aukcji elektronicznej.

Więcej przystanków, mniej stacji

Zgodnie z konkluzjami studium wykonalności – opracowanego w 2022 r. przez IDOM przy udziale przedstawicieli stowarzyszenia samorządów „Aglomeracja Beskidzka” oraz lokalnych działaczy społecznych – 22-kilometrowy odcinek ma zostać utrzymany w starym przebiegu. Zmianie ulegnie jednak lokalizacja części przystanków: Bielsko-Biała Zachód, Bielsko-Biała Górne (pod nową nazwą Bielsko-Biała Listopadowa), Jasienica koło Bielska oraz Pogórze. Przewidziano także trzy nowe punkty zatrzymania pociągów pasażerskich: dwa w Bielsku (Osiedla Stare Bielsko i Osiedle Polskich Skrzydeł) oraz jeden w Skoczowie (jako drugi peron przystanku Skoczów Bajerki, działającego już przy odbijającej tu na północ linii 157).

Do rangi przystanku zostanie także zdegradowana czynna do roku 2013 stacja Bielsko-Biała Wapienica. Jedynym miejscem, w którym będzie możliwe krzyżowanie pociągów, będzie więc Jaworze Jasienica. Przewidziano jednak możliwość odbudowy mijanki w Wapienicy (w przyszłości) oraz w Pogórzu (podczas realizacji inwestycji Kolej Plus – w ramach prawa opcji). Ewentualny drugi tor w Pogórzu pojawi się jednak w miejscu starej stacji, a nie przy przeniesionym peronie.

Znacznie szybciej po nowych torach

Torowisko, sieć trakcyjna oraz duża część obiektów inżynierskich zostanie wymieniona na nowe. To konieczne, ponieważ już przed ostatecznym zawieszeniem ruchu (pociągów regionalnych – 2009 r., dalekobieżnych – 2012 r.) infrastruktura była mocno zdekapitalizowana: prędkość maksymalna wynosiła na sporej części linii 20-30 km/h, a fragment w najlepszym stanie (Bielsko-Biała Wapienica – Jaworze Jasienica) pociągi pokonywały z prędkością 80 km/h. Po odbudowie linii (częściowo rozkradzionej po wstrzymaniu ruchu) możliwości mają wzrosnąć do 100 km/h na odcinkach prostych oraz 50-70 km/h na łukach.

Przewidziano likwidację części przejazdów, które zostaną zastąpione przejściami dla pieszych z labiryntami. Tam, gdzie będzie to konieczne, powstaną drogi zbiorcze wzdłuż torowiska, doprowadzające ruch samochodowy do najbliższych miejsc legalnego przejazdu. Rogatki będą sterowane z Lokalnego Centrum Sterowania w Skoczowie.

Powrót pociągów – za 6 lat

Czas podróży z Bielska do Skoczowa ma wynieść ok. 36 minut, a do Cieszyna (poprzez odcinek zmodernizowany już w latach 2020-2022) – niespełna godzinę. Wznowienie ruchu pociągów po odbudowie linii jest planowane na koniec roku 2029. Możliwe stanie się wtedy także uruchamianie pociągów jadących najkrótszą trasą z Bielska do Wisły, a także np. z Cieszyna do Małopolski.

Początkowo odcinek Bielsko-Biała – Skoczów nie znalazł się na liście podstawowej programu „Kolej Plus”. Dopiero w kwietniu bieżącego roku zaniechanie realizacji niektórych przedsięwzięć z innych województw umożliwiło uruchomienie działań zmierzających do odbudowy linii.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lubsko: Jest najkorzystniejsza oferta na projekt Kolej Plus

Infrastruktura

Lubsko: Jest najkorzystniejsza oferta na projekt Kolej Plus

Roman Czubiński 15 lutego 2024

Malepszak: Kolej+ ma być tańsza i efektywniejsza

Infrastruktura

Malepszak: Kolej+ ma być tańsza i efektywniejsza

Roman Czubiński 12 lutego 2024

Databout zaprojektuje rewitalizację trasy Racibórz – Racławice?

Infrastruktura

Jest problem z programem Kolej Plus w Małopolsce

Prawo i polityka

Jest problem z programem Kolej Plus w Małopolsce

Jakub Madrjas 24 października 2023

Kolej Plus: Jest umowa na rewitalizację linii Sokołów - Siedlce

Infrastruktura

Olkusz: Umowa na projekt łącznicy z programu Kolej Plus

Infrastruktura

Olkusz: Umowa na projekt łącznicy z programu Kolej Plus

Roman Czubiński 04 października 2023

Zobacz również:

Lubsko: Jest najkorzystniejsza oferta na projekt Kolej Plus

Infrastruktura

Lubsko: Jest najkorzystniejsza oferta na projekt Kolej Plus

Roman Czubiński 15 lutego 2024

Malepszak: Kolej+ ma być tańsza i efektywniejsza

Infrastruktura

Malepszak: Kolej+ ma być tańsza i efektywniejsza

Roman Czubiński 12 lutego 2024

Databout zaprojektuje rewitalizację trasy Racibórz – Racławice?

Infrastruktura

Jest problem z programem Kolej Plus w Małopolsce

Prawo i polityka

Jest problem z programem Kolej Plus w Małopolsce

Jakub Madrjas 24 października 2023

Kolej Plus: Jest umowa na rewitalizację linii Sokołów - Siedlce

Infrastruktura

Olkusz: Umowa na projekt łącznicy z programu Kolej Plus

Infrastruktura

Olkusz: Umowa na projekt łącznicy z programu Kolej Plus

Roman Czubiński 04 października 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5