NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Linia 190 Skoczów – Bielsko-Biała dziesięć lat po przejechaniu ostatnich pociągów

| Przemysław Brych 15.01.2023 8,9k

Linia 190 Skoczów – Bielsko-Biała dziesięć lat po przejechaniu ostatnich pociągów
Fot. Przemysław Brych
Linia 190 Skoczów – Bielsko-Biała dziesięć lat po przejechaniu ostatnich pociągów
Linia 190 Skoczów – Bielsko-Biała dziesięć lat po przejechaniu ostatnich pociągów
Linia 190 Skoczów – Bielsko-Biała dziesięć lat po przejechaniu ostatnich pociągów
Linia 190 Skoczów – Bielsko-Biała dziesięć lat po przejechaniu ostatnich pociągów
Linia 190 Skoczów – Bielsko-Biała dziesięć lat po przejechaniu ostatnich pociągów
Linia 190 Skoczów – Bielsko-Biała dziesięć lat po przejechaniu ostatnich pociągów
Linia 190 Skoczów – Bielsko-Biała dziesięć lat po przejechaniu ostatnich pociągów
Linia 190 Skoczów – Bielsko-Biała dziesięć lat po przejechaniu ostatnich pociągów
Linia 190 Skoczów – Bielsko-Biała dziesięć lat po przejechaniu ostatnich pociągów
Linia 190 Skoczów – Bielsko-Biała dziesięć lat po przejechaniu ostatnich pociągów
Linia 190 Skoczów – Bielsko-Biała dziesięć lat po przejechaniu ostatnich pociągów
Linia 190 Skoczów – Bielsko-Biała dziesięć lat po przejechaniu ostatnich pociągów
Linia 190 Skoczów – Bielsko-Biała dziesięć lat po przejechaniu ostatnich pociągów
Linia 190 Skoczów – Bielsko-Biała dziesięć lat po przejechaniu ostatnich pociągów
Linia 190 Skoczów – Bielsko-Biała dziesięć lat po przejechaniu ostatnich pociągów
Linia 190 Skoczów – Bielsko-Biała dziesięć lat po przejechaniu ostatnich pociągów
Linia 190 Skoczów – Bielsko-Biała dziesięć lat po przejechaniu ostatnich pociągów
Linia 190 Skoczów – Bielsko-Biała dziesięć lat po przejechaniu ostatnich pociągów
Linia 190 Skoczów – Bielsko-Biała dziesięć lat po przejechaniu ostatnich pociągów
Linia 190 Skoczów – Bielsko-Biała dziesięć lat po przejechaniu ostatnich pociągów
Linia 190 Skoczów – Bielsko-Biała dziesięć lat po przejechaniu ostatnich pociągów
Linia 190 Skoczów – Bielsko-Biała dziesięć lat po przejechaniu ostatnich pociągów
Linia 190 Skoczów – Bielsko-Biała dziesięć lat po przejechaniu ostatnich pociągów
Linia 190 Skoczów – Bielsko-Biała dziesięć lat po przejechaniu ostatnich pociągów
Linia 190 Skoczów – Bielsko-Biała dziesięć lat po przejechaniu ostatnich pociągów
Linia 190 Skoczów – Bielsko-Biała dziesięć lat po przejechaniu ostatnich pociągów
Linia 190 Skoczów – Bielsko-Biała dziesięć lat po przejechaniu ostatnich pociągów
Linia 190 Skoczów – Bielsko-Biała dziesięć lat po przejechaniu ostatniego pociągu jest nieprzejezdna, a w wielu miejscach nasypy są osunięte. Miejscami aż trudno sobie wyobrazić, że jeździły tu kiedyś pociągi.
W roku 2012 odcinkiem linii kolejowej ze Skoczowa do Bielska-Białej Głównej przejechały ostatnie pociągi spółki PKP InterCity. Były to pociągi TLK „Pogoria” z Wisły Głębiec do Gdynia Głównej, który ostatni raz z edycji rozkładu jazdy 2011/2012 przejechał tym odcinkiem między 28 kwietnia a 6 maja. Oraz ekspres „Wisła” z Wisły do Warszawy Wschodniej, który kursował do końca wakacji w soboty, niedziele oraz wybrane dni świąteczne. Ostatnie kursy pociągów były prowadzone na linii trakcją spalinową, dokładnie lokomotywami SM42 oraz 6Dg. Sytuacja została wymuszona kradzieżami trakcji na całym odcinku ze Skoczowa do Bielska-Białej.

Bez pociągów pasażerskich i towarowych

Dziesięć lat później, w rozkładzie jazdy 2022/2023, na linii nie są uruchamiane już żadne pociągi, ani pasażerskie, ani towarowe. Do roku 2013 do Bielska-Białej Wapienicy dojeżdżały jeszcze pociągi PKP Cargo, ale od rozkładu jazdy 2013/2014 ruch pociągów towarowych do tej stacji jak i do samego Skoczowa także został wstrzymany.

Kradzieże sieci trakcyjnej stały się coraz bardziej zuchwałe i dziś nawet na odcinku przebiegającym przez centrum Bielska-Białej (także tuż obok komisariatu policji) nie pozostał ani jeden kompletny kawałek, poza tym prowadzącym od głównej bielskiej stacji do jej semafora wjazdowego. Linia Skoczów – Bielsko, oczekuje teraz na liście rezerwowej programu Kolej + do którego nie została zakwalifikowana.

Szanse na przyszłość?

Mimo wszystko linia ma bardzo ważne znaczenie nie tylko regionalne. Po jej wyremontowaniu, mogłyby z niej korzystać nie tylko pociągi regionalne, ale także pociągi PKP InterCity, które mogłyby pojechać w wydłużonej relacji do Wisły co było już praktykowane wcześniej. W szczycie ruchu pociągów dalekobieżnych na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała Główna kursowały po niej pociągi z Wisły do Białegostoku, Warszawy, Szczecina czy Gdyni.

Należy dodać także, że jest to także linia objazdowa dla Bielska-Białej w przypadku niemożliwości przejazdu przez stację Czechowice-Dziedzice. W roku 2009 roku w wyniku podtopień cały ruch pociągów osobowych i dalekobieżnych z linii kolejowej 139 przekierowano przez Skoczów. Dziś linia niestety jest nieprzejezdna, a w wielu miejscach nasypy są osunięte. Dziesięć lat po przejechaniu ostatnich pociągów trudno sobie wyobrazić, że jeździły tu kiedyś pociągi…
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Fotorelacje
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5