NUMER 12/2019
NUMER 12/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Węzły przesiadkowe
szukaj
Śledź nas:

Zaczęły się jazdy techniczne po odbudowanej linii do Bielawy [zdjęcia]

| Roman Czubiński 25.10.2019 311

Zaczęły się jazdy techniczne po odbudowanej linii do Bielawy [zdjęcia]
fot. Roman Czubiński
Zaczęły się jazdy techniczne po odbudowanej linii do Bielawy [zdjęcia]
Zaczęły się jazdy techniczne po odbudowanej linii do Bielawy [zdjęcia]
Zaczęły się jazdy techniczne po odbudowanej linii do Bielawy [zdjęcia]
Zaczęły się jazdy techniczne po odbudowanej linii do Bielawy [zdjęcia]
30-tysięczna Bielawa na Dolnym Śląsku odzyska w tym roku pasażerskie połączenia kolejowe. Kończą się prace przywracające przejezdność linii z Dzierżoniowa, zlecone przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei. Dziś, przy ogromnym zainteresowaniu mieszkańców, odbył się przejazd techniczny po niespełna sześciokilometrowym odcinku.
Od wznowienia ruchu dzieli nas jeszcze około miesiąca. Prawdopodobnie pociągi rozpoczną kursowanie wraz z początkiem rozkładu jazdy 2019/2020. – Czas ten jest potrzebny na zapoznanie maszynistów ze szlakiem i na ukończenie pozostałych prac – wyjaśnia radny Sejmiku Województwa Dolnośląskiego Patryk Wild. Gotowe nie są jeszcze m. in. perony na przystankach pośrednich.

Inwestycja szybka, choć z poślizgiem

Oddanie do użytku zmodernizowanej trasy umożliwi wydłużenie do przystanku końcowego Bielawa Zachodnia pociągów relacji Wrocław – Dzierżoniów. Według zapowiedzi dojazd do stolicy regionu ma być możliwy w ciągu 85 minut. Koleje Dolnośląskie uruchomią 6 par połączeń w takiej relacji, a ponadto 3 pary do Legnicy i 2 wieczorne krótkie do Dzierżoniowa. Nie przewiduje się ruchu towarowego.

Linia 341 Bielawa Zachodnia – Dzierżoniów po ponad 40 latach od zawieszenia przewozów pasażerskich została przejęta przez samorząd województwa dolnośląskiego w grudniu ubiegłego roku. W bardzo krótkim czasie (niespełna 100 dni) wybrano w przetargu wykonawców remontu infrastruktury. Większość prac (wymiana torów, modernizacja peronów i budowa nowego przystanku Bielawa Centralna) wykonał za 9 mln zł Infrakol z Jawora, modernizacją czterech przejazdów za 2,5 mln zł zajął się wrocławski Protel. – Krótki czas realizacji pokazuje, że przy dobrych chęciach i sprzyjających okolicznościach można zrobić wiele – komentuje marszałek województwa dolnośląskiego Cezary Przybylski. Inwestycja otrzymała dofinansowanie z funduszy unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.

Prędkość maksymalna będzie wynosiła 80 km/h. Z rewitalizacją linii 341 skoordynowane są też prace PKP PLK na stacji Dzierżoniów w miejscu sąsiadującym z włączeniem linii. Początkowo planowano powrót połączeń we wrześniu, ostatecznie jednak ma to nastąpić wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy w grudniu bieżącego roku. Na krótki czas prace wstrzymano we wrześniu z powodu sporu proceduralnego między organami administracji marszałkowskiej i rządowej.

Przyszłość – wydłużenie relacji i lokalny węzeł przesiadkowy

Plany kolejowe samorządu województwa są znacznie ambitniejsze. Docelowo zamierza on przejąć na własność na podobnych zasadach aż 22 odcinków tras o łącznej długości ponad 400 km. Wyłączone z ruchu od wielu lat linie mają zostać wyremontowane i przywrócone do eksploatacji przy wsparciu funduszy unijnych oraz krajowych. – Spływają do nas kolejne decyzje z ministerstwa, wyrażające zgodę na nasze wnioski o przejęcie linii – informuje Wild. Warto przypomnieć, że od kilkunastu lat Dolnośląska Służba Dróg i Kolei zarządza reaktywowaną przez siebie linią Wrocław Psie Pole – Trzebnica.

Jeszcze na początku roku Bielawa była drugim co do wielkości po Lubinie miastem w województwie dolnośląskim pozbawionym pasażerskich połączeń kolejowych. W niedalekiej przyszłości Urząd Marszałkowski planuje przedłużyć linię 341 do Jeziora Bielawskiego, a dalej przez Srebrną Górę aż na teren Parku Narodowego Gór Stołowych. – Liczymy na środki z programu Kolej Plus – deklaruje Wild. Jak podkreśla, Dolny Śląsk jest liderem wśród regionów pod względem reaktywowania nieczynnych linii kolejowych.

– To wielki krok w kierunku przywracania Bielawie dawnej świetności – cieszy się burmistrz Bielawy Andrzej Hordyj. – Powrót kolei oznacza skok cywilizacyjny. Mieszkańcy Bielawy otrzymają łatwiejszy dostęp do miejsc pracy, placówek edukacyjnych i kulturalnych aglomeracji wrocławskiej, a z drugiej strony do Bielawy wygodniej będzie dojechać turystom – dodaje. Znaczenie współpracy z samorządem lokalnym podkreślają też władze województwa. Udział Urzędu Miasta ma być kluczowy przy integrowaniu kolei z autobusową komunikacją lokalną.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2019
NUMER 12/2019
W najnowszym numerze prezentujemy raport o węzłach przesiadkowych. Oprócz tego szereg ciekawych rozmów, w tym z A. Furgalskim, W. Nowakiem, S. Bobsienem, K. Celińskim, A. Beroud i J. Malinowskim. Piszemy również o restrukturyzacji finansowania Trakcji PRKiI, powrocie kolei do Jastrzębia Zdroju i kolizjach pociągów ze zwierzętami. Warto zwrócić uwagę na relację z funkcjonowania kolei w Albanii – to dobry przykład na to, że kolej w Polsce mogłaby być w dużo gorszej sytuacji, niż obecnie.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5