NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Belgia: Minister chce połączyć zarządcę infrastruktury z państwowym przewoźnikiem

| Roman Czubiński 15.09.2019 3,3k

Belgia: Minister chce połączyć zarządcę infrastruktury z państwowym przewoźnikiem
fot. Kneiphof, commons.wikimedia.org, CC
Rozdział zarządzania infrastrukturą od przewozów kolejowych w belgijskich warunkach nie sprawdza się – uważa belgijski minister mobilności François Bellot. Polityk zamierza lobbować w instytucjach Unii Europejskiej za zezwoleniem na ponowne połączenie narodowego przewoźnika SNCB/NMBS i zarządcy sieci Infrabel. Pomysł spotkał się ze zdecydowaną krytyką europejskich niezależnych operatorów kolejowych.
Głównym argumentem Bellota na rzecz powrotu do tradycyjnego modelu działania przedsiębiorstwa kolejowego są problemy we współpracy Infrabel z SNCB/NMBS. Jako jeden z najświeższych przykładów podaje wewnętrzne regulacje zarządcy infrastruktury regulujące sposób prowadzenia remontów i modernizacji linii dwutorowych. Infrabel nie dopuszcza możliwości prowadzenia ruchu po jednym torze, podczas gdy na sąsiednim odbywają się prace. Polityk porównał tę sytuację do zamykania całej autostrady na czas łatania dziury na jednym z pasów ruchu.

Bellot: Sprzeczne interesy zarządcy i przewoźnika

Jak przekonuje minister, odseparowanie zarządzania infrastrukturą od przewozów prowadzi do sytuacji, w której interesy obu podmiotów są sprzeczne. – Dotyczy to zarówno sfery finansowej, jak i technicznej. Tymczasem najważniejszą kwestią jest poprawa mobilności pasażerów – argumentuje. Powołuje się także na argumenty natury ekologicznej, twierdząc, że tarcia na styku Infrabel i przewoźnika stanowią przeszkodę w rozwoju kolei jako najbardziej przyjaznej środowisku formy transportu zbiorowego. Komentatorzy zwracają jednak uwagę, że problemów belgijskiego sektora kolejowego nie można rozpatrywać w oderwaniu od cięć finansowych, które dotknęły go w ostatnich latach.

Dążenia polityka do ponownego połączenia obu funkcji stoją w zdecydowanej sprzeczności z kierunkiem polityki transportowej Unii Europejskiej. Kolejne unijne pakiety kolejowe idą w kierunku liberalizacji przewozów pasażerskich i towarowych oraz zwiększania konkurencji na kolei. Również wydzielanie zarządców infrastruktury ze struktur państwowych przewoźników kolejowych było działaniem antymonopolowym, motywowanym chęcią zapewnienia równych zasad dostępu dla wszystkich podmiotów chętnych do wykonywania przewozów.

Prywatni operatorzy: Rozdział służy konkurencji, a konkurencja – pasażerom

Gorącymi obrońcami tej zasady są więc – co zrozumiałe – prywatni operatorzy kolejowi. Zrzeszające ich stowarzyszenie AllRail.EU opublikowało stanowisko sprzeciwiające się pomysłowi Bellota. W ocenie sekretarza generalnego organizacji Nicka Brooksa jego realizacja stwarzałaby ryzyko stosowania praktyk protekcjonistycznych i nierównego traktowania przewoźników ubiegających się o przyznanie przepustowości. – W grę wchodziłyby instrumenty miękkie, takie jak warunki dostępu do infrastruktury i obiektów dyskryminujące konkurentów państwowego przewoźnika lub manipulowanie wysokością opłat, podnoszące koszty ich działalności – twierdzi Brooks.

Sekretarz stowarzyszenia przywołuje przykład z polskiego podwórka – ubiegłoroczne zastrzeżenia Kolei Mazowieckich do ówczesnej propozycji cennika PKP PLK. W ocenie KM proponowane rozwiązania uderzały w przewoźników prowadzących ruch pasażerski na trasach lokalnych o słabej frekwencji. Podejrzewano, że głównymi beneficjentami nowego systemu naliczania opłat miały być PKP IC oraz PKP Cargo. Ostatecznie jednak polski zarządca infrastruktury wycofał się z najbardziej kontrowersyjnych zmian.

Według AllRail.EU receptą na problemy po stronie państwowego przewoźnika nie jest wycofywanie się z reform, lecz przeciwnie – dalsza liberalizacja rynku. – We wszystkich krajach europejskich konkurencja między kolejowymi przewoźnikami pasażerskimi przyniosła poprawę jakości oraz wydajności, zmniejszenie obciążeń finansowych dla pasażerów i podatników, a przede wszystkim zwiększenie liczby podróżnych wybierających kolej – przekonują przedstawiciele stowarzyszenia. Jak twierdzą, także w samej Belgii po wydzieleniu Infrabel dały się zauważyć pewne zmiany na lepsze: w 2017 r. przewozy pasażerskie wzrosły o 3%, a część przewoźników prywatnych pozytywnie ocenia podejście zarządcy infrastruktury do klientów.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5