NUMER 11/2020
NUMER 11/2020
Temat numeru:
Intermodal na Jedwabnym Szlaku
szukaj
Śledź nas:

Koronawirus (i nie tylko) opóźnia dostawy piętrowych zestawów dla Kolei Belgijskich

| Michał Szymajda 20.07.2020 2

Koronawirus (i nie tylko) opóźnia dostawy piętrowych zestawów dla Kolei Belgijskich
Pierwszy z gotowych zestawów M7 dla SNCBFot. Floris DC, CC BY-SA 4.0, wikipedia
Opóźnione dostawy pojazdów kolejowych nie są domeną polskich producentów. Także dużym koncernom zdarzają się poważne wpadki. Koleje Belgijskie na komplet nowych piętrowych zestawów poczekają prawie dwa lata dłużej.
Koleje Belgijskie (SNCB) poinformowały właśnie ustami swojej prezes Sophie Duturdoir, że dostaw dużej partii pojazdów produkowanych wspólnie przez Bombardiera i Alstom nie uda się utrzymać w terminie. Opóźnienia będą znaczne.

Zamówienie na 445 dwupoziomowych wagonów środkowych, silnikowych i sterowniczych do nowych zestawów typu M7 złożono w grudniu 2015 roku. Za cenę 1,3 miliarda euro w przetargu wyłonione zostało konsorcjum Bombardiera i Alstomu, które wspólnie podjęło się przedstawienia koncepcji składów, które mogą jeździć jako elektryczny zespół trakcyjny, a także (bez wagonu silnikowego), jako skład push-pull, ciągnięty przez klasyczną lokomotywę.

Poprzeczkę innowacyjności zawieszono wysoko, zwłaszcza, że pojazdy mają poruszać się z prędkością 200 km/h. Co ciekawe – wagony silnikowe i sterownicze są budowane przez Alstom we Francji, w Valenciennes, a wagony środkowe – w belgijskiej Brugii, przez Bombardiera (są wzorowane na znanej i sprawdzonej konstrukcji Twindexx, którą możemy zobaczyć m.in. w Kolejach Mazowieckich) Zamówienie możliwe jest do realizacji w opcji rozszerzonej – do 917 pojazdów, ale SNCB na razie nie jest zanadto zadowolone z opóźnień przy kontrakcie.

Plan dostaw określony w pierwotnym kontrakcie zakładał rozpoczęcie dostaw do przewoźnika we wrześniu 2018 roku i ich zakończenie w 2021 roku. Ale dopiero w styczniu 2020 kompletny był pierwszy pojazd, który skierowano na testy na linię Bruksela – Liege. SNCB dowiedziało się od producenta, że ten da sobie radę z dostawą jedynie 48 wagonów w 2020 roku, ale będą to głównie wagony bez napędu i sterowania, zdolne jeździć tylko w klasycznych zestawach – lokomotywa + wagony.

Pierwsze pojazdy sterownicze i silnikowe (poza tymi, które w zestawie testowane są już w Belgii) dotrą do przewoźnika w końcu roku 2020 i wiosną 2021. Koniec realizacji zamówienia określony został przez producenta i SNCB na marzec 2023 roku. Obaj kooperanci – Alstom i Bombardier zaznaczają, że opóźnienie dostaw nowych zestawów to efekt koronawirusa. To oczywiście tylko część prawdy, zważywszy na jego wielkość.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Belgia (57)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Belgia (57)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2020
NUMER 11/2020
„Rynek Kolejowy” 11/2020 jest już dostępny online! Za darmo!

Raport w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego” został poświęcony intermodalowi na Nowym Jedwabnym Szlaku. Warte uwagi są zwłaszcza materiał o tym, jak dalej rozwijać przewozy intermodalne, opisujący tłok na Jedwabnym Szlaku, czy ten wskazujący kierunki rozwoju przewozów intermodalnych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Przy okazji obecnego wydania na nasze pytania odpowiadają rozmówcy, a wśród nich: Anatol Kupryciuk, prezes zarządu Lotos Kolej, Jakub Jakóbowski, koordynator projektu „Powiązanie gospodarcze w Eurazji” w Ośrodku Studiów Wschodnich, Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, Tomasz Warchoł, prezes Kolei Małopolskich.

W numerze znajdą Państwo również tekst prezentujący ciekawą koncepcję dworca Olsztyn Główny. W miesięczniku przeczytać można także o Olechowie, który jest nowym kierunkiem w aglomeracji dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz o wpływie koronawirusa na już rozwarstwiony transport publiczny. W dziale Prawo i polityka wskazujemy zgubne skutki planowanej Ustawy o czasie pracy maszynistów.

W dziale historia Włodzimierz Winek snuje jak zawsze ciekawą opowieść, tym razem o progach kolejowych

 

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5