NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Bełchatów: Stagnacja przewozów przed ich wielkim wzrostem czy likwidacją?

| Kasper Fiszer 07.04.2022 5,2k

Bełchatów: Stagnacja przewozów przed ich wielkim wzrostem czy likwidacją?
fot. Kasper Fiszer
Jaki będzie los niezelektryfikowanej linii kolejowej nr 24 w województwie łódzkim? Albo zostanie ona rozbudowana, albo wkrótce przewozy ustaną – tak można podsumować możliwe scenariusze. Na razie skala ruchu jest bardzo niewielka i nie uzasadnia nawet utrzymywania bełchatowskiej nastawni.
Leżąca w całości na terenie województwa łódzkiego linia kolejowa nr 24 wybiega z Piotrkowa Trybunalskiego w kierunku Bełchatowa. Jest jednym z zaledwie kilku niezelektryfikowanych odcinków sieci kolejowej w regionie i od kilku dekad pozostaje nieczynna w ruchu pasażerskim. Również ruch towarowy jest tam nieduży – znaczenie trasy jest obecnie na tyle niewielkie, że PKP PLK rozważały nawet, kilka lat temu, likwidację odcinka.

Mało pociągów, ale wielkie nadzieje na przyszłość

Drugie życie linii ma dać jej planowana rozbudowa. Zabiega o nią województwo łódzkie, które złożyło stosowny wniosek w rządowym programie Kolej Plus. Inwestycja miałaby objąć modernizację torowiska i elektryfikację odcinka Piotrków – Bełchatów, ale także dobudowę dalszego fragmentu do Bogumiłowa. Miałoby to umożliwić stworzenie szybkiego połączenia w kierunku Wielunia czy Wrocławia.

Zadanie miałoby zostać przeprowadzone do roku 2028, ale na razie nie jest jeszcze pewne, czy z budżetu centralnego wyasygnowane zostaną na ten cel odpowiednie środki. Procedura kwalifikacji projektów wciąż bowiem trwa. Na razie doszło natomiast do pewnego ograniczenia działania istniejącej infrastruktury. Nie pracuje już bowiem nastawnia w Bełchatowie.

Skala ruchu jest niewielka i krzyżowanie pociągów nie jest konieczne


– Ruch kolejowy odbywa się bez problemów – zapewnia jednak Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. – Nadzór nad ruchem sprawuje nastawnia w Piotrkowie Trybunalskim – dodaje. Ogranicza to możliwość prowadzenia jakichkolwiek manewrów w Bełchatowie, co jednak nie wydaje się konieczne z uwagi na skalę przewozów.

– Na linii uruchamiane jest kilka pociągów tygodniowo do elektrowni Bełchatów – poinformowały nas bowiem służby prasowe zarządcy infrastruktury. Jeśli nie dojdzie do realizacji przedsięwzięcia zaplanowanego w ramach programu Kolej Plus, można spodziewać się dalszego ograniczania ruchu.

Los elektrowni jest bowiem wciąż mocno niepewny z uwagi na wyczerpywanie się aktualnie eksploatowanych złóż węgla brunatnego w sąsiedniej kopalni.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5