PKP PLK szykują się do rewitalizacji odcinka od Wągrowca do Rogoźna Wielkopolskiego. Blisko 20-kilometrowy odcinek linii nr 236 ma zostać wyremontowany w przyszłym roku. Po inwestycji od razu mają tam pojechać pociągi Kolei Wielkopolskich, w liczbie od 6 do 8 par połączeń w dobie.
PKP PLK nie planuje zatrzymywać się ze swoimi pracami utrzymaniowymi i myśli już o kolejnych odcinkach sieci kolejowej, które mogą zostać stosunkowo szybko wyremontowane i odnowione. Jednym z nich będzie krótki, niespełna 20-kilometrowy odcinek linii kolejowej nr 236, pomiędzy Rogoźnem Wielkopolskim a Wągrowcem.
Map. OpenRailwayMap
Regularny ruch zawieszony od 1992 roku, potem okazjonalne wznowienia
Opisywany fragment nie ma szczęścia do regularnej obsługi pasażerskiej - pierwszy raz pociągi osobowe zniknęły z tej linii już w 1992 roku, później dołączył do tego ruch towarowy (w 1994 roku). Przez ponad 15 lat linia zarastała i była obiektem kradzieży poszczególnych elementów infrastruktury, co zmieniło się w 2011 roku
, gdy linie doraźnie wyremontowano. Miało to związek z modernizacją podstawowej trasy z Wągrowca do Poznania - linii nr 356, która z racji swojego charakteru (jeden tor) była ówcześnie nieprzejezdna. Aby utrzymać ciągłość ruchu z Poznania do Wągrowca zdecydowano o wyznaczeniu objazdu trasą przez Rogoźno.
Ten stan rzeczy nie trwał jednak wiecznie i po przywróceniu połączeń na podstawowej trasie przez Sławę Wielkopolską i Skoki pociągi pasażerskie do Rogoźna dość szybko zastąpiono autobusami a później
zupełnie zawieszono. Później trasa była sporadycznie użytkowana przez pociągi specjalne lub towarowe.
Szybkie prace, na razie bez peronów
Kilka lat temu województwo wielkopolskie zgłosiło rewitalizację odcinka od Wągrowca do Rogoźna
do programu Kolej Plus (jako część większego projektu, dotyczącego przywrócenia pociągów do powiatowego Czarnkowa) a to zadanie
ostatecznie wybrano do rewitalizacji. Teraz jednak PKP PLK chce przyspieszyć prace na tym odcinku i nie zważając na to, że zdanie i tak zostałoby zrealizowane z Kolei Plus (tyle, że w 2028 lub 2029 roku) zmodernizuje niecałych 20 kilometrów jednotorowej, niezelektryfikowanej linii kolejowej już w przyszłym roku.
– Planujemy prace na linii Rogoźno – Wągrowiec (lk nr 236). Obejmą one ok. 18-kilometrowy odcinek. Chcemy na nim oczyścić teren, wykonać odwodnienie, wyremontować nawierzchnię na przejazdach kolejowo-drogowych i – przede wszystkim – kompleksowo wymienić nawierzchnię torową: szyny, podkłady i podsypkę, a także dwa rozjazdy na stacji Wągrowiec. Umożliwi to przejazdy pociągów z prędkością do 100 km/h, z miejscowymi ograniczeniami na przejazdach kolejowo-drogowych, koniecznymi ze względów bezpieczeństwa (obecnie prędkość na ww. szlaku wynosi 0 km/h, a na odcinkach stacyjnych, tj, Wągrowiec i Rogoźno Wielkopolskie – 60 km/h). Remont przewidujemy w przyszłym roku, niemniej wskazanie konkretnego terminu i wartości robót będzie możliwe w późniejszym etapie – mówi Radosław Śledziński z Zespołu Prasowego PKP PLK.
Co bardzo istotne, w ramach przyszłorocznych prac nie zaplanowano odbudowy i modernizacji peronów na przystankach pośrednich, pomiędzy Rogoźnem a Czarnkowem - chodzi o przystanki: Runowo koło Wągrowca, Wiatrowiec oraz Pokrzywnica, tak więc potencjalny ruch pasażerski będzie mógł obsługiwać jak na razie tylko Wągrowiec oraz Rogoźno. Natomiast PLK zapewnia, że docelowo perony na pewno zostaną zmodernizowane.
– Docelowo chcemy na tym odcinku osiągnąć prędkość do 120 km/h – będzie to możliwe po przewidywanym w późniejszym okresie remoncie obiektów inżynieryjnych, zmianie kategorii przejazdów (zabudowa nowych urządzeń) i modernizacji peronów – mówi Śledziński.
Jak przekazał nam przedstawiciel zarządcy torów, przyszłoroczne prace zostaną zaimplementowane i uwzględnione w projekcie dotyczącym przywrócenia pociągów do Czarnkowa, co, jak już wspomniano wcześniej, jest realizowane w ramach programu Kolej Plus.
Elektryfikacja w dalszej przyszłości
Niestety wspomniany odcinek na razie nie będzie elektryfikowany, co znacznie ułatwiłoby funkcjonowanie Kolei Wielkopolskich, mających swoją bazę w Wągrowcu (na razie dla pojazdów spalinowych, natomiast jest ona przygotowana do elektryfikacji w związku z planami zelektryfikowania odcinka nr 356, przez Sławę i Bolechowo). Ponadto elektryfikacja 20 kilometrów linii byłoby też dobrą alternatywą do trasowania tędy pociągów KW w czasie elektryfikacji podstawowej linii a także potem - tworząc dwa korytarze z Poznania do Wągrowca, zarówno przez Skoki jak i przez Rogoźno.
Elektryfikacja fragmentu z Wągrowca do Rogoźna nie jest jednak wykluczona w przyszłości, bowiem zalety tego działania widzą wszyscy zainteresowani - zarówno strona samorządowa jak i krajowa - infrastrukturalna.
– Zdaniem Województwa Wielkopolskiego elektryfikacja odcinka Rogoźno – Wągrowiec z pewnością pozytywnie wpłynęłaby na rozwój sieci połączeń kolejowych oraz przepustowość linii kolejowej nr 356, ponieważ dzięki zelektryfikowaniu tego odcinka, pociągi mogłyby korzystać z alternatywnego połączenia z Poznaniem na linii kolejowej nr 354. Jednak wyzwanie stanowi znalezienie źródła finansowania dla tego przedsięwzięcia. Projekt realizowany w ramach Programu Kolej + pn.: ,,Rewitalizacja kolejowego ciągu komunikacyjnego na liniach kolejowych nr 390/236 Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec” nie zakładał jego elektryfikacji – mówi dla Rynku Kolejowego Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa odpowiedzialny za kolej.
6-8 par w grudniu 2026 roku
Jednocześnie Jankowiak deklaruje też, że samorząd chce obsługiwać odcinek Rogoźno – Wągrowiec zaraz po tym, gdy PLK skończy jego remont i to nawet w sytuacji, gdy pociągi nie zatrzymają się między tymi ośrodkami (trzeba przyznać, że trzy wspomniane wcześniej przystanki pośrednie raczej nie wygenerują dużych potoków pasażerskich, zwłaszcza mając na uwadze ich lokalizację i wielkość wiosek, w których się znajdują.
– Odnosząc się do kwestii uruchomienia regularnych połączeń pasażerskich na odcinku Rogoźno – Wągrowiec po ukończeniu prac prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. informuję, że Organizator przewozów planuje uruchomienie na tej linii 6-8 par pociągów w dobie, po zakończeniu remontu przedmiotowego odcinka, które planowane jest na grudzień 2026 roku – mówi Wojciech Jankowiak.
W rozmowie z nami samorządowiec przypomniał również, że opisywany odcinek zapewne będzie stanowił docelowo część trasy do Czarnkowa, choć szczegółowy zakres inwestycji z Kolei Plus ulegnie aktualizacji na etapie tworzenia projektu budowlanego. Po zakończeniu projektu z programu Kolej Plus samorząd chciałby uruchamiać 10 par pociągów z Wągrowca do Czarnkowa.