Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Będzie elektryfikacja linii Görlitz – Cottbus. Co zmieni dla Polaków?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
09-08-2024
Ostatnia modyfikacja:
09-08-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Będzie elektryfikacja linii Görlitz – Cottbus. Co zmieni dla Polaków?
fot. M. SzymajdaStacja kolejowa w Görlitz
Deutsche Bahn i rząd federalny podpisali porozumienie dotyczące modernizacji linii kolejowej z Görlitz do Cottbus. Oznacza to, że cały odcinek linii kolejowej od Görlitz (a więc niemal od polskiej granicy) do Berlina, będzie zelektryfikowany. Kiedy?

Koleje Niemieckie podały w komunikacie, że rząd federalny porozumiał się z DB w sprawie modernizacji linii kolejowej z Görlitz przy granicy z Polską do Cottbus. Pewna jest rozbudowa linii do dwóch torów, jej elektryfikacja i podniesienie prędkości szlakowej. Niestety nikt na razie nie wspomina jaką prędkość uzyskają pociągi pasażerskie na tej linii, ale w grę wchodzi albo 160 km/h, albo nawet 200 km/h. Na pytania o to do jakiej prędkości linię rozwijać ma dać odpowiedź studium wykonalności.

Chociaż komunikat DB, federalnego rządu i saksońskiej prasy jest bardzo optymistyczny, nie należy spodziewać się zakończenia prac szybko. Inwestycje tego rodzaju w Niemczech trwają latami, co pokazuje przykład linii Szczecin – Berlin, a dla odcinka od Görlitz do Cottbus wykonano zaledwie wstępne prace studialne, nie ma dla niej nawet projektu. Zakończenie inwestycji bardzo wstępnie planuje się więc na początek lat 30-tych.

Obecnie stacja w Görlitz w ogóle nie posiada sieci trakcyjnej. O zmianę tego stanu rzeczy od lat walczy miejski samorząd, który chce dzięki temu przyspieszyć pociągi. Ale priorytetem regionu nie była linia do Cottbus, ale do stolicy regionu - Drezna, gdzie wciąż nie ma sieci trakcyjnej, a plany jej elektryfikacji i przyspieszenia są mgliste. Zarząd niemieckiej kolei chce jednak doprowadzić do budowy ciągu o znaczeniu międzynarodowym. Z Berlina do Wrocławia, Katowic i Krakowa najszybciej jest bowiem właśnie przez Cottbus i Görlitz. Oznacza to powrót pociągów dalekobieżnych do Görlitz. Linia po stronie polskiej ma już dobre parametry i niemal wszędzie możemy jechać z prędkością 160 km/h.

Z tej perspektywy wiadomość jest korzystna także dla Polaków, bowiem czas dojazdu do Berlina z dużych polskich miast na południu skróci się. Może jednak stracić na tym np. Zielona Góra.

Sieć trakcyjna w Görlitz pojawi się jednak szybciej. Jeden tor stacji ma być zelektryfikowany polskim napięciem do 2026 roku. Pozwoli to na utworzenie bezpośredniej relacji elektrycznych pociągów z Polski, gdzie w tej chwili konieczna jest zmiana przejście do taboru spalinowego w Zgorzelcu, w przypadku podróży np. z Wrocławia do Drezna. W bezpośredniej relacji do Görlitz na pewno pojadą Koleje Dolnośląskie i to nie tylko z Wrocławia (wkrótce napiszemy o tym więcej), nie wiemy jednak czy tak samo zrobi PKP Intercity (do Zgorzelca dojeżdża obecnie jedna para IC). 
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

DB podały datę otwarcia nowej stacji w Stuttgarcie opóźnionej o kilka lat

Infrastruktura

DB podały datę otwarcia nowej stacji w Stuttgarcie opóźnionej o kilka lat

Przemysław Farsewicz 02 sierpnia 2025

DB kończą z piwem z beczki i gotówką na pokładach

Pasażer

DB kończą z piwem z beczki i gotówką na pokładach

Przemysław Farsewicz 21 grudnia 2024

Rafamet zbuduje tokarki od utrzymania składów ICE z Deutsche Bahn

Tabor i technika

Rafamet zbuduje tokarki od utrzymania składów ICE z Deutsche Bahn

inf. pras. Rafamet, oprac. ms 14 października 2024

Jakie pociągi z Polski dotrą do Görlitz po elektryfikacji?

Infrastruktura

Jakie pociągi z Polski dotrą do Görlitz po elektryfikacji?

Michał Szymajda 14 października 2024

Autobusy zastępcze DB, czyli koszmarna podróż z Berlina

Pasażer

Autobusy zastępcze DB, czyli koszmarna podróż z Berlina

Łukasz Malinowski 03 października 2024

Zobacz również:

DB podały datę otwarcia nowej stacji w Stuttgarcie opóźnionej o kilka lat

Infrastruktura

DB podały datę otwarcia nowej stacji w Stuttgarcie opóźnionej o kilka lat

Przemysław Farsewicz 02 sierpnia 2025

DB kończą z piwem z beczki i gotówką na pokładach

Pasażer

DB kończą z piwem z beczki i gotówką na pokładach

Przemysław Farsewicz 21 grudnia 2024

Rafamet zbuduje tokarki od utrzymania składów ICE z Deutsche Bahn

Tabor i technika

Rafamet zbuduje tokarki od utrzymania składów ICE z Deutsche Bahn

inf. pras. Rafamet, oprac. ms 14 października 2024

Jakie pociągi z Polski dotrą do Görlitz po elektryfikacji?

Infrastruktura

Jakie pociągi z Polski dotrą do Görlitz po elektryfikacji?

Michał Szymajda 14 października 2024

Autobusy zastępcze DB, czyli koszmarna podróż z Berlina

Pasażer

Autobusy zastępcze DB, czyli koszmarna podróż z Berlina

Łukasz Malinowski 03 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij