Partnerzy serwisu:
Pasażer

Pociągiem elektrycznym wreszcie dojedziemy do Görlitz od strony Polski

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
08-01-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Pociągiem elektrycznym wreszcie dojedziemy do Görlitz od strony Polski
fot. M. SzymajdaDworzec kolejowy w Görlitz
Przełom w długich dyskusjach na temat bardzo problematycznego braku sieci trakcyjnej nad kilkusetmetrowym odcinkiem linii kolejowej w Niemczech, w przygranicznym Görlitz. Za dwa lata pociągi elektryczne będą mogły wjechać do tego pięknego miasta od strony Polski.

900 metrów linii kolejowej od granicznego mostu nad Nysą Łużycką do stacji Görlitz śmiało można nazwać niemiecką linią wstydu. Od 2016 roku Niemcy zapewniają, że zelektryfikują ten odcinek, jednocześnie robiąc w tym zakresie bardzo niewiele i podejmując działania, które dyplomatycznie mówiąc, rozkładają inwestycję w czasie. Tymczasem od 2019 roku Polacy zelektryfikowali linię do niemieckiej granicy i czekają na ruch DB, który zmieniłby bardzo wiele w kwestii połączenia Polski z Niemcami.

Wygląda na to, że w końcu się to zmieni, bo Deutsche Bahn ogłosiło zamiar rozpoczęcia prac projektowych nad montażem sieci trakcyjnej między miejscem gdzie doprowadziła ją strona polska (kilka metrów przed pierwszym filarem granicznego mostu), a stacją w Görlitz. Sieć trakcyjna o polskim napięciu prądu stałego 3kV miałaby być dociągnięta do obecnie sporadycznie eksploatowanych torów 3 i 4, tuż obok monumentalnej hali peronowej, gdzie obecnie kończy bieg część pociągów z Polski (część jedzie dalej, do Drezna). Prace miałyby zacząć się w połowie 2025 i zakończyć w 2026 roku. Dwa lata temu w Görlitz podniesiono już jeden z mostów nad linią kolejową po to, by można tam było zainstalować sieć trakcyjną, wykonano też dokumenty środowiskowe dla takiej zmiany.

Co w praktyce zmieniłaby elektryfikacja?

  • Pociągi elektryczne z Wrocławia mogłyby dojeżdżać do Niemiec, do głównej stacji dwumiasta Zgorzelec- Görlitz, a nie kończyć bieg na peryferyjnie zlokalizowanej stacji Zgorzelec – ostatniej zelektryfikowanej po polskiej stronie. Pociągi z Jeleniej Góry do Görlitz mogłyby być elektryczne. Możliwość dojazdu do Görlitz oznacza, że pasażerowie mają do dyspozycji pociągi do Drezna nawet co godzinę!
  • Pociągi PKP Intercity (obecnie istnieje jeden taki pociąg – IC Łużyce) mogłyby kończyć bieg w Görlitz, skąd jest mnóstwo pociągów do Drezna, Cottbus, Zittau. Miasto Görlitz samo w sobie jest bardzo atrakcyjnym kierunkiem turystycznym, a w roku 2023 zostało okrzyknięte najpiękniejszym miastem Niemiec w jednym z corocznych plebiscytów.
  • Ułatwienie transportu towarów w ruchu międzynarodowym (chociaż elektryfikacja linii w perony sugeruje raczej ułatwienia dla pociągów pasażerskich).
Zarówno PKP PLK jak i dolnośląski samorząd lobbują u Niemców bezskutecznie w sprawie elektryfikacji transgranicznego odcinka od 10 lat. Czyli od momentu, kiedy było wiadomo, że cała magistrala E30 od Przemyśla do Zgorzelca, czyli od granicy z Ukrainą do granicy z Niemcami, będzie przez Polaków elektryfikowana. Proces zakończył się w ostatnich dniach 2019 roku, DB nie zabrała się jednak do realizacji swojego, bardzo krótkiego odcinka, chociaż na tego typu transgraniczne, niewielkie inwestycje, można było starać się o środki unijne z rozmaitych programów.

Tymczasem w Görlitz od lat trwa też walka o elektryfikację linii do Drezna. Lokalna społeczność organizuje w tej sprawie protesty, pikiety, śle pisma do zarządu DB i walczy o inwestycję w samorządzie w Dreźnie. DB odpowiada stale, że taka inwestycja nie będzie możliwa przed 2030 rokiem. Samorząd niemieckiego miasta słusznie zauważa, że oznacza to marginalizację miasta, które jest coraz popularniejszym celem turystycznym.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ogromne straty Deutsche Bahn za 2023 rok

Biznes

Ogromne straty Deutsche Bahn za 2023 rok

Artur Bogdanowicz 27 marca 2024

Szybciej z Lublina do Ukrainy. Przetarg na studium dla linii 7 i 63

Infrastruktura

Czy do Karpacza dojedziemy pociągiem w czerwcu?

Infrastruktura

Czy do Karpacza dojedziemy pociągiem w czerwcu?

Michał Szymajda 26 marca 2024

Niemcy: Tranzytem przez Polskę

Warte uwagi

Niemcy: Tranzytem przez Polskę

kf, Transport-publiczny.pl 30 grudnia 2014

Niemcy chcą zelektryfikować linię z Drezna do Görlitz

Śšwiat

Niemcy chcą zelektryfikować linię z Drezna do Görlitz

IRJ/lp, Rynek Kolejowy 28 czerwca 2015

Zobacz również:

Ogromne straty Deutsche Bahn za 2023 rok

Biznes

Ogromne straty Deutsche Bahn za 2023 rok

Artur Bogdanowicz 27 marca 2024

Szybciej z Lublina do Ukrainy. Przetarg na studium dla linii 7 i 63

Infrastruktura

Czy do Karpacza dojedziemy pociągiem w czerwcu?

Infrastruktura

Czy do Karpacza dojedziemy pociągiem w czerwcu?

Michał Szymajda 26 marca 2024

Niemcy: Tranzytem przez Polskę

Warte uwagi

Niemcy: Tranzytem przez Polskę

kf, Transport-publiczny.pl 30 grudnia 2014

Niemcy chcą zelektryfikować linię z Drezna do Görlitz

Śšwiat

Niemcy chcą zelektryfikować linię z Drezna do Görlitz

IRJ/lp, Rynek Kolejowy 28 czerwca 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5