NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Będą nowe systemy sterowania w Zawierciu. A także kolejna przebudowa stacji

| Michał Szymajda 27.07.2021 2,2k

Będą nowe systemy sterowania w Zawierciu. A także kolejna przebudowa stacji
Stacja ZawiercieFot. ms. rynek kolejowy
PKP PLK ogłosiło przetarg na budowę nowej nastawni i zabudowę cyfrowych systemów sterowania na stacji Zawiercie. Przebudowane zostaną także perony, które modernizację przeszły zaledwie 10 lat temu.
Ogłoszony przez PKP Polskie Linie Kolejowe przetarg na prace w rejonie stacji Zawiercie obejmuje montaż nowych komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, które zastąpią istniejące urządzenia przekaźnikowe. Nowoczesne urządzenia srk odpowiadają za bezpieczne prowadzenie pociągów i wspierają codzienną pracę dyżurnych ruchu. Kolejarze będą kierować ruchem z nowego budynku nastawni.

Co ciekawe, stacja była przebudowywana niedawno. Jak podaje portal semaforek.kolej.org.pl, prace trwały tu od roku 2011 do 2015. W latach 2011-2012 kompleksowo odnowiono perony nr 1 i 2 z zachowaniem zabytkowych wiat, przebudowano też przejścia pod torami. Gruntownemu odnowieniu, przez PKP SA, uległ również budynek dworca. W latach 2013-2015 wymieniono natomiast nawierzchnię torów głównych zasadniczych i część rozjazdów, w ramach projektu rewitalizacji ciągu od Zawiercia przez Dąbrowę Górniczą Ząbkowice do Jaworzna Szczakowej. W ramach prac zabudowano dodatkowe przejście rozjazdowe 75/76 od strony Łaz.

Kompleksowa przebudowa srk

Do współpracy z systemami cyfrowymi przystosowany zostanie układ torowy i sieć trakcyjna na stacji, a także sieć i urządzenia telekomunikacyjne oraz elektroenergetyczne. Konieczna jest m.in. budowa sygnalizatorów świetlnych, instalacja elektrycznych napędów zwrotnicowych i systemów kontroli odpowiadających za przekazywanie informacji o położeniu i stanie urządzeń sterowania ruchem do dyżurnych ruchu. Przebudowywane i budowane urządzenia srk będą przystosowane do współpracy z urządzeniami ERTMS/ETCS poziomu 2. 

W rejonie stacji zabudowanych zostanie 10 nowych rozjazdów wyposażonych w system elektrycznego ogrzewania - gwarantujący niezakłócony ruch w warunkach zimowych, a także ok. 2 km nowych torów i ok. 10 km nowej sieci trakcyjnej. Zaplanowano również wzmocnienie podtorza i stabilizację torów objętych przebudową oraz budowę odwodnienia.

Przez stację Zawiercie przebiega kilka linii kolejowych: Częstochowa – Katowice (LK 1), Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie (CMK, LK 4), Tarnowskie Góry – Zawiercie (LK 182), Zawiercie – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice (LK 160, 186) i łącznica 705 w stacji.

Co dla pasażera?

Dodatkowo peron przy budynku dworca zostanie wydłużony w kierunku przejścia podziemnego i skrócony od strony nastawni (zachowana zostanie jego długość 400 m). Wykonany zostanie chodnik prowadzący do peronu od ul. Grunwaldzkiej i Spacerowej. Takie rozwiązanie usprawni komunikację na stacji. Na sąsiednim peronie planowana jest zabudowa dwóch poczekalni otwartych z ławkami dla pasażerów.

– Wydłużenie peronu przy budynku dworca w kierunku przejścia podziemnego usprawni komunikację na stacji. Władze miasta Zawiercie na spotkaniach występowały do PKP Polskich Linii Kolejowych o usprawnienie dojścia z jednego peronu na drugi. PLK uwzględniły potrzeby podróżnych, którzy wskazywali zbyt długi czas dojścia z peronu nr 1 na peron nr 2 – napisała Magdalena Janus z biura prasowego PKP PLK.

Na stacji Zawiercie zaplanowano jednak także wymianę płyt na peronach, które położono w latach 2011 - 2012. Są więc zaledwie 9 letnie. Jak tłumaczy zarządca infrastruktury konieczność  przebudowy niemal nowych peronów? Dość zaskakująco.

– Wymiana płyt na peronach wynika z konieczności ujednolicenia infrastruktury na wszystkich peronach. Ponadto płyty wymagają wymiany ze względu na uszkodzenia spowodowane m.in. warunkami atmosferycznymi – wyjaśnia przedstawicielka zarządcy.

Przetarg

Przetarg w ramach projektu "pn. "Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II" zorganizowano w formule "zaprojektuj i buduj". W ramach opcji wykonawca srk będzie mógł uzyskać zlecenie także na świadczenie usług pogwarancyjnych dla wszystkich dostarczonych systemów obejmujących urządzenia srk i telekomunikacji. Zamówienie będzie realizowane ze środków własnych PKP PLK. Oferty można składać do ostatniego dnia sierpnia 2021.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5