Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

ÖBB i Stadler prezentują nowy pociąg ratunkowy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
18-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
17-05-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
ÖBB i Stadler prezentują nowy pociąg ratunkowy
fot. Stadler
W centrum szkoleniowym Kolei Austriackich w St. Pölten Stadler zaprezentował przygotowany na specjalne zamówienie przewoźnika skład do akcji gaśniczych w tunelach. Pociąg ratunkowy ServiceJet wyróżnia się trzema alternatywnymi źródłami napędu oraz wszechstronnymi, nowoczesnymi systemami gaśniczymi. ÖBB-Infrastruktur zamówiło 18 takich zestawów.

Wielofunkcyjny, niskoemisyjny skład został opracowany i zbudowany w zakładach w Bussnang i St. Margrethen w Szwajcarii. Jego długość wynosi 68 metrów. Pociąg może poruszać się z maksymalną prędkością 160 km/h. Trimodalny, elektryczno-hybrydowy układ napędowy daje możliwość zasilania silników elektrycznych z sieci trakcyjnej, z baterii lub z generatorów spalinowych. Według producenta i nabywcy pozwala to z jednej strony na maksymalnie efektywne prowadzenie akcji ratunkowej (np. dotarcie poprzez zadymiony tunel aż do źródła ognia), a z drugiej – na zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń. Dzięki dużej mocy w grę wchodzi także holowanie uszkodzonych pociągów na szlaku.

– Nowe pociągi Servicejet umożliwią nam przybywanie z pomocą jeszcze szybciej, niż do tej pory – mówi członek zarządu ÖBB-Infrastruktur Johann Pluy. Dzięki temu liczbę jednostek tego przeznaczenia będzie można ograniczyć z obecnych 21 do 18. Część z nich będzie stacjonowała w pobliżu wjazdów do tuneli górskich.

ServiceJet został opracowany z myślą o najgorszym możliwym scenariuszu, za jaki uznano właśnie pożar w tunelu kolejowym. W trzech wagonach ewakuacyjnych przewidziano miejsce dla 324 osób. Powietrze docierające do wnętrza jest filtrowane, by zapobiec zatruciu dymem z pożaru – w tym samym celu specjalny system będzie nieco podwyższał ciśnienie powietrza w środku w stosunku do otoczenia. Kabina maszynisty ma dodatkową ochronę w postaci rozpylanej przed nią mgiełki wodnej. Zadbano też o najnowszej generacji sprzęt gaśniczy i ochronny dla 18 strażaków.

Pociąg wyposażono w dwa systemy gaśnicze. Oprócz tradycyjnego, działającego pod ciśnieniem 10 barów, przewidziano drugi, rozpylający środki gaśnicze pod dziesięciokrotnie wyższym ciśnieniem, przeznaczony do tworzenia mgiełki zabezpieczającej otoczenie toru przed zapłonem lub do schładzania obudowy tunelu. Łączna pojemność zbiorników wody to 40 tysięcy litrów, a koncentratu piany – 1200 l. Działka gaśnicze (dwie pod ciśnieniem wysokim i jedno – pod normalnym) mogą być sterowane indywidualnie z kabiny maszynisty. Dwie dmuchawy rozpraszające dym, reflektory „szperacze” i kamery termiczne mają zapewnić w zadymionych obszarach jak najlepszą widoczność.

Choć ServiceJet to skład zaprojektowany na złożone w 2021 r. specjalne zamówienie Kolei Austriackich, otrzymał dopuszczenie do jazdy także po sieci w Niemczech. Pierwszy planowany przejazd nastąpi podczas otwarcia 33-kilometrowego tunelu pod przełęczą Koralm.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Organizacje branżowe apelują ws. cyfrowych sprzęgów automatycznych

Tabor i technika

Stadler z kolejną umową na Flirty. 15 z opcją na 10

Tabor i technika

Stadler z kolejną umową na Flirty. 15 z opcją na 10

inf. pras. KM, oprac. ms. 04 lipca 2024

W Zawadzie na Lubelszczyźnie powstanie nowy LCS

Infrastruktura

Zobacz również:

Organizacje branżowe apelują ws. cyfrowych sprzęgów automatycznych

Tabor i technika

Stadler z kolejną umową na Flirty. 15 z opcją na 10

Tabor i technika

Stadler z kolejną umową na Flirty. 15 z opcją na 10

inf. pras. KM, oprac. ms. 04 lipca 2024

W Zawadzie na Lubelszczyźnie powstanie nowy LCS

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5