NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Awarie na stacji Poznań Główny – Urząd Miasta zażądał wyjaśnień

| inf. pras 05.08.2021 2,6k

Awarie na stacji Poznań Główny – Urząd Miasta zażądał wyjaśnień
fot. Urząd Miasta Poznania
Po kolejnych awariach na poznańskim dworcu, jakie miały miejsce w ostatni weekend, Urząd Miasta poprosił PKP Polskie Linie Kolejowe o wyjaśnienia. Oficjalne pismo wystosował w środę Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
– Poważne awarie systemu sterowania ruchem na stacji Poznań Główny zdarzają się niepokojąco często – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – Ośmiogodzinne opóźnienia pociągów, chaos informacyjny i paraliż komunikacyjny jednego z największych węzłów w Polsce odbijają się nie tylko na przyjezdnych, ale i na mieszkańcach miasta. W interesie poznaniaków i poznanianek jest, żeby tego typu sytuacje się już nie powtarzały. Dlatego wystosowaliśmy pismo i liczymy na konkretną odpowiedź ze strony PKP – poinformował.

Pełna treść pisma:

Pragnę wyrazić głębokie zaniepokojenie z powodu częstotliwości występowania poważnych awarii systemu sterowania ruchem pociągów na stacji Poznań Główny, jak również ich skali, powodującej całkowity paraliż komunikacyjny największego z punktu widzenia ilości pasażerów węzła kolejowego w Polsce. Mając powyższe na uwadze zwracam się z prośbą o szczegółowe wyjaśnienie przyczyn występowania tych sytuacji, ze szczególnym uwzględnieniem incydentu z dnia 30 lipca 2021 r.

W piśmie z dnia 27 grudnia 2019 r., w którym przedstawiliście państwo okoliczności awarii z dnia 28 listopada 2019 r., zawarto informację o wdrożeniu szeregu działań we współpracy z producentem urządzeń sterowania ruchem kolejowym Thales Polska Sp. z o.o. W związku z powyższym będę zobowiązany za przedstawienie następujących informacji:
  • jak ówczesne ustalenia wpływają na obecne wydarzenia i z jakich powodów wciąż dochodzi do podobnych w skutkach awarii urządzeń sterowania ruchem kolejowym?
  • jak producent zamierzał zapobiec kolejnym awariom i dlaczego mimo zapewnień z państwa strony nadal pojawiają się tak rozległe w skutkach wydarzenia, jak ostatnie z 30 lipca 2021 r.?
  • jakie były diagnozy zespołów powołanych do badania przyczyn awarii systemu sterowania ruchem kolejowym w przeszłości i czy następujące po nich wnioski zostały wdrożone w życie?
Jestem zobowiązany zauważyć, że w przypadku występowania tak poważnych w skutkach awarii systemu sterowania, z uwagi na brak możliwości prowadzenia ruchu kolejowego przez stację Poznań Główny bardzo mocno obciążona zostaje komunikacja miejska. Co gorsza pasażerowie mają problem nie tylko z dotarciem do miejsc docelowych w odpowiednim czasie, ale również przeważnie nie znają terminu naprawy uszkodzonego systemu. Odnoszę także wrażenie, że pomimo przekazywania przez PKP PLK informacji o zaistniałym zdarzeniu do lokalnych centrów zarządzania kryzysowego, najwyraźniej strona kolejowa nie ma opracowanego jednego wzorca postępowania, co powoduje chaos informacyjny i przekłada się na zwiększenie skali. Podczas przywołanej awarii z roku 2019 pociągi kończyły bieg na stacjach położonych w okolicy Poznania i były następnie wyprawiane w kierunku przeciwnym, co oczywiście skutkowało poważnymi konsekwencjami dla komunikacji miejskiej, jednak dawało pasażerom szanse dotarcia do celu podróży. Tymczasem 30 lipca br., nie licząc połączeń całkowicie odwołanych, pociągi oczekiwały na możliwość dotarcia do centrum węzła w promieniu do 100 km od Poznania, co kończyło się opóźnieniami przekraczającymi 8 godzin! Wobec tak niejednolitej strategii działania awaryjne zorganizowanie odpowiednich wzmocnień transportu zbiorowego na terenie miasta jest wysoce utrudnione, bądź też wprost niemożliwe.

W związku z powyższym stanowczo proszę o ponowne sprawdzenie powodów przedmiotowych awarii systemu sterowania na Dworcu Głównym PKP w Poznaniu i pilne podjęcie działań mających na celu poprawienie sytuacji i skuteczne wyeliminowanie takich zdarzeń w przyszłości.

"Rynek Kolejowy" już wcześniej poprosił PKP PLK o wyjaśnienie przyczyn ostatniej awarii. Z odpowiedzią zarządcy infrastruktury można zapoznać się tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Wielkopolskie (875)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Wielkopolskie (875)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5