Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Liberadzki: Autonomiczna kolej to nawet trzy razy wyższa przepustowość

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
07-05-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Liberadzki: Autonomiczna kolej to nawet trzy razy wyższa przepustowość
fot. Kasper FiszerPociąg Kolei Dolnośląskich w Bielawie
Jak będzie wyglądał transport kolejowy przyszłości? Jedną z koncepcji jest autonomizacja ruchu tak towarowego, jak i pasażerskiego. Wkrótce pojazdy bezzałogowe mogą zacząć obsługiwać linie lokalne w województwie dolnośląskim. Na razie jednak wyzwania stojące przed KD są inne: to przede wszystkim odbudowa potoków sprzed pandemii.

– I have a dream, mam wielkie marzenie. Dlaczego nie mówić o specjalnych liniach kolejowych przeznaczonych wyłącznie dla ruchu towarowego, po których kursowałyby pociągi autonomiczne? – mówił podczas debaty zorganizowanej przez Biuro Parlamentu Europejskiego we Wrocławiu Bogusław Liberadzki, poseł do Parlamentu Europejskiego z ramienia Lewicy. Przekonywał, że mogłoby to znacząco zwiększyć przepustowość, bo podczas gdy dziś linia dwutorowa może przyjąć 100 – 130 par pociągów na dobę, trasa autonomiczna mogłaby obsłużyć dwu- lub trzykrotnie więcej kursów. To z kolei mogłoby ułatwić rzeczywiste zwiększenie roli transportu szynowego w odniesieniu do drogowego.

KD: Każdego dnia widzimy większe zainteresowanie pasażerów po pandemii

Być może pociągi, które nie byłyby prowadzone przez maszynistę zajmującego miejsce w kabinie lokomotywy czy zespołu trakcyjnego, mogłyby być wykorzystywane także w regionalnym ruchu pasażerskim. – Samorządowi udaje się przejmować kolejne linie na Dolnym Śląsku. My jako przewoźnik operujący na trasach lokalnych również chcielibyśmy w dalszej przyszłości realizować takie koncepcje jak przejazdy autonomiczne – mówił Wojciech Zdanowski, wiceprezes zarządu Kolei Dolnośląskich.

Na razie wyzwaniem dla KD będzie jednak odbudowanie potoków w okresie wychodzenia z pandemii. Przedstawiciel przewoźnika podkreślał przy tym, że już teraz podróżni wracają do pociągów. – Z dnia na dzień widzimy rosnące zapotrzebowanie na przewozy – stwierdził. Wskazywał, że w 2020 r. liczba pasażerów w pociągach Kolei Dolnośląskich wyniosła niespełna 70 proc. tego wskaźnika z 2019 r. Z jednej strony to istotny spadek, z drugiej jednak wynik ten ma w opinii prelegenta dowodzić, że mieszkańcy regionu nie odwrócili się od kolei i nadal jej ufają, a jedynie okresowo zmniejszyła się ich mobilność.

UMWD: Kluczową sprawą jest czas przejazdu

– Tego, co zdarzyło się w 2020 r., nie nazwałbym załamaniem. Chwilowy odpływ pasażerów nie wynikał z tego, że podróżnym spodobał się inny środek transportu. Doszło do sztucznego zatrzymania popytu związanego z restrykcjami – wtórował mu Tymoteusz Myrda, członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego. Wskazywał też na kierunki rozwoju oferty: rozszerzanie siatki połączeń, podnoszenie jakości taboru, skracanie czasów przejazdu. W jego opinii są to czynniki, które dziś najczęściej determinują wybór sposobu dojazdu do celu.

Jak stwierdził przedstawiciel samorządu, kolej może przewozić coraz więcej pasażerów także w związku z niewydolnością układu drogowego Wrocławia i jego aglomeracji. Podawał tu przykład trasy z Legnicy. – Jeśli ktoś ma do wyboru przejazd w 40 – 45 minut do samego centrum Wrocławia albo przez sam odcinek wrocławski jechać 50 – 55 minut autobusem czy własnym samochodem, to wybór jest oczywisty – przekonywał.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Dolnośląskie: Autobusy KD do Sycowa jednak pozostaną

Pasażer

KD do Zielonej Góry rzadziej niż zakładano

Pasażer

KD do Zielonej Góry rzadziej niż zakładano

Jakub Rösler 23 lutego 2024

Dolny Śląsk przejmie linie do Lwówka i Stronia Śląskiego

Infrastruktura

Dolny Śląsk odpowiada Polregio w sprawie "Nadodrzanki"

Pasażer

Dolny Śląsk odpowiada Polregio w sprawie "Nadodrzanki"

Redakcja/inf. pras. 07 kwietnia 2023

Zobacz również:

Dolnośląskie: Autobusy KD do Sycowa jednak pozostaną

Pasażer

KD do Zielonej Góry rzadziej niż zakładano

Pasażer

KD do Zielonej Góry rzadziej niż zakładano

Jakub Rösler 23 lutego 2024

Dolny Śląsk przejmie linie do Lwówka i Stronia Śląskiego

Infrastruktura

Dolny Śląsk odpowiada Polregio w sprawie "Nadodrzanki"

Pasażer

Dolny Śląsk odpowiada Polregio w sprawie "Nadodrzanki"

Redakcja/inf. pras. 07 kwietnia 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij