NUMER 03/2022
NUMER 03/2022
Temat numeru:
Wojna w Ukrainie
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Liberadzki: Autonomiczna kolej to nawet trzy razy wyższa przepustowość

| Kasper Fiszer 07.05.2021 1,9k

Liberadzki: Autonomiczna kolej to nawet trzy razy wyższa przepustowość
Pociąg Kolei Dolnośląskich w Bielawiefot. Kasper Fiszer
Jak będzie wyglądał transport kolejowy przyszłości? Jedną z koncepcji jest autonomizacja ruchu tak towarowego, jak i pasażerskiego. Wkrótce pojazdy bezzałogowe mogą zacząć obsługiwać linie lokalne w województwie dolnośląskim. Na razie jednak wyzwania stojące przed KD są inne: to przede wszystkim odbudowa potoków sprzed pandemii.
– I have a dream, mam wielkie marzenie. Dlaczego nie mówić o specjalnych liniach kolejowych przeznaczonych wyłącznie dla ruchu towarowego, po których kursowałyby pociągi autonomiczne? – mówił podczas debaty zorganizowanej przez Biuro Parlamentu Europejskiego we Wrocławiu Bogusław Liberadzki, poseł do Parlamentu Europejskiego z ramienia Lewicy. Przekonywał, że mogłoby to znacząco zwiększyć przepustowość, bo podczas gdy dziś linia dwutorowa może przyjąć 100 – 130 par pociągów na dobę, trasa autonomiczna mogłaby obsłużyć dwu- lub trzykrotnie więcej kursów. To z kolei mogłoby ułatwić rzeczywiste zwiększenie roli transportu szynowego w odniesieniu do drogowego.

KD: Każdego dnia widzimy większe zainteresowanie pasażerów po pandemii

Być może pociągi, które nie byłyby prowadzone przez maszynistę zajmującego miejsce w kabinie lokomotywy czy zespołu trakcyjnego, mogłyby być wykorzystywane także w regionalnym ruchu pasażerskim. – Samorządowi udaje się przejmować kolejne linie na Dolnym Śląsku. My jako przewoźnik operujący na trasach lokalnych również chcielibyśmy w dalszej przyszłości realizować takie koncepcje jak przejazdy autonomiczne – mówił Wojciech Zdanowski, wiceprezes zarządu Kolei Dolnośląskich.

Na razie wyzwaniem dla KD będzie jednak odbudowanie potoków w okresie wychodzenia z pandemii. Przedstawiciel przewoźnika podkreślał przy tym, że już teraz podróżni wracają do pociągów. – Z dnia na dzień widzimy rosnące zapotrzebowanie na przewozy – stwierdził. Wskazywał, że w 2020 r. liczba pasażerów w pociągach Kolei Dolnośląskich wyniosła niespełna 70 proc. tego wskaźnika z 2019 r. Z jednej strony to istotny spadek, z drugiej jednak wynik ten ma w opinii prelegenta dowodzić, że mieszkańcy regionu nie odwrócili się od kolei i nadal jej ufają, a jedynie okresowo zmniejszyła się ich mobilność.

UMWD: Kluczową sprawą jest czas przejazdu

– Tego, co zdarzyło się w 2020 r., nie nazwałbym załamaniem. Chwilowy odpływ pasażerów nie wynikał z tego, że podróżnym spodobał się inny środek transportu. Doszło do sztucznego zatrzymania popytu związanego z restrykcjami – wtórował mu Tymoteusz Myrda, członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego. Wskazywał też na kierunki rozwoju oferty: rozszerzanie siatki połączeń, podnoszenie jakości taboru, skracanie czasów przejazdu. W jego opinii są to czynniki, które dziś najczęściej determinują wybór sposobu dojazdu do celu.

Jak stwierdził przedstawiciel samorządu, kolej może przewozić coraz więcej pasażerów także w związku z niewydolnością układu drogowego Wrocławia i jego aglomeracji. Podawał tu przykład trasy z Legnicy. – Jeśli ktoś ma do wyboru przejazd w 40 – 45 minut do samego centrum Wrocławia albo przez sam odcinek wrocławski jechać 50 – 55 minut autobusem czy własnym samochodem, to wybór jest oczywisty – przekonywał.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2022
NUMER 03/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy numer "Rynku Kolejowego". Tematem głównym miesięcznika po raz pierwszy jest bowiem wojna. Nie mogło być jednak inaczej, skoro ta tragiczna sytuacja wpływa nie tylko na naszych sąsiadów, ale i na nas, na tak wiele sposobów. W numerze podsumowaliśmy zarówno działania podejmowane przez polskie koleje, w tym przewóz uchodźców i pomocy, jak i niesamowitą odwagę i poświęcenie kolejarzy Ukrzaliznyci. Wiele uwagi poświęcamy też wpływowi wojny na logistykę i gospodarkę. W pozostałej części numeru szczególnie polecamy naszą rozmowę z prezesem PKP PLK i materiały o programie Kolej Plus.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5