NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Frecciarossa w Paryżu. Koleje Włoskie chcą konkurować z francuskim

| Roman Czubiński, Jakub Madrjas 01.09.2021 3,6k

Frecciarossa w Paryżu. Koleje Włoskie chcą konkurować z francuskim
Fot. Hans Permana
Trwają przygotowania Kolei Włoskich do uruchomienia pociągów dużych prędkości łączących Rzym i Paryż. Testowy pociąg typu Frecciarossa 1000 przybył kilka dni temu do Paryża.
- Do rozwoju przewozów kolejowych prowadzi otwarta konkurencja, a nie kartelowy podział rynku. Dzieje się tak nawet wówczas, gdy z dominującym w danym kraju przewoźnikiem rywalizują zagraniczne oddziały operatorów z innego państwa – przekonuje stowarzyszenie niezależnych pasażerskich operatorów kolejowych AllRail. Organizacja przywołuje przykłady z Hiszpanii, Włoch i Francji.

Koleje Fracuskie jeżdżą w Hiszpanii

Spółka zależna francuskich kolei państwowych, Ouigo – o której starcie pisaliśmy na naszych łamach w maju – w ciągu pierwszych trzech pełnych miesięcy działalności na trasie Madryt – Barcelona przewiozła 400 tysięcy pasażerów. Osoby te wybrały ofertę nowego przewoźnika mimo silnej konkurencji ze strony hiszpańskich kolei państwowych – Renfe.

Warto dodać, że narodowy hiszpański przewoźnik Renfe złożył skargę postępowanie przeciwko francuskiemu regulatorowi transportowemu ART (Autorité de Régulation des Transports) - jego zdaniem, SNCF ma nieograniczony i pełnoprawny dostęp do Hiszpańskiego rynku kolejowego, zgodnie z regułami ustalonymi przez Komisję Europejską. Nie działa to jednak w drugą stronę - państwowy przewoźnik Renfe narzeka na utrudnianie mu rozpoczęcia kursowania we Francji.

Koleje Włoskie chcą wjechać do Francji

Do wejścia na nowy dla siebie rynek przygotowują się także Koleje Włoskie (Ferrovie dello Stato, FS). Trwają przygotowania do uruchomienia pociągów dużych prędkości łączących stolice Francji i Włoch, konkurencyjnych wobec istniejących już połączeń SNCF. Przed kilkoma dniami pierwszy, testowy pociąg FS najnowszego typu Frecciarossa 1000 przybył do Paryża.

Oba fakty – w ocenie przedstawicieli AllRail – są kolejnym dowodem na pozytywną rolę konkurencji na torach w rozwoju rynku pasażerskich przewozów kolejowych. Na takiej rywalizacji korzystają zarówno pasażerowie (każdy z operatorów stara się przyciągnąć ich do siebie, oferując lepsze warunki), jak i środowisko naturalne (przejmowanie przez kolej pasażerów z transportu samochodowego lub lotniczego oznacza zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń).
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5