Z początkiem września po przeprowadzonej fazie testów na niektórych liniach kolejowych w Dolnej Austrii rozpoczyna kursowanie akumulatorowy pociąg ÖBB Desiro Cityjet eco produkcji Siemens Mobility. Pociąg z napędem elektryczno-hybrydowym będzie przewoził pasażerów w Dolnej Austrii i zbierał dalsze dane na temat funkcjonowania systemu.
Cityjet eco to alternatywa na niezelektryfikowane linie kolejowe, dotychczas obsługiwane przez lokomotywy z silnikiem diesla. Jak podaje producent, silnik elektryczny charakteryzuje się o połowę mniejszą emisją dwutlenku węgla w porównaniu z dieslami. To innowacyjne rozwiązanie zostało specjalnie zaprojektowane dla austriackiej sieci kolejowej, gdzie ¼ tras (ok. 1300 km) nie jest zelektryfikowana.
Hybryda akumulatorowa
Technologia opracowana przez Siemens Mobility pozwala na ładowanie nowo-zainstalowanych akumulatorów w pociągu poprzez pantograf w czasie jazdy po linii zelektryfikowanej. Zgromadzona energia jest następnie zużywana do zasilania pociągu na odcinkach linii bez dostępu do napowietrznej sieci zasilającej. Gdy tylko pociąg opuści odcinek zelektryfikowany, baterie zaczynają dostarczać prąd pociągowi.
- Wraz z nowym Cityjet eco ÖBB wprowadza do użytku pierwszy prototyp nowej generacji zespołów trakcyjnych zasilanych akumulatorowo. Dolna Austria jest krajem federalnym z największymi niezelektryfikowanymi trasami kolejowymi, dlatego szczególnie cieszę się, że pociąg świętuje tutaj swoją premierę – powiedział Klaus Garstenauer, dyrektor ds. Transportu lokalnego i regionalnego w ÖBB-Personenverkehr AG cytowany w komunikacie.
- Ta innowacja może znacznie przyczynić się do przekonania ludzi do wyboru transportu kolejowego. Umożliwia osobom dojeżdżającym do pracy w Dolnej Austrii wygodną i ekologiczną podróż - dodał Ludwig Schleritzko, austriacki minister transportu. Debiut z pasażerami
- Nasze badania wykazały, że elektro-hybrydowy napęd akumulatorowy jest najlepszą technologią do zastosowania w mieszanym ruchu pociągów na trasach austriackich. Cieszę się, że wraz z ÖBB wdrażamy tę europejską innowację i pionierskie osiągnięcie – powiedział Christian Schomer, dyrektor finansowy Siemens Mobility Austria.
Z początkiem września 2019, po szeroko zakrojonych testach technologii i ocenach możliwych tras, usługi pasażerskie zostały zainaugurowane na liniach kolejowych Kamptal, Traisental i Erlauftal w Dolnej Austrii - poinformował "Rynek Kolejowy" Siemens.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.