Minsiterstwo Rozwoju Regionalnego zaprzecza informacjom "Pulsu Biznesu" o aktualizacji listy projektów POIiŚ. MRR wyjaśnia też znaczenie ostatnich zmian w szczegółowym opisie projektów.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego właśnie zweryfikowało listę projektów z programu Infrastruktura i Środowisko – transport kolejowy stracił ponad 90 mln euro dofinansowania. Środki zostały przesunięte na transport morski (59,9 mln euro) oraz intermodalny (33,8 mln euro) – napisał wczoraj "Puls Biznesu". Artykuł cytowały praktycznie wszystkie portale biznesowe i gospodarcze w kraju.
- Ministerstwo Rozwoju Regionalnego obecnie nie prowadzi aktualizacji listy projektów indywidualnych dla Programu Infrastruktura i Środowisko w ramach sektora transportu. Aktualnie obowiązującą listą projektów indywidualnych dla sektora transportu pozostaje wersja umieszczona na stronach internetowych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego z dnia 12 sierpnia 2011 roku - poinformowało "Rynek Kolejowy" biuro prasowe ministerstwa w nawiązaniu do wczorajszego artykułu zamieszczonego w "Pulsie Biznesu". Jak się dowiedzieliśmy, 7 sierpnia br. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego rozpoczęło aktualizację listy Programu Infrastruktura i Środowisko wyłącznie w sektorach: energetyki, kultury oraz zdrowia. Aktualizacja listy w sektorze transportu, zgodnie z informacja podana na stronie internetowej, planowana jest w późniejszym terminie.
Będzie konkurs w intermodalu
- Przesunięcie środków finansowych, o którym mowa w artykule PB odbywało się w ramach aktualizacji Szczegółowego Opisu Priorytetów. Celem jej było zwiększenie poziomu dofinansowania UE dla projektów w działaniu 7.2 POIiŚ "Rozwój transportu morskiego". Nie wszystkie projekty bowiem otrzymały do tej pory dofinansowanie UE na poziomie wnioskowanym przez Beneficjentów z powodu braku wolnych środków UE w tym działaniu - wyjaśnia Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. O aktualizacji Szczegółowego Opisu Projektów "Rynek Kolejowy" informował tutaj. Ministerstwo doprecyzowało też informacje, które zostały podane w komunikacie do tej zmiany.
Przypomnijmy: W ramach priorytetu VII z transportu kolejowego przeniesione zostało 60 mln euro na rozwój transportu morskiego, oraz 34 mln euro na rozwój intermodalu. - W przypadku działania 7.4 "Rozwój transportu intermodalnego" - przesunięte dodatkowe środki zostaną przeznaczone na zorganizowanie nowego naboru wniosków o dofinansowanie (konkursu), gdyż pojawiła się możliwość realizacji dodatkowych projektów w tym sektorze. Podjęte działanie polegające na przesunięciu ww. środków nie spowodowało utraty środków unijnych przeznaczonych dla projektów kolejowych. Środki te nie są automatycznie przypisane do konkretnych projektów - zobowiązanie finansowania następuje dopiero na etapie zawarcia umowy o dofinansowanie dla danego projektu. Umowa z Beneficjentem jest zawierana po dokonaniu przez Instytucję Wdrażającą pozytywnej oceny wniosku dotyczącego danego projektu - wyjaśnia MRR.
Zmiany dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej
Zmieniono też szczegółowy opis priorytetów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W ramach priorytetu VII: Transport przyjazny środowisku dokonano dwóch znaczących zmian. W Działaniu 7.1. Rozwój transportu kolejowego i 7.3. Transport miejski w obszarach metropolitalnych uzupełniono przykładowe typy projektów. To bardzo ważna zmiana, gdyż dodano tu projekty zakupu i modernizacji lokomotyw spalinowych - co planuje PKP Intercity oraz "zakupu taboru(EZT) spalinowego". Ten drugi zapis jest o tyle niejasny, że EZT to elektryczny zespół trakcyjny, więc prawdopodobnie będzie tu potrzebna korekta. Zapis ten został przygotowany z myślą o projekcie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - więcej na ten temat tutaj.
- Zmiany dokonane w Szczegółowym Opisie Priorytetów POIŚ w z dnia 14 sierpnia br. miały na celu doprecyzowanie zapisów dokumentu, a tym samym wyraźne wskazanie jakiego typu projekty mogą być finansowane w ramach działania. Realizacja projektów powinna wpisywać się w część "Opis działania". Część "Przykładowe rodzaje projektów" stanowi doprecyzowanie części "Opis działania" i ma na celu indykatywne wskazanie jakiego typu projekty mogą być wspierane środkami z budżetu Unii Europejskiej. Stąd też części "Przykładowe rodzaje projektów" nie należy traktować jako katalogu zamkniętego. Jeśli chodzi o zapis "zakup taboru (EZT) spalinowego" to nastąpiła tutaj oczywista omyłka pisarska, która niebawem zostanie sprostowana - zapewnia Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.