NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Siedem firm chce przygotować studium linii Katowice – Gliwice

| Roman Czubiński 08.06.2021 2,2k

Siedem firm chce przygotować studium linii Katowice – Gliwice
fot. Megatron7667, lic. CC BY-SA 4.0
PKP PLK otworzyły oferty na przygotowanie dokumentacji przedprojektowej dla modernizacji górnośląskiego odcinka magistrali E30 i E65. Zamówienie ma obejmować studia wykonalności i badania geotechniczne dla odcinka Katowice – Chorzów – Gliwice. W oparciu o zamówione dokumenty zarządca infrastruktury chce ubiegać się o fundusze unijne z nowej perspektywy budżetowej.
Uwagę zwraca duża rozpiętość cen. Najtańsza, złożona przez Databout oferta kosztuje 4,797 mln zł – prawie trzykrotnie mniej od najdroższej (Schuessler-Plan Inżynierzy, 14,76 mln zł). Między nimi uplasowały się propozycje TPF (4,92 mln zł), konsorcjum Infra – Centrum Doradztwa i Infrares (5,781 mln zł), Idom (6,15 mln zł), Egis Poland (7,25 mln zł) i BBF (7,257 mln zł). Wszystkie podane kwoty oznaczają ceny brutto.

Główne założenia, jakie powinni wziąć pod uwagę twórcy studium, to podniesienie prędkości szlakowej, zwiększenie przepustowości (również poprzez rozbudowę układów torowych), a także poprawa stanu obiektów obsługi podróżnych (w tym – tworzenie węzłów przesiadkowych oraz dostosowanie do potrzeb osób o ograniczonej mobilności) oraz punktów nadania ładunków. Po przebudowie linia powinna spełniać standardy sieci TEN-T (dopuszczalny nacisk na oś 221 kN, długość składu towarowego do 750 m). Oddzielenie ruchu regionalnego i aglomeracyjnego od dalekobieżnego ma umożliwić utworzenie planowanej od dawna kolei aglomeracyjnej GZM (Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia pokryje połowę kosztów dokumentacji) oraz wprowadzenie – także w przewozach ponadregionalnych – cyklicznego rozkładu jazdy. Wszystko razem ma doprowadzić do poprawy dostępności kolei i zwiększenia jej roli w obsłudze metropolii.

Warianty podniesienia przepustowości poprzez budowę nowych torów mają być rozpatrzone równolegle z tymi, które zakładają osiągnięcie tego celu poprzez budowę większej liczby stacji. Wyjątkiem jest korytarz linii 137 między Katowicami i Gliwicami, w którym w każdym wariancie modernizacji musi być przeanalizowana budowa dwóch nowych torów szlakowych. Stacja Chorzów Batory ma zostać przebudowana tak, by zmniejszyć kolizyjność układu torowego. Niektóre warianty inwestycyjne przewidują instalację systemu ERTMS.

PKP PLK wymagają przygotowania wariantów ograniczonego zakresu (bez wykraczania poza obecne tereny kolejowe) i bardziej ambitnych wariantów kompleksowej modernizacji lub budowy nowej infrastruktury. Wszystkich propozycji ma być łącznie co najmniej cztery. Przynajmniej jeden z nich powinien opierać się przy tym na posiadanych przez PKP PLK koncepcjach z lat 2015 (dotyczy dobudowy drugiej pary torów Katowice – Chorzów Batory) i 2016 (zmiany układu torowego stacji Chorzów Batory i trzech posterunków odgałęźnych). Obowiązkiem wykonawcy będzie też opracowanie wariantu bezinwestycyjnego, który zostanie jednak wykorzystany tylko jako punkt odniesienia dla pozostałych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5