Partnerzy serwisu:

500 km/h w prędkości rozkładowej w Japonii. Powstaje kolej magnetyczna

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-11-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
BBC/qz.com/lp, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

500 km/h w prędkości rozkładowej w Japonii. Powstaje kolej magnetyczna
W Japonii ruszyły testy kolei magnetycznej, która za kilkanaście lat będzie regularnie wozić pasażerów. Kilka dni temu przeprowadzono pierwsze jazdy z pasażerami na pokładzie. Pociąg mknął z prędkością 500 km/h. Docelowo kolej magnetyczna ma obsługiwać trasę pomiędzy Tokio a miastem Nagoja. Regularne połączenia zostaną uruchomione do roku 2027. Pozwoli to na skrócenie czasu podróży z 90 do 40 minut.

Pierwszy kurs odbył się na linii Uenohara - Fuefuki, gdzie trwają ośmiodniowe testy pociągu. W czasie testu z pasażerami pociąg rozpędził się do prędkości 500 km/h. Technologia maglev pozwala na uruchamianie pociągów z prędkością niewiele niższą od prędkości samolotów, przy zdecydowanie niższych kosztach eksploatacji. Wciąż pozostaje jednak otwarte pytanie, czy budowa komercyjnej linii na terenie kraju ma uzasadnienie ekonomiczne.

Skazana na straty?

Do 2045 roku Japończycy planują, by linia maglev Tokio - Nagoja została wydłużona do Osaki. Są jednak zdecydowani krytycy zarówno realizacji pierwszego etapu inwestycji, jak i rozbudowy linii. Z dotychczas przeprowadzonych badań wynika, że japońska kolej stale traci pasażerów. A dodatkowo prognozy zakładają, że do roku 2045, czyli do czasu, gdy ma zostać otwarty odcinek maglevu do Osaki, liczba pasażerów kolei spadnie w kraju o jedną trzecią. To jednak nie jedyny powód niechęci to projektu. Linia magnetyczna, po której ma być prowadzona tak wysoka prędkość handlowa, ma mieć jak najmniejsze łuki i powinna być poprowadzona możliwie w poziomie - tak aby wyeliminować jak najwięcej nierówności terenu. W Japonii jest to dość trudne, ponieważ krajobraz kraju zdominowany jest przez tereny wyżynne. Budowa linii w takim terenie znacząco podwyższa koszty inwestycji. Ukształtowanie terenu jest zresztą głównym powodem, dla którego zdecydowano się na budowę linii Tokio - Nagoja pod ziemią. Również stacje maglevu będą stacjami podziemnymi. W Tokio zdecydowano o schowaniu stacji kolei magnetycznej na poziomie 40 metrów pod ziemią.

"Wyścig prędkości"

W technologii maglevu Japończykom depczą już po piętach Chińczycy. Na jednym z chińskich uniwersytetów zbudowano prototypowy tor kolei magnetycznej. Projekt określony mianem "super maglev". To rura próżniowa, w której porusza się magnetyczny pojazd. W teorii jest on w stanie rozwinąć w takim systemie prędkość do 2900 km/h. Póki co trwają badania nad takim projektem.

Tymczasem w Japonii można przejechać się koleją magnetyczną Linimo w prefekturze Aichi, niedaleko Nagoi. Długość trasy wynosi około 8900 m. Również Chiny mają swoją kolej magnetyczną. W Szanghaju od 2003 istnieje najdłuższa na świecie linia kolei magnetyczne. Długość trasy wynosi około 30 km. Pokonanie dystansu zajmuje niecałe siedem i pół minuty. Pociąg maksymalnie rozpędza się do 430 km/h.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Próżniowy Maglev. Chiny rozpoczynają budowę testowej linii do 1000 km/h

Infrastruktura

Próżniowy Maglev. Chiny rozpoczynają budowę testowej linii do 1000 km/h

Przemysław Farsewicz 17 sierpnia 2021

Niemcy wracają do kolei magnetycznej. Testowy odcinek w Chinach

Infrastruktura

Niemcy wracają do kolei magnetycznej. Testowy odcinek w Chinach

Artur Bogdanowicz, Rynek Kolejowy/Max Bögl, Der Spiegel 14 lipca 2018

Chińczycy pobiją kolejne rekordy prędkości na kolei?

Tabor i technika

Rząd Niemiec sprzedaje na licytacji pociąg Transrapid

Tabor i technika

Oszczędny Maglev przyszłością transportu miejskiego?

Innowacje

Stany Zjednoczone rozważają budowę kolei magnetycznej?

Świat

Stany Zjednoczone rozważają budowę kolei magnetycznej?

Global Rail News/lp, Rynek Kolejowy 11 listopada 2015

Zobacz również:

Próżniowy Maglev. Chiny rozpoczynają budowę testowej linii do 1000 km/h

Infrastruktura

Próżniowy Maglev. Chiny rozpoczynają budowę testowej linii do 1000 km/h

Przemysław Farsewicz 17 sierpnia 2021

Niemcy wracają do kolei magnetycznej. Testowy odcinek w Chinach

Infrastruktura

Niemcy wracają do kolei magnetycznej. Testowy odcinek w Chinach

Artur Bogdanowicz, Rynek Kolejowy/Max Bögl, Der Spiegel 14 lipca 2018

Chińczycy pobiją kolejne rekordy prędkości na kolei?

Tabor i technika

Rząd Niemiec sprzedaje na licytacji pociąg Transrapid

Tabor i technika

Oszczędny Maglev przyszłością transportu miejskiego?

Innowacje

Stany Zjednoczone rozważają budowę kolei magnetycznej?

Świat

Stany Zjednoczone rozważają budowę kolei magnetycznej?

Global Rail News/lp, Rynek Kolejowy 11 listopada 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5