Na ogłoszenie o pracę na stanowisku maszynistek, skierowane do saudyjskich kobiet, odpowiedziało ich 28 tysięcy. Można to nazwać początkiem walki o emancypację Saudyjek, którym do niedawna państwo nie pozwalało prowadzić aut.
Za organizację ruchu na szybkiej linii Haramain Railway Highspeed z Mekki przez Dżeddę do Medyny w Arabii Saudyjskiej odpowiada konsorcjum hiszpańsko-saudyjskie, w której Koleje Hiszpańskie (Renfe) mają 26,9% akcji, ale sprawują kontrolę nad większością procesów, w tym także nad rekrutacją nowych pracowników. Po linii kursują pociągi Talgo wyprodukowane w Hiszpanii, które w Arabii Saudyjskiej rozpędzają się do 300 km/h. Są specjalnie wyposażone na okoliczność kursowania przez pustynię. Mają więc wydajną klimatyzację, specjalny lakier przeciwścierny, a zestawy kołowe są bardziej odporne na zanieczyszczenie piaskiem.
Spółka zarządzająca szybką koleją, w uzgodnieniu z saudyjskim rządem, z końcem 2021 roku rozpoczęła poszukiwania 30 kandydatek do prowadzenia szybkich pociągów. W kraju, gdzie dopiero od czerwca 2018 roku kobiety mogą prowadzić auto, musiało to spowodować wielkie zainteresowanie. Na ogłoszenie odpowiedziało 28 tysięcy Saudyjek. W pierwszym rekrutacji etapie odrzucono 14 tysięcy kandydatek, z uwagi na brak znajomości języka angielskiego, bądź nieadekwatne predyspozycje zawodowe. Pozostałe 14 tysięcy dobrze wykształconych kobiet bierze udział w konkursie na objęcie stanowiska maszynistki w kabinach superszybkich pociągów. Wakatów jest tylko 30.
Filia Kolei Hiszpańskich – Renfe KSA – zatrudnia w Arabii Saudyjskiej 55 maszynistów, a kolejnych 48 jest przygotowywanych do pracy. Przy utrzymaniu linii, zarządzaniu ruchem i pojazdami pracują już jednak kobiety, które stanowią 1/3 załogi. Hiszpanie zaangażowani są także w drugi projekt KDP, gdzie wykorzystywane są
spalinowe zestawy push-pull zdolne kursować z prędkością 200 km/h.