PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły postępowania na modernizację linii Warszawa – Poznań na odcinku Sochaczew – Swarzędz. Za ponad 2,6 mld zł PLK zmodernizuje 230 km torów, 10 stacji i przystanków.
Modernizacja trasy Sochaczew – Swarzędz, kluczowej część magistrali Warszawa – Poznań, pozwoli na przejazd 500 pociągów na dobę – czyli prawie dwukrotnie więcej niż obecnie. Inwestycja PLK podniesie też poziom bezpieczeństwa i skróci podróż najszybszymi składami o kilkanaście minut. Prędkość pociągów pasażerskich zwiększy się do 160 km/h, a towarowych do 120 km/h.
– Realizacja tego projektu znacznie poprawi transport kolejowy na trasie Warszawa – Poznań, a pasażerom przyniesie dobre zmiany w postaci nowoczesnych i komfortowych stacji oraz sprawnego i krótszego o kilkanaście minut przejazdu. Realizację inwestycji w terminie zapewni wybór rzetelnego wykonawcy w formule przetargu dwustopniowego. To kolejny projekt finansowany w ramach unijnego instrumentu finansowego „Łącząc Europę”, w którym Komisja Europejska już przyznała PLK ponad 7 mld zł dotacji – mówi Marcin Mochocki członek zarządu, dyrektor ds. realizacji inwestycji w PLK.
To kolejna, wielomiliardowa inwestycja realizowana przez Polskie Linie Kolejowe w ramach Wielkiej Ofensywy Inwestycji Kolejowych. Oprócz przebudowy 230 km torów, prace obejmą także modernizację stacji Łowicz, Kutno, Koło, Konin, Podstolice i przystanków: Leonów, Mysłaków, Kutno-Azory i Konin Zachód. Zwiększy się komfort podróży i obsługi pasażerów. Powstaną nowe przejścia podziemne i nowoczesne perony wyposażone w wiaty, ławki, nowe oświetlenie i oznakowanie oraz w pełni dostosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się.
Zyskają również kierowcy. W ramach inwestycji PLK wybudują 2 wiadukty drogowe w Łowiczu i Koninie, które zastąpią przejazdy kolejowo–drogowe. Zmodernizowana zostanie także sieć trakcyjna oraz urządzenia sterowania ruchem, co pozytywnie wpłynie na zwiększenie efektywności prowadzenia ruchu oraz bezpieczeństwo. Wybudowane zostaną 3 nowe lokalne centra sterowania ruchem w Łowiczu, Kutnie i Koninie. W celu zapewnienia sprawnego przejazdu pociągów i efektywnego prowadzenia prac, część składów pojedzie przygotowywaną już trasą objazdową (liniami 131 i 353). Realizację inwestycji przewidziano na lata 2016-2020.
Tym zamówieniem PLK odchodzi od modelu "projektuj i buduj". Rozpisano w sumie trzy przetargi
Przeczytaj więcej na portalu Monitor