Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

160 km/h z Malborka do Elbląga. Ruszają prace

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
01-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
01-07-2025
INFRASTRUKTURA
160 km/h z Malborka do Elbląga. Ruszają prace
fot. Piotr Gliński (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 3.0Most kolejowy w Elblągu
Rozpoczęła się realizacja prac na linii kolejowej nr 204 na odcinku Malbork – Elbląg. Potokowa wymiana nawierzchni torowej umożliwi w krótkim czasie poprawę komfortu podróżowania i ograniczenie emisji hałasu. W przyszłym roku ruszy modernizacja sieci trakcyjnej i przejazdów kolejowo-drogowych, co umożliwi zwiększenie prędkości szlakowej do 160 km/h.

Linia kolejowa nr 204, łącząca Malbork z Braniewem, liczy 90,5 kilometra długości. Na zdecydowanie bardziej uczęszczanym fragmencie Malbork – Elbląg – Bogaczewo jest dwutorowa i zelektryfikowana. Obecnie prędkość szlakowa na tym odcinku wynosi 100-120 km/h. Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe, ruszyły właśnie prace pomiędzy Malborkiem a Elblągiem, dzięki którym możliwy będzie ruch pociągów pasażerskich z prędkością 160 km/h. Polegają one na potokowej wymianie nawierzchni torowej z wykorzystaniem specjalistycznego urządzenia PUN, co oznacza w praktyce wymianę szyn na bezstykowe i podkładów na strunobetonowe wraz z oczyszczeniem i uzupełnieniem podsypki tłuczniowej w relatywnie bardzo krótkim czasie. Zadanie obejmuje również regulację sieci trakcyjnej.

Wykonawcą prac jest Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe, wchodzące w skład grupy kapitałowej PKP PLK. Wartość netto kontraktu opiewa na kwotę 112,5 mln zł, zaś zakończenie jego realizacji zaplanowano już na grudzień bieżącego roku. Co istotne, podczas wykonywania prac nie przewidziano większych utrudnień dla pasażerów – nie będzie konieczności uruchamiania zastępczej komunikacji autobusowej. Trzeba tu jednocześnie podkreślić, że podwyższenie prędkości szlakowej do 160 km/h nastąpi nieco później. Będzie to bowiem wymagało nie tylko wymiany nawierzchni torowej, ale również modernizacji przejazdów kolejowo-drogowych (montaż aktywnych urządzeń zabezpieczenia ruchu w 5 lokalizacjach) i sieci trakcyjnej. Drugi etap inwestycji ma rozpocząć się już w przyszłym roku, po uprzednim zabezpieczeniu środków finansowych.

– Na terenie województwa warmińsko-mazurskiego prowadzimy inwestycje zapewniające wygodne, szybsze, a przede wszystkim bezpieczne podróże koleją. Nie tylko te największe, jak zakończone modernizacje stacji Olsztyn Główny i Ełk czy prace na trasie łączącej Ełk, Giżycko i Korsze, ale także zapewniające coraz lepsze przejazdy pociągami w regionie. Taki jest też cel prac na trasie z Malborka do Elbląga – komentuje cytowany w komunikacie prasowym Krzysztof Wałdowski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Olsztynie. Należy jednak zaznaczyć, że nawet po zakończeniu realizacji drugiego etapu inwestycji nie należy spodziewać się znaczącego skrócenia czasu przejazdu. Jak podają PKP PLK, będzie on mniejszy tylko o 5 minut. Trzeba jednocześnie przyznać, że inwestycja wydaje się bardzo korzystna w odniesieniu do relacji koszt-efekt.

Wydaje się, że docelowo pożądane byłoby wybudowanie nowej linii kolejowej o wysokich parametrach, łączącej Gdańsk z Elblągiem przez Nowy Dwór Gdański. Istniejąca trasa przez Tczew i Malbork jest bowiem znacząco wydłużona względem linii prostej pomiędzy obydwoma miastami. Nowa trasa, dzięki połączeniu z linią kolejową nr 256 z Nowego Dworu Gdańskiego do Szymankowa nieopodal Malborka, mogłaby stanowić również alternatywny korytarz dostępowy do portu morskiego w Gdańsku, a także Rafinerii Gdańskiej. Zapewniłaby również rozwój połączeń aglomeracyjnych w trójmiejskiej metropolii i odciążenie korytarza Gdańsk – Pruszcz Gdański – Tczew. Rozpoczęcie prac na linii kolejowej nr 204 jest jednak niewątpliwie krokiem w dobrym kierunku w kontekście połączenia Trójmiasta z Elblągiem i Olsztynem. 

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Szybciej z Brodnicy w obydwu kierunkach. Rewitalizacja czas start

Infrastruktura

Szybciej z Brodnicy w obydwu kierunkach. Rewitalizacja czas start

Mikołaj Kobryński 16 czerwca 2025

Obligacje Kolej Plus. 1,2 mld zł dla PKP PLK

Infrastruktura

Obligacje Kolej Plus. 1,2 mld zł dla PKP PLK

Mikołaj Kobryński 25 kwietnia 2025

Oferty na rewitalizację fragmentu Nadodrzanki. Jest drogo

Infrastruktura

Oferty na rewitalizację fragmentu Nadodrzanki. Jest drogo

Mikołaj Kobryński 09 kwietnia 2025

Rewitalizacja linii kolejowej nr 8 w Małopolsce. Są oferty

Infrastruktura

Linia Katowice – granica państwa. Spółka CPK współpracuje z gminami

Infrastruktura

Zobacz również:

Szybciej z Brodnicy w obydwu kierunkach. Rewitalizacja czas start

Infrastruktura

Szybciej z Brodnicy w obydwu kierunkach. Rewitalizacja czas start

Mikołaj Kobryński 16 czerwca 2025

Obligacje Kolej Plus. 1,2 mld zł dla PKP PLK

Infrastruktura

Obligacje Kolej Plus. 1,2 mld zł dla PKP PLK

Mikołaj Kobryński 25 kwietnia 2025

Oferty na rewitalizację fragmentu Nadodrzanki. Jest drogo

Infrastruktura

Oferty na rewitalizację fragmentu Nadodrzanki. Jest drogo

Mikołaj Kobryński 09 kwietnia 2025

Rewitalizacja linii kolejowej nr 8 w Małopolsce. Są oferty

Infrastruktura

Linia Katowice – granica państwa. Spółka CPK współpracuje z gminami

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5