Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Mazowieckie: „Trzeciej szyny” na wąskotorówkach na razie nie będzie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
08-01-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Mazowieckie: „Trzeciej szyny” na wąskotorówkach na razie nie będzie
Mazowieckie Biuro Planowania Regionalnego informuje, że w najbliższych latach nie będą realizowane inwestycje związane z budową tzw. trzeciej szyny na kolejach wąskotorowych.

Niedawno informowaliśmy, iż dokument pn. „Studium rozwoju i modernizacji technologicznej transportu szynowego na Mazowszu w kontekście polityki transportowej Województwa Mazowieckiego” obejmujący perspektywę czasową do 2035 r., postuluje m.in. rewitalizację leżących na Mazowszu kolei wąskotorowych, poprzez budowę tzw. trzeciej szyny i zaadaptowanie tych tras dla ruchu normalnotorowego. Najsilniej zaakcentowano tę koncepcję w kontekście utworzenia szybkiego połączenia kolejowego Warszawy z Płockiem poprzez budowę nowej linii kolejowej Sochaczew – Wyszogród – Płock: na odcinku Sochaczew – Wyszogród można by do tego celu wykorzystać trasę kolei wąskotorowej. W dokumencie znalazł się jednak też zapis, że w podobny sposób można by wykorzystać także inne linie wąskotorowe w woj. mazowieckim.

Komentowaliśmy, iż jest to bardzo ciekawy pomysł, zwłaszcza np. w przypadku linii wąskotorowej Piaseczno – Grójec, biorąc pod uwagę, że proces suburbanizacji w aglomeracji warszawskiej doszedł do takiego stanu, iz w gminach przylegających do stolicy (takich jak Piaseczno czy Lesznowola) zaczyna brakować gruntów pod nowe budownictwo i w związku z tym w kolejnych latach suburbanizacja dotykać będzie w większym niż obecnie stopniu gminy położone dalej od Warszawy – takie jak np. Grójec. A w naturalny sposób będzie generować zapotrzebowanie na sprawnie funkcjonujący transport szynowy. Pisaliśmy też, że pomysł budowy „trzeciej szyny” warto rozważyć również na wąskotorówkach poza Mazowszem.

MBPR: nie mamy pieniędzy

W oświadczeniu Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego, przesłanym do naszej redakcji, przeczytać można, że na budowę „trzecich szyn” w najbliższych latach nie będzie jednak pieniędzy. MBPR podkreśla jednak, że koncepcja powrotu wąskotorówek do roli kolei dojazdowych do pracy i szkoły jest co do zasady słuszna.

– O ile idea kompleksowego przywrócenia funkcjonowania transportu na liniach wąskotorowych jest słuszna i może stanowić dobre uzupełnienie oferty transportu kolejowego w naszym regionie, to wobec sytuacji finansowej województwa, a także specyficznego charakteru wąskotorówek jako linii o znaczeniu przede wszystkim lokalnym i turystycznym, jej realizacja nie rozpocznie się w najbliższej perspektywie finansowej. Nie można przy tym wykluczyć, że z różnorodnych środków finansowych nie będą realizowane mniejsze, lokalne, inicjatywy podmiotów prywatnych bądź samorządów zmierzające do turystycznego wykorzystania istniejących linii wąskotorowych – czytamy w oświadczeniu.

Może w kolejnych latach

MBPR przypomina, że powstałe w 2009 r. studium, w którym zawarte zostały postulaty zmiany roli tras wąskotorowych, „stanowi plan działań, które doprowadzić mają do stworzenia nowoczesnego i spójnego systemu transportu szynowego Mazowsza w dłuższej perspektywie czasowej”. Przypomniano też, że wariant budowy trzeciej szyny nie znalazł się jednak ostatecznie we wstępnym studium wykonalności realizacji nowej linii kolejowej do Płocka.

– Odwołania do potrzeby rewitalizacji i przywrócenia ruchu na liniach wąskotorowych znalazły się także (w znacznej mierze w wyniku licznych wniosków i postulatów organizacji pozarządowych) w projekcie Aktualizacji Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego z 2013 roku, jednak bez wskazania, że powinno się to odbywać poprzez przystosowanie ich do prowadzenia ruchu normalnotorowego, jak również bez wskazania, których dokładnie linii zapis ten dotyczy – przypomniano w oświadczeniu.

W Studium, oprócz trasy Sochaczew – Wyszogród, wskazano również na potrzebę rewitalizacji linii wąskotorowych na trasach: Nowe Miasto nad Pilicą – Grójec – Tarczyn – Piaseczno, Nasielsk – Pułtusk, Mława – Przasnysz – Krasne - Maków Mazowiecki, Pionki Leśniczówka – Kociołki – Kobyli Las – Garbatka-Letnisko – Pionki, a także Iłża – Starachowice.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Polacy lubią jazdę po wąskim torze

Pasażer

Polacy lubią jazdę po wąskim torze

Urząd Transportu Kolejowego 24 maja 2025

Niemcy. Wąskim torem nad Bałtyk

Pasażer

Niemcy. Wąskim torem nad Bałtyk

Przemysław Jezierski 30 marca 2025

Ozorków: Na odbudowę wąskotorówki potrzeba 5-6 mln zł

Infrastruktura

Stargard: Wąskotorówka przejezdna tylko poza miastem

Infrastruktura

Stargard: Wąskotorówka przejezdna tylko poza miastem

Kasper Fiszer 06 października 2024

Zobacz również:

Polacy lubią jazdę po wąskim torze

Pasażer

Polacy lubią jazdę po wąskim torze

Urząd Transportu Kolejowego 24 maja 2025

Niemcy. Wąskim torem nad Bałtyk

Pasażer

Niemcy. Wąskim torem nad Bałtyk

Przemysław Jezierski 30 marca 2025

Ozorków: Na odbudowę wąskotorówki potrzeba 5-6 mln zł

Infrastruktura

Stargard: Wąskotorówka przejezdna tylko poza miastem

Infrastruktura

Stargard: Wąskotorówka przejezdna tylko poza miastem

Kasper Fiszer 06 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5