NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

Z Katowic do Gdyni w EN57. Gdzie jeszcze pojedziemy Interregio?

| Michał Szymajda 01.05.2018 393

Z Katowic do Gdyni w EN57. Gdzie jeszcze pojedziemy Interregio?
EN57 zmodernizowany w FPS H. CegielskiFot. Dariusz Żaruk, SM42.pl
27 kwietnia pisaliśmy o wnioskach złożonych przez Przewozy Regionalne, dotyczących pozwolenia na kursowanie w ramach tzw. „otwartego dostępu”. Przewoźnik działający pod marką handlową Polregio chciałby wrócić na trasy międzywojewódzkie po tym jak niemal całkowicie wygasił ofertę Interregio (takie pociągi kursują jedynie między Łodzią a Warszawą). Oczywiście z ofertą komercyjną, a nie dofinansowaną przez samorząd czy państwo.
Przyjrzeliśmy się wnioskowi Przewozów Regionalnych dokładniej. Operator wnioskuje o możliwość uruchomienia pociągów bez dotacji na 12 trasach. Poniżej opisaliśmy, w jaki sposób chce je wykonywać oraz na jakich odcinkach sieci kolejowej.

• Pociąg IR (a więc z ograniczoną liczbą postojów) w relacji Białystok – Lublin przez Czeremchę, Siematycze, Siedlce, Łuków i Parczew. Miałby być uruchamiany w piątki i w niedzielę w obu kierunkach, w liczbie dwóch par w każdy dzień – rano i po południu, z czasem przejazdu ok. 3 godzin i 50 minut (dość przyzwoity czas, porównywalny do przejazdu trasy autem). Pierwsze pociągi mają szansę wyjechać na szlak już w grudniu 2018. Zakłada się ułożenie dogodnych skomunikowań w Lublinie, Łukowie i Siedlcach i Białymstoku. Planowany do obsługi tabor to kupione w tym roku spalinowe zespoły trakcyjne SA137 produkcji Newagu.

• Pociąg IR Żak w relacji Łódź Kaliska – Kraków Główny przez Baby, Piotrków Trybunalski, Radomsko, Częstochowę, Miechów. Miałby być uruchamiany od początku 2020 roku w piątki, soboty i niedziele, po jednej parze dziennie (wyjazd z Łodzi Kaliskiej o 13:30, powrót z Krakowa Gł. o 18:30). Do realizacji połączeń zaplanowano pojazdy EN57ALd lub EN57 zmodernizowane w FPS H. Cegielski, które przewoźnik dzierżawi od producenta. Zakładany czas przejazdu między Krakowem a Łodzią to 3 godziny i 23 minuty.

• Pociąg IR w relacji Przemyśl Główny – Lublin (rozkład jazdy zaplanowany do realizacji od grudnia 2019) w relacji przez Przeworsk, Stalową Wolę Rozwadów, Kraśnik, kursujący w piątki i niedziele – wyjazd z obu miast o 17 i dojazd na 20:23 do stacji docelowej. Tabor przeznaczony do realizacji połączenia to EN57. Późniejszy termin otwarcia połączenia można wiązać z oczekiwaniem na elektryfikację linii Stalowa Wola Rozwadów – Lublin.

• Pociąg IR Sandomierz – Wrocław Główny (rozkład jazdy zaplanowany do realizacji od 9.06.2019) uruchamiany w piątki i niedziele (jedna para), przez Ostrowiec Świętokrzyski, Skarżysko-Kamienną, Kielce, Włoszczową, Częstochowę Stradom, Opole i Brzeg pociągiem serii EN57 ALd.

• Pociąg w relacji Wieliczka Rynek Kopalnia – Kraków Lotnisko, przez Kraków Główny, planowany do uruchomienia od 9 grudnia 2018. Zaplanowano 12 par pociągów kursujących co godzinę od 7 do 18. Tabor przewidziany do realizacji zadania to EN57, EN57 SPOT, EN71 oraz ED72. Wszystkie połączenia zaplanowano do ruchu codziennie.

• Pociąg IR Ślązak w relacji Częstochowa – Katowice przez Myszków, Zawiercie, Sosnowiec Główny. Zakłada się uruchomienie jednej pary pociągów wieczorem (18:02 – wyjazd z Częstochowy, 19:30 wyjazd z Katowic) w piątki i niedziele. Tabor przeznaczony do kursowania to EN57ALd lub EN57 FPS. Pociąg mógłby jeździć już od 10 czerwca 2018.

• Pociąg IR w relacji Katowice – Gdynia Główna. Ciekawy jest opis połączenia: „Wakacyjna oferta przewozowa wznawiająca przewozy pasażerskie na odcinku linii 131 Działoszyn – Babiak, umożliwiająca bezpośrednie połączenie regionu śląska z wybrzeżem”. Pociąg mógłby ruszyć w wakacje 2020 roku. Rano wyjeżdżałby z Katowic (7:30), po południu wyjeżdżałby z Gdyni (16:09). Zatrzymałby się m.in. w Bytomiu, Tarnowskich Górach, Zduńskiej Woli, na stacji Babiak, Inowrocław, Bydgoszcz, Tczew oraz w Gdańsku Gł. i Sopocie. Pociąg miałby kursować codziennie z wykorzystaniem elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57ALd lub EN57 FPS. Szacowany czas przejazdu to… ok. 7 i pół godziny. Będzie to więc propozycja dla wytrzymałych, bo zmodernizowane pojazdy mimo wszystko nie są przygotowane do obsługi tak długich relacji.

• Pociąg Regio Katowice – Spytkowice przez Mysłowice, Imielin, Oświęcim, Zator, uruchamiany codziennie od 1 maja do 30 września (Polregio wnioskuje o uruchomienie go od 2019 r.), z wyjazdem z Katowic o 8:35 i powrotem ze Spytkowic o 18:31. Tabor przeznaczony do realizacji zadania to EN57, EN57 SPOT, EN71 lub ED72.

• Pociąg Regio Kraków – Przeciszów przez Skawinę, Jaśkowice i Zator, pod nazwą Energylandia, w takich samych terminach. Oba pociągi mają być uruchamiane komercyjnie we współpracy z Parkiem Rozrywki Energylandia w Zatorze.

• Pociąg IR w relacji Kraków Główny – Przemyśl Główny przez m.in. Bochnię i Rzeszów, uruchamiany codziennie od zmiany rozkładu jazdy w grudniu 2018 (z opcją na dodatkowy pociąg w weekend). Tabor przeznaczony do obsługi to EN57, EN57 SPOT, EN71 lub ED72.

• Pociąg IR Lublin – Warszawa Wschodnia – Terespol, przez Dęblin, Warszawę Wschodnią i Łuków, kursujący w sobotę i niedzielę (jedna para pociągów: o 14:30 z Terespola i o 15:30 z Lublina). Polregio wnioskuje o uruchomienia połączenia już od grudnia 2018, ale nie będzie to możliwe w tej relacji z uwagi na prace na linii nr 7. Polregio widzi tu ezt EN57ALd.

• Pociąg IR Łódź Kaliska – Gdynia Główna, m.in. przez Pabianice, Łask, Szadek, Inowrocław, Bydgoszcz i Tczew. To "wakacyjna oferta przewozowa dla mieszkańców Łodzi i zachodniej części województwa łódzkiego, umożliwiająca bezpośrednie połączenie z wybrzeżem. Oferta wznawiająca przewozy pasażerskie na odcinku linii 131 Szadek – Babiak”. Połączenie miałoby funkcjonować od 1 lipca do 31 sierpnia 2019 roku codziennie. Z Łodzi pociąg odjeżdżałby o 6:00, z Gdyni natomiast o 13:00. EN57ALd lub EN57 zmodernizowany w Cegielskim przejeżdżałby ten dystans w równe 5 godzin.

Czas na składanie uwag

Teraz prezes Urzędu Transportu Kolejowego zaprasza do składania wniosków o badanie równowagi ekonomicznej. Zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym prezes UTK bada, czy proponowane połączenie pasażerskie nie zagraża równowadze ekonomicznej jedynie na wniosek uprawnionego organizatora transportu publicznego, operatora transportu zbiorowego czy zarządcy infrastruktury. W praktyce oznacza to sprawdzenie, czy pociągi uruchamiane komercyjnie nie zabiorą pasażerów połączeniom dotowanym przez marszałków bądź z budzetu państwa (PKP Intercity). 

Warto przypomnieć, że wnioski o uruchomienie komercyjnych połączeń (tzw. wolny dostęp) złożyła też Arriva oraz PKP Intercity. Piszemy o tym tutaj.



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS