NUMER 05/2018
NUMER 05/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Zielona Kolej
szukaj
Śledź nas:

Arriva RP może zacząć obsługę linii Warszawa – Gdynia od grudnia 2018

| Michał Szymajda 24.04.2018 325

Arriva RP może zacząć obsługę linii Warszawa – Gdynia od grudnia 2018
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Prezes UTK wydał pozytywne decyzje o przyznaniu otwartego dostępu na trasach krajowych dla dwóch przewoźników pasażerskich. PKP Intercity złożyło 15 wniosków, jeden złożyła Arriva RP. Ten drugi prywatny przewoźnik będzie mógł od grudnia uruchomić parę pociągów w relacji Gdynia Główna – Warszawa Zachodnia, a później Wejherowo – Warszawa Lotnisko Chopina.
Prezes UTK przyznał otwarty dostęp Arrivie RP w relacji Wejherowo – Warszawa Lotnisko Chopina. Od grudnia 2018 komercyjne pociągi przewoźnika będą mogły być uruchamiane po trasie, na której jeżdżą m.in. pociągi Pendolino, czyli przez Trójmiasto, Tczew, Iławę i Działdowo. W tym przypadku uznano, że nowe połączenie będzie uzupełnieniem istniejącej oferty przewozowej realizowanej w związku z umowami o świadczenie usług publicznych, dlatego prezes UTK wydał zgodę na przyznanie otwartego dostępu, pomimo uwag Ministerstwa Infrastruktury, które uzasadniało, że uruchomienie pociągów Arrivy może zwiększyć deficyt dofinansowywanych przez MI pociągów PKP Intercity, uruchamianych na podstawie umowy PSC.

Zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym prezes UTK bada, czy proponowane połączenie pasażerskie nie zagraża równowadze ekonomicznej jedynie na wniosek uprawnionych organizatora transportu publicznego, operatora transportu zbiorowego czy zarządcy infrastruktury.

– Wnioski o badanie równowagi ekonomicznej wpłynęły w 11 postępowaniach, dotyczących zarówno PKP Intercity i Arriva RP. Prezes UTK uznał, że proponowane połączenia nie wpłyną na obniżenie przychodów z przewozów realizowanych ze środków publicznych. Zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym Prezes UTK w badaniu uznaje równowagę ekonomiczną umowy o świadczenie usług publicznych za zagrożoną, w przypadku gdy skutkiem proponowanej usługi będzie inne niż nieistotne obniżenie przychodów z przewozów realizowanych na podstawie umowy – poinformował Urząd Transportu Kolejowego.

Trasa, po której jeżdżą pociągi Pendolino

Arriva RP będzie mogła uruchomić pociągi na trasie Wejherowo – Warszawa Lotnisko Chopina od 10 grudnia 2018 r. do 9 grudnia 2023 r., z tym, że od grudnia 2018 do grudnia 2020 pociąg ten będzie kursować w relacji Gdynia Główna – Warszawa Zachodnia. Później przewoźnik zechce wjechać na Lotnisko Chopina i przedłużyć połączenie do Wejherowa. Pociąg ma być uruchamiany raz dziennie, we wszystkie dni tygodnia. Ponadto już wcześniej UTK wydał zgodę na uruchomienie pociągu relacji Wejherowo – Chełm, co może skutkować tym, że Arriva rozłączy wagony w Warszawie i część z nich pojedzie na Lubelszczyznę. Wcześniej Arriva zastanawiała się nad wydłużeniem tego połączenia do Kielc, ponieważ na odcinek z Warszawy do Kielc także zaakceptowano ich wniosek o wolny dostęp.

PKP Intercity wprowadza promocje przed wjazdem konkurencji?

Co bardzo istotne, 23 kwietnia PKP Intercity poinformowało o obniżce cen biletów z Warszawy do… Kielc i Chełma! Wygląda więc na to, że już sama możliwość pojawienia się konkurencji od grudnia 2018 sprawiła, że PKP Intercity obniżyło bilety tam, gdzie prawdopodobnie przyjdzie im konkurować z Arrivą. Również PKP Intercity wniosło uwagi do planów Arrivy, zgłaszając, że pociąg może odebrać część pasażerów niekomercyjnym pociągom TLK Wybrzeże i TLK Małopolska i wpłynąć na konieczność zwiększenia dotacji do tych pociągów. Ale UTK zwrócił uwagę, że PKP Intercity pomiędzy pociągami Małopolska i Wybrzeże samo uruchamia komercyjne pociągi.

– Biorąc powyższe pod uwagę, prezes UTK stwierdził, że wskazanego przez PKP Intercity planowanego spadku przychodów nie można uznać za należycie uzasadniony i w świetle przedstawionych wyżej zastrzeżeń, jest najprawdopodobniej zawyżony. Tym samym brak jest podstaw do stwierdzenia, że uruchomienie przez Arrivę nowej usługi spowoduje inny niż nieistotny spadek przychodów PKP Intercity z tytułu realizacji połączeń na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych zawartej z ministrem właściwym ds. transportu – czytamy w uzasadnieniu wydania otwartego dostępu dla Arriva RP.

Również uwagi Kolei Mazowieckich i Ministerstwa Infrastruktury nie wydały się prezesowi UTK wystarczająco uzasadnione.

Dla odcinka Warszawa – Chełm Arriva RP wskazała do obsługi linię nr 7, która obecnie jest zamknięta. Z tego powodu na razie połączenie to prawdopodobnie nie będzie realizowane.

Jaki rozkład jazdy i tabor?

Pociąg Gdynia Główna – Warszawa Zachodnia odjedzie z początkowej stacji o godzinie 5:57 i dojedzie do ostatniej stacji w stolicy na godzinę 9:23. Z powrotem wyruszy o 16:44 i dotrze do Gdyni na 20:09.

Arriva utajniła informację o tym, jakim taborem zechce obsługiwać połączenie. Zważywszy jednak na to, że czas przejazdu określono na 3 godziny i 30 minut (to zaledwie kilka minut wolniej niż jadą pociągi Pendolino), musi chodzić o pociągi jeżdżące z prędkością 160 km/h. Wypożyczenie homologowanych do tej prędkości lokomotyw nie powinno stanowić wielkiego problemu (takie wypożyczały PKP Intercity kilka lat temu DB, a DB jest również właścicielem Arrivy RP…), wielkim problemem nie powinno być też zdobycie wagonów z dopuszczeniem w Polsce.

Arriva na razie nie komentuje otrzymania wolnego dostępu dla trasy Gdynia – Warszawa. – O konkretnych decyzjach dotyczących dotyczących połączenia będziemy informować w przyszłości – powiedziała Joanna Parzeniewska, rzecznik prasowy Arrivy.

Obecnie Arriva RP w Polsce działa na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego, gdzie w wyniku wygranego przetargu realizuje połączenia na regionalnych niezelektryfikowanych liniach.

Pierwszeństwo dla połączeń w służbie publicznej

Co ważne – z uwagi na złożone wnioski o badanie równowagi ekonomicznej, prezes UTK wprowadził do decyzji klauzule minimalizujące wpływ nowych połączeń komercyjnych na umowy o świadczenie usług publicznych. W przypadku prac modernizacyjnych i remontowych ograniczających przepustowość linii kolejowych, pierwszeństwo w uruchomieniu będą miały pociągi ważne z punktu widzenia społeczno-gospodarczego kraju – czyli świadczące usługi publicznego transportu zbiorowego.

Również intercity ze zgodami na komercyjne pociągi

Jak wspomnieliśmy na początku tekstu, także PKP Intercity zamierza uruchomić pociągi komercyjne. Zgodę uzyskano na poniżej wymienione relacje.

Kołobrzeg – Przemyśl,
Gdynia – Zakopane,
Łódź Fabryczna – Hel,
Gdynia Główna – Gliwice,
Gdynia Główna – Bielsko-Biała Główna,
Warszawa Wschodnia – Jelenia Góra,
Warszawa Wschodnia – Świnoujście,
Warszawa Wschodnia – Zielona Góra,
Terespol (gr.) – Kunowice (gr.),
Lębork – Łeba,
Słupsk – Ustka,
Terespol (gr.) – Zebrzydowice (gr.),
Gdynia – Zebrzydowice (gr.),
Warszawa Wschodnia – Chałupki (gr.),
Kunowice (gr.) – Chałupki (gr.).

PKP Intercity na większości tras będzie realizowało przewozy od 9 grudnia 2018 r. do 9 grudnia 2023 r. Wyjątek stanowi trasa Warszawa Wschodnia – Zielona Góra. W tym przypadku prawo do uruchomienia pociągów komercyjnych zostało ustalone od 14 grudnia 2019 r. do 9 grudnia 2023 r.



VII Kongres Kolejowy
 

VI Kongres Infrastruktury Polskiej odbędzie się 14 czerwca w Hotelu Sheraton w Warszawie. W tym roku Kongres ponownie stanie się miejscem wymiany opinii i informacji na temat kondycji szeroko pojmowanego polskiego rynku infrastruktury.

Tematyka tegorocznego Kongresu obejmie obszary związane z inwestycjami w infrastrukturę drogową i kolejową, plany rozwojowe żeglugi śródlądowej oraz strategiczne inwestycje z obszaru infrastruktury transportowej. Dyskutować będziemy także o zagrożeniach w realizacji projektów, technologiach dla inteligentnego budownictwa oraz infrastrukturze na potrzeby nowych środków komunikacji. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2018
NUMER 04/2018
Lata zaniedbań w szkolnictwie kolejowym i niskie płace na kolei sprawiły, że do pracy w naszej branży niewielu się garnęło. Teraz kolej musi konkurować o młodych ludzi, a nie będzie to zadaniem łatwym. O tym piszemy w aktualnym raporcie. Oprócz tego w numerze: Rozmowy z D. Blocherem (Budimex), J. Krupińskim i A. Śliwińskim (Strabag), podsumowanie przewozów intermodalnych w 2017 roku oraz rynku tramwajowego w tym samym okresie. Polecamy obszerny artykuł Jana Raczyńskiego na temat Kolei Dużych Prędkości w ujęciu międzynarodowym.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS