NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

Stadler z coraz mocniejszą pozycją w krajach byłego ZSRR

| Łukasz Pastor 07.10.2016 0

Stadler z coraz mocniejszą pozycją w krajach byłego ZSRR
Fot. Stadler
Od kilku już lat szwajcarski producent taboru kolejowego coraz pewniejszym krokiem stąpa po rynkach krajów byłego Związku Radzieckiego. Firma zbudowała własny zakład produkcyjny, dostarczyła dziesiątki pociągów i wagonów, a niebawem wyprodukuje tramwaje. Ekspansji Stadlera nie przeszkodziła nawet trudna sytuacja polityczna spowodowana konfliktem Rosji z Ukrainą.
Jednym z najważniejszych elementów budowy strategii w ekspansji Stadlera na rynki wschodnie była decyzja o budowie zakładu na Białorusi. Powstał on dzięki utworzeniu joint venture z białoruską firmą Biełkommunmasz. Początki współpracy obu przedsiębiorstw sięgają 2007 roku, jednak zakład został oficjalnie otwarty pod koniec roku 2014. Całkowity koszt budowy zakładu to 73 mln euro, z czego część pochodziła z pożyczki od Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju. Powstanie zakładu wiąże się z dalszymi planami ekspansji producenta.

Białoruś

Pierwszym krajem z grona byłych państw ZSRR, który postawił na lekkie pociągi szwajcarskiego producenta, była Białoruś. Tamtejsze przedsiębiorstwo kolejowe zamówiło w marcu 2010 roku 10 pociągów Flirt – 6 do obsługi połączeń aglomeracyjnych i 4 dedykowane trasom dalekobieżnym. Pociągi, ze względu na swoje podobieństwo do tych produkowanych dla Finlandii, powstały w zakładzie w Bussnang. Dobra współpraca Kolei Białoruskich BŻD i Stadlera zaowocowała kolejnymi zamówieniami na pociągi, które były realizowane w Siedlcach oraz w białoruskim zakładzie w Mińsku.

Estonia

Zaraz po podpisaniu umowy z Kolejami Białoruskimi, Stadler wygrał kontrakt na dostawę elektrycznych i spalinowych zespołów trakcyjnych dla Kolei Estońskich. Estonia zamówiła 18 elektrycznych i 20 spalinowo-elektrycznych pociągów Flirt. Pojazdy elektryczne zostały wyprodukowane w konfiguracji trój- i czteroczłonowej, a spalinowe w opcji dwu-, trój- oraz czteroczłonowej. Kontrakt dla Estonii był pierwszym zamówieniem realizowanym dla kraju o szerokim rozstawie szyn w polskim zakładzie producenta w Siedlcach.

Rosja

Kolejnym ważnym kontraktem szwajcarskiego producenta na szerokotorowy tabor jest zamówienie dla rosyjskiego Aeroexpressu. W maju 2013 roku została podpisana umowa między rosyjskim przedsiębiorstwem a firmą Stadler na dostawę 25 pociągów piętrowych. Bazą dla pociągów dla Aeroexpress są pociągi typu KISS, ale zostały one poważnie zmodyfikowane, ze względu na specyfikę rosyjskich kolei. Składy zostały zaprojektowane tak, aby sprostać specyficznym warunkom klimatycznym w Rosji. Pierwsze pociągi w ramach tego zamówienia powstawały w Szwajcarii i stamtąd m.in. drogą wodną (najpierw rzeką Ren do portu w Amsterdamie, potem drogą morską do Estonii i dalej lądową) zostały przetransportowane do Rosji. Wartość kontraktu wynosiła pierwotnie ok. 350 mln euro. Umowa zawierała opcję na dostawę kolejnych 13 składów. Pierwsze pojazdy powstawały w Szwajcarii, a kolejne – w zakładzie producenta w Mińsku.

Ze względu na sytuację polityczno-gospodarczą, w tym konflikt Rosji z Ukrainą, sankcje gospodarcze i dewaluację kursu rubla, umowę już w trakcie dostaw trzeba było renegocjować, a dostawę pociągów zawiesić. W maju tego roku Stadler doszedł do porozumienia z Aeroexpressem. Ostatecznie producent zgodził się na zmniejszenie zamówienia oraz wydłużenie terminu spłat. Zgodnie z nową umową, Aeroexpress zakupi od Stadlera dziewięć sześcioczłonowych i dwa czteroczłonowe pociągi typu KISS, które zostaną dostarczone do połowy 2018 roku.

Gruzja i Azerbejdżan

Szwajcarski producent jest już obecny także na rynkach Gruzji i Azerbejdżanu. W połowie 2014 roku firma Stadler Rail podjęła decyzję o stworzeniu wspólnie z lokalnym partnerem – firmą International Railway Distribution LCC – joint venture. Nieco wcześniej Stadler podpisał swój pierwszy kontrakt na dostawy taboru dla Azerbejdżanu. 30 wagonów zostanie skierowanych do obsługi międzynarodowej trasy Baku – Tbilisi – Stambuł. Są one wyposażone w wózki o zmiennym rozstawie kół, co pozwala na obsługę połączeń pomiędzy Gruzją a Turcją bez przerwy. Zamówienie obejmuje dostawę pięciu różnych typów wagonów z wnętrzem o wysokim standardzie wykończenia. Wagony powstają w zakładzie producenta w szwajcarskiej miejscowości Altenrhein. 30 wagonów zostanie zestawionych w składy po 10 wagonów każdy. W skład zamówienia wchodzi 27 wagonów sypialnych i 3 wagony restauracyjne. Kontrakt przewiduje zakończenie dostaw w połowie przyszłego roku i zawiera opcję na dodatkowe 70 wagonów.

Na tory Azerbejdżanu trafiły także piętrowe pociągi KISS. Tamtejsze koleje ADY zamówiły pięć takich pociągów. Pochodzą one z kontraktu realizowanego pierwotnie dla Białorusi. Również z tego samego kontraktu pociągi KISS trafiły do Gruzji. Cztery składy zamówiły Koleje Gruzińskie. Pociągi obsługują szybkie połączenie pomiędzy Tbilisi oraz nadmorskimi miejscowościami – Batumi, Kobuleti i Ureki.

Tramwaj dla Petersburga

Firmie Stadler udało się także pewnym krokiem wejść na rynek tramwajowy krajów byłego ZSRR. Firma została dostawcą pojazdów dla petersburskiej sieci tramwajowej. Pierwszych sześć z 23 zamówionych pojazdów trafi do Petersburga w lipcu 2017 roku. W kwietniu tego roku rada miejska Petersburga przyznała kontrakt na budowę i 30-letnią eksploatację szybkich tramwajów. Kontrakt realizuje konsorcjum Transportnaja Koncessionnaja Kompania. To pierwszy kontrakt firmy Stadler na pojazdy Metelica, które zostały stworzone specjalnie na potrzeby państw Wspólnoty Niepodległych Państw. Prototyp szerokotorowego tramwaju został zaprezentowany dwa lata temu na Białorusi. Następnie ruszył na testy do rosyjskich miast, m. in. do Moskwy. Zamówienie będzie realizowane w zakładzie w Mińsku.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Rosja (309)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Rosja (309)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS