NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Linię kolejową przez centrum Krakowa trzeba będzie jednak zamykać

| Jakub Madrjas 30.01.2018 171

Linię kolejową przez centrum Krakowa trzeba będzie jednak zamykać
fot. PKP PLK
Wbrew ubiegłorocznym zapowiedziom, nie uda się przeprowadzić modernizacji linii E30 na odcinku Kraków Główny – Rudzice bez całkowitego wyłączenia jej z ruchu. Już od marca pociągi nie będą kursować w godzinach 9–14.
Linia kolejowa E30 na przechodzącym przez środek miasta odcinku Kraków Główny – Rudzice jest w modernizacji. Warte miliard złotych prace pozwolą m. in. na dobudowanie dodatkowej pary torów dla kolei aglomeracyjnej. Od początku zapowiadano, że ruch kolejowy podczas prac będzie utrzymywany jednotorowo – przed rokiem mówił o tym minister Adamczyk, a PLK potwierdzała to jeszcze w lipcu. Niestety, tych zapowiedzi nie uda się zrealizować.

Bo nie mogą pracować w nocy

Jak dowiedział się „Rynek Kolejowy”, linię kolejową na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów trzeba będzie dwutorowo zamknąć na dużą część dnia – i to już w marcu. Ministerstwo Infrastruktury twierdzi, że wynika to z braku możliwości prowadzenia prac nocami (o tym, dlaczego PLK nie stosuje takiego rozwiązania pisaliśmy tutaj). – PKP PLK w ramach modernizacji linii kolejowej na odcinku Kraków Główny – Rudzice założyły utrzymanie ruchu kolejowego przynajmniej na jednym torze. Jednakże biorąc pod uwagę zapisy decyzji środowiskowej z 2015 r. oraz Postanowienia RDOŚ z 2017 r., prace budowlane należy wykonywać wyłącznie w porze dziennej – tłumaczy „RK” rzecznik Ministerstwa Szymon Huptyś.

Jak zaznacza, w uzasadnionych przypadkach, wynikających z uwarunkowań organizacyjno-techniczno-technologicznych, można kontynuować prace poza godz. 6.00–22.00, jednak podstawowym wymogiem jest praca w dzień. – W związku z tym, aby realizować budowę, zaplanowano od marca czasowe, w godz. 9.00 – 14.00, zamknięcia torowe. Zamknięcia zostały zaplanowane poza godzinami, w których natężenie ruchu pasażerskiego jest największe – podkreśla.

Modernizacja linii E30 jest przeznaczono do dofinansowania w ramach mechanizmu CEF. Oznacza to, że projekty muszą zostać zakończone już w 2020 roku, a na PLK i wykonawcach rośnie presja czasu. Niedawno Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że modernizacja linii jest jednym z trzech zagrożonych projektów.

Przez Nową Hutę, być może tymczasowym przystankiem

Według informacji „RK”, plan jest taki, że pociągi dalekobieżne przelotowe ominą Kraków i będą jechać przez Nową Hutę. Potwierdza to Dorota Szalacha z PKP PLK, ale podkreśla, że przejazd objazdem przez Nową Hutę, po linii 95 Kraków Mydlniki – Podłęże dotyczy tylko siedmiu pociągów, kursujących w przerwie między g. 9.00 a 14.00. Jak wyjaśnia, składy jadące z Krakowa Głównego w stronę Katowic i Warszawy będą mogły jechać bez zmian, natomiast pociągi z Krakowa Płaszowa pojadą w stronę Katowic i Warszawy z ominięciem stacji Kraków Główny. Pociągi kursujące na trasie Rzeszów – Wrocław pojadą po linii Kraków Mydlniki – Podłęże (nr 95) bez zatrzymywania.

Jak informuje przedstawicielka PLK, rozważana jest budowa tymczasowego przystanku Kraków Olsza. Jednym z wariantów jest też uwzględnienie zatrzymania w Zastowie dla zapewnienia przesiadek na komunikację miejską. Pytanie tylko, czy przystanek jest do tego przygotowany i jak będą wyglądać dojazdy komunikacją miejską? – Jeśli na zaproponowanych trasach będą uwzględnione przystanki, ich infrastruktura będzie przygotowana do obsługi pasażerów. Będą również informacje o dojazdach do przystanków – zapewnia Szalacha.
 
Rys. www.openrailwaymap.org
Linia nr 95 Kraków Mydlniki – Podłęże nie została do końca przygotowana do pełnienia roli trasy objazdowej. Wprawdzie w ostatnich latach prowadzono tam pewne prace, ale prędkość 100 km/h można osiągnąć tylko na 9 kilometrach (z 33–ech ogółem) toru parzystego. Poza nim pociągi zwalniają do 50, a nawet do 30 kilometrów na godzinę.

Komunikacja zastępcza, honorowanie biletów? Trwają rozmowy

Urząd Marszałkowski województwa poinformował „RK”, że zna plany PLK dotyczące zamknięcia linii. Jak informuje, podczas zamknięć nie będzie odbywał się ruch pociągów z Krakowa Głównego do Podłęża, Wieliczki oraz Skawiny. – Obecnie prowadzone są rozmowy ze spółką PKP PLK w sprawie organizacji komunikacji zastępczej a także w Gminą Miejską Kraków w sprawie honorowania biletów kolejowych w komunikacji miejskiej – informuje UMWM.

– Szacujemy, że około 20 procent pasażerów pociągów przesiadło się z powrotem do samochodów z powodu utrudnień w ruchu kolejowym. Nasze wysiłki zostały zmarnowane – narzekał w październiku na antenie Radia Kraków marszałek województwa Jacek Krupa. 
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5