NUMER 04/2018
NUMER 04/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Czy grozi nam pustka za nastawnikiem?
szukaj
Śledź nas:

Jaki będzie dalszy los programu Pesa Dart?

| Jakub Madrjas 23.01.2018 183

Jaki będzie dalszy los programu Pesa Dart?
Fot. Łukasz Piotrowski, SM42.pl
Wbrew niektórym radom, Pesa będzie kontynuować program budowy pociągów dalekobieżnych Dart. – Pesa podjęła bardzo trudne wyzwanie w krótkim okresie i oczywiste było, że pewne błędy zostaną popełnione. Teraz nie wolno tego sprzeniewierzyć. Trzeba udoskonalić ten projekt i wyciągnąć wnioski – mówi nowy prezes firmy, Krzysztof Sędzikowski.
W połowie ubiegłego roku PKP Intercity zrezygnowało z możliwości zakupu dziesięciu kolejnych pociągów Pesa Dart bez przetargu. Pojazdy były początkowo wysoce awaryjne, jednak, jak przyznał pod koniec ubiegłego roku przewoźnik, ich dostępność znacząco się poprawiła. Trwa już za to nowe postępowanie przewoźnika na zakup dostawę i utrzymanie 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Dart: Nie wolno sprzeniewierzyć tego, co już zrobiono

Choroby wieku dziecięcego pojazdów były szeroko komentowane. Czy zgodnie z niektórymi sugestiami, Pesa powinna produkować przede wszystkim pojazdy regionalne? – To jest kwestia strategii i czasami trzeba podjąć radykalną decyzję i się z czegoś wycofać. Ale moim zdaniem nie w przypadku Dartów, bo tu poniesione zostały duże nakłady i teraz trzeba to wykorzystać, skapitalizować to doświadczenie – uważa prezes Pesy Krzysztof Sędzikowski. – Pesa podjęła bardzo trudne wyzwanie w krótkim okresie i oczywiste było, że pewne błędy zostaną popełnione. Teraz nie wolno tego sprzeniewierzyć. Trzeba udoskonalić ten projekt i wyciągnąć wnioski – dodaje.

Nowy prezes nie chce określać z góry, jakiego typu tabor powinien być najważniejszy w portfolio Pesy. – Żeby odpowiedzieć na to pytanie, musimy mieć precyzyjny obraz tego, co działało i przynosiło dobre marże. I z tego będzie wynikać strategia naszej sprzedaży –zapowiada. Podobnie, nie deklaruje jaki udział eksportu chce osiągnąć w sprzedaży, bo przetargi, w których bierzemy udział, są duże. I nieraz jedno takie zamówienie mocno zmienia ten udział. Nie możemy z góry zdecydować, że tyle procent chcemy mieć na tym rynku, a tyle na tym; wszystko zależy od kontraktów, które pozyskamy – tłumaczy. 

Granice, których nie przekroczy

Dotąd Pesa właściwie nie brała udziału w konsorcjach na realizację zamówień. Krzysztof Sędzikowski dopuszcza taką możliwość, ale każdy taki przypadek "musiałby być biznesowo uzasadniony". Producent musi być zatem elastyczny, ale w ramach określonych przez siebie reguł. – Pesa musi mieć strategię sprzedaży i swoje kryteria, granice, w których się porusza i których nie przekroczy, składając ofertę – mówi Sędzikowski. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.

Dobrze przedstawiają się natomiast perspektywy poolu taborowego Pesa i Polskiego Funduszu Rozwoju, czyli Rail Capital Partners. – Spółka ma zamówienia i rzetelnego partnera i myślę, że będzie się rozwijać dalej. Są kolejne plany budowy lokomotyw. Branża przewozów towarowych bardzo się zmieniła, jest więcej przewoźników o większej skali i na rynku jest zapotrzebowanie na nowe lokomotywy – podsumowuje prezes Pesy, który kilka lat temu szefował przewoźnikowi CTL.

Rozmowę z prezesem Pesy można przeczytać w najbliższym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy". Zapraszamy do prenumeraty!
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Bydgoszcz (455)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Bydgoszcz (455)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2018
NUMER 04/2018
Lata zaniedbań w szkolnictwie kolejowym i niskie płace na kolei sprawiły, że do pracy w naszej branży niewielu się garnęło. Teraz kolej musi konkurować o młodych ludzi, a nie będzie to zadaniem łatwym. O tym piszemy w aktualnym raporcie. Oprócz tego w numerze: Rozmowy z D. Blocherem (Budimex), J. Krupińskim i A. Śliwińskim (Strabag), podsumowanie przewozów intermodalnych w 2017 roku oraz rynku tramwajowego w tym samym okresie. Polecamy obszerny artykuł Jana Raczyńskiego na temat Kolei Dużych Prędkości w ujęciu międzynarodowym.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS