Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Flirt dla Norwegii odporny na każdą pogodę

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
14-01-2011
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wś, Rynek Kolejowy, 14 stycznia 2011

Podziel się ze znajomymi:

Od początku stycznia w Wiedniu w tunelu wiatrowo-klimatycznym trwają testy odporności na ekstremalne warunki klimatyczne najnowszej generacji pociągu z rodziny Flirt wyprodukowanego dla Kolei Norweskich (NSB) przez szwajcarskiego Stadlera. Potwierdziły one odporność składu na ekstremalne warunki pogodowe.

Flirt NSB trafił do kanału klimatycznego firmy Rail Tec Arsenal w Wiedniu na początku grudnia ubiegłego roku. Przygotowania do testów trwały niemal miesiąc. W ciągu niemal 350 godzin roboczych zamontowano w pociągu Stadlera ponad 450 czujników, których zadaniem jest pomiar temperatury powietrza i powierzchni zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pociągu, jak również wilgotności i prędkości powietrza oraz napięcia elektrycznego.

Podczas testów w specjalnym kanale pociąg był poddawany ekstremalnym warunkom klimatycznym przy temperaturach wahających się od -45 do + 30 stopni Celsjusza, wilgotności dochodzącej do 80 proc. (przy temp. 22 oC), nasłonecznieniu 600 W/m2, i prędkości wiatru nawet 200 km/godz. Testy obejmowały także działanie  systemów elektrycznych i dynamicznych pociągu podczas intensywnych opadów deszczu, śniegu oraz przy silnym oblodzeniu.

– Testy miały na celu zbadanie komfortu pasażera, jeśli chodzi o temperaturę wewnątrz pojazdu, funkcjonowanie kluczowych komponentów w ekstremalnych warunkach pogodowych oraz optymalizacje zużycia energii – powiedział Thomas Legler, kierownik techniczny ds. projektu budowy pociągu dla Kolei Norweskich.

– Badania klimatyczne potwierdzają, że Flirt NSB gwarantuje dobrą jakość w każdych warunkach pogodowych – zapewnił Gabriel Haller, dyrektor zarządzający i techniczny Rail Tec Arsenal. Również Thomas Legler potwierdził, że wszystkie testy klimatyczne zakończyły się powodzeniem. – Teraz czekają nas testy dynamiczne w Norwegii, które rozpoczną się w marcu – powiedział inżynier Stadlera.

W siedzibie Rail Tec Arsenal w Wiedniu znajduje się największy na świecie tunel klimatyczny do testowania odporności pojazdów na warunki pogodowe o długości 100 metrów oraz mniejszy o długości 33,8 metra. Obok nich znajdują się jeszcze dwie hale, w których odbywa się montaż urządzeń pomiarowych.

– W tunelu można badać działanie układów mechanicznych i elektrycznych pociągów w temperaturach od – 45 do +60 oC oraz przy prędkości wiatru dochodzącej do 300 km/godz. – mówi Gabriel Haller. – Obiekt został zbudowany specjalnie z myślą o pojazdach szynowych, ale testowaliśmy także pojazdy drogowe, samoloty a nawet czołgi. Z naszego obiektu korzystają także sportowcy, np. austriacka kadra skoczków narciarskich – dodał.

Flirt dla Norwegii może rozpędzić się do 200 km/h i jeździć w temperaturze do nawet - 40 stopni Celsjusza. NSB zakupiło 26 składów dla obsługi kolei S-Bahn w Oslo (krótsza wersja lokalna) i 24 dłuższe pociągi dla połączeń regionalnych na południu kraju.

Pojazd posiada trzy pakiety napędowe, specjalny pług umożliwiający odgarnianie nawet największych zasp śnieżnych na torach, wymienne panele czoła zapewniające jego niewielkie uszkodzenia w przypadku np. zderzenia pociągu z reniferem, ogrzewanie "newralgicznych" elementów w wózkach i podłogi w przedsionkach pomiędzy członami oraz bezprzewodowy internet na pokładzie.


 

Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Akiem wynajmie ODEG pojazdy bateryjne

Tabor i technika

Akiem wynajmie ODEG pojazdy bateryjne

Roman Czubiński 17 lipca 2025

Stadler zaprezentował piętrowego Railjeta dla ÖBB [zdjęcia]

Biznes

Zobacz również:

Wodór, baterie, elektryfikacja. Jak zastąpić pociągi spalinowe?

Tabor i technika

Wodór, baterie, elektryfikacja. Jak zastąpić pociągi spalinowe?

Kasper Fiszer 08 czerwca 2025

Stadler dostarczy nowe KISSy dla Słowacji

Tabor i technika

Stadler dostarczy nowe KISSy dla Słowacji

Roman Czubiński 02 maja 2025

Pozostałe z wątku:

Akiem wynajmie ODEG pojazdy bateryjne

Tabor i technika

Akiem wynajmie ODEG pojazdy bateryjne

Roman Czubiński 17 lipca 2025

Stadler zaprezentował piętrowego Railjeta dla ÖBB [zdjęcia]

Biznes

Zobacz również:

Wodór, baterie, elektryfikacja. Jak zastąpić pociągi spalinowe?

Tabor i technika

Wodór, baterie, elektryfikacja. Jak zastąpić pociągi spalinowe?

Kasper Fiszer 08 czerwca 2025

Stadler dostarczy nowe KISSy dla Słowacji

Tabor i technika

Stadler dostarczy nowe KISSy dla Słowacji

Roman Czubiński 02 maja 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij