Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Bełchatów: Umowa w sprawie inwestycji Kolej Plus

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
16-12-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Bełchatów: Umowa w sprawie inwestycji Kolej Plus
fot. Roman CzubińskiNieczynny przystanek w Bełchatowie
Linia nr 24 między Piotrkowem Trybunalskim a Bełchatowem zostanie zmodernizowana, zelektryfikowana i wydłużona do Bogumiłowa. Umowę w tej sprawie podpisały PKP PLK oraz Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego. Wartość inwestycji ma wynosić 662 mln zł. Jej realizacja ma zakończyć się do 2028 r.

56-tysięczny Bełchatów od czasu likwidacji w 2000 r. pociągów do Piotrkowa jest największym w województwie i jednym z największych w Polsce miast pozbawionych kolei pasażerskiej. Również zainteresowanie przewozami towarowymi maleje. Coraz gorszy stan techniczny infrastruktury w 2013 r. skłonił ówczesne władze PKP PLK do przymiarek do całkowitego wyłączenia linii z eksploatacji.

Modernizacja i przedłużenie linii było jednym z trzech zadań zgłoszonych przez łódzki Urząd Marszałkowski do programu Kolej Plus. Samorząd i zarządca infrastruktury planują przebudowę ok. 34 km jednotorowej linii kolejowej Piotrków – Bełchatów – Zarzecze. Uzupełnieniem będzie budowa siedmiokilometrowego odcinka Zarzecze – Bogumiłów (w tej ostatniej miejscowości działa strefa przemysłowa). Oba odcinki zostaną zelektryfikowane. Przewidziano odbudowę przystanków Wola Krzysztoporska i Bełchatów oraz budowę nowych: Korczew, Kurnos, Zarzecze, Trząs oraz Bogumiłów (nazwy robocze). Szacowana łączna wartość inwestycji to 662 mln zł.

Choć trasa przez Piotrków nie prowadzi do Łodzi w linii prostej (przebieg torów oddala się od najkrótszej trasy najpierw na wschód, potem na zachód), celem inwestycji jest zapewnienie atrakcyjnej oferty dojazdu koleją z Bełchatowa także do stolicy regionu. Czas przejazdu ma wynieść poniżej półtorej godziny – około 1 h 26 min. Jest to czas nieco mniej atrakcyjny od oferowanego obecnie przez przewoźników autobusowych. Z okolic nieczynnego przystanku kolejowego w Bełchatowie w pobliże centrum Łodzi (skrzyżowanie Żeromskiego – al. Mickiewicza) można dziś dojechać autobusem PKS Bełchatów w ciągu godziny i 22 minut. Należy jednak wziąć pod uwagę podatność komunikacji autobusowej na opóźnienia spowodowane korkami. Na korzyść kolei przemawia też fakt położenia dworca Łódź Fabryczna w łódzkim śródmieściu (zapewne pociągi z Bełchatowa będą też wjeżdżały do czynnego już wówczas tunelu średnicowego z przystankami Łódź Centrum, Łódź Polesie i Łódź Koziny).

Warto przypomnieć, że w sierpniu przedstawiciele PKP PLK i UMWŁ podpisali umowę w sprawie nowej linii Chorzew Siemkowice – Wieluń. Wkrótce potem zarządca infrastruktury ogłosił przetarg na jej zaprojektowanie. Można spodziewać się, że również w przypadku Bełchatowa nastąpi to niebawem.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

Infrastruktura

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

PKP PLK 16 maja 2025

Kolej Plus. Zaczynają się prace przy linii do Gostynia

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Roman Czubiński 22 kwietnia 2025

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

Infrastruktura

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

PKP PLK 16 maja 2025

Kolej Plus. Zaczynają się prace przy linii do Gostynia

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Roman Czubiński 22 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij