Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

ZSSK inwestuje w przewozy nocne. Nie tylko nowe wagony sypialne

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
28-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/ZSSK

Podziel się ze znajomymi:

Państwowy słowacki przewoźnik kolejowy, który ogłosił pod koniec stycznia przetarg na dostawę 10 wagonów sypialnych z opcją na kolejnych 14 sztuk, przedstawił dalsze plany w zakresie rozwoju segmentu przewozów nocnych. Przewidywane są zarówno inwestycje w modernizację już posiadanych wagonów pasażerskich, jak i uruchomienie pociągów nocnych do Wiednia.

W ostatnich latach dużo mówi się o konieczności odbudowy sieci nocnych połączeń kolejowych w Europie. Po sukcesie austriackich kolei federalnych ÖBB, które w 2016 roku zaczęły budować kategorię Nightjet, zapewniając Wiedniowi i innym dużym miastom w Austrii dogodne połączenia do licznych metropolii w Europie Zachodniej, w kolejnych państwach podejmowane są próby rewitalizacji, czy wręcz odtworzenia tego segmentu. Nie zawsze kończą się one sukcesem. Jak niedawno informowaliśmy was na łamach “Rynku Kolejowego”, z początkiem września 2026 roku w Szwecji zniknie większość pociągów nocnych do Niemiec. Jeszcze wcześniej, bo jeszcze w tym roku, wraz z grudniową zmianą rozkładu jazdy zlikwidowane zostaną nocne połączenia kolejowe z Paryża do Berlina i Wiednia.

Trzeba przyznać, że pociągi nocne to z perspektywy przewoźników kolejowych trudny biznes. Ilość miejsc do leżenia nawet w przypadku relatywnie wysokopojemnych kuszetek jest mniejsza niż liczba miejsc siedzących w zwykłych wagonach pasażerskich, zaś koszty operacyjne – wyraźnie wyższe. Z tego powodu zaoferowanie pasażerom atrakcyjnej ceny, która gwarantowałaby jednocześnie rentowność, w przypadku komercyjnych przewozów nocnych jest dużym wyzwaniem. Nie dziwi więc fakt, że najlepiej w Europie mają się wciąż dotowane nocne pociągi, a największe inwestycje w tabor przeznaczony do przewozów nocnych realizują nadal tzw. przewoźnicy zasiedziali, czyli – mówiąc najprościej – państwowi. Trend ten omija nadal Polskę. Paradoksalnie oprócz wspomnianej Austrii, państwa znacznie mniejszego niż Polska, w pociągi nocne inwestuje się m.in. w jeszcze mniejszej Słowacji.

Pod koniec stycznia pisaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” o przetargu na dostawę 10 wagonów sypialnych z opcją na kolejnych 14 sztuk. Od tego czasu prowadzone są negocjacje cenowe z oferentem, czyli ŽOS Vrútky (co ciekawe, ma on dostarczyć piętrowe wagony sypialne). Ogłoszono także kolejny przetarg, który obejmuje głęboką modernizację 10 posiadanych zwykłych wagonów pasażerskich (z opcją na kolejnych 10 sztuk). Po przebudowie staną się one kuszetkami. Najbardziej korzystną ofertę w przetargu złożyła inna słowacka spółka, czyli ŽOS Trnava, z którym zawarto już umowę na realizację zadania. Słowackie koleje państwowe ZSSK (słow. Železničná spoločnosť Slovensko) poinformowały w komunikacie prasowym, że na razie nie udało się pozyskać dofinansowania ze środków unijnych na realizację tych projektów, dlatego ostatecznie zostaną one sfinansowane najpewniej ze środków własnych i kredytu inwestycyjnego.

Każdy z nowych wagonów sypialnych ma zapewnić 30 łóżek – od wielu lat jest to standardowa w Europie pojemność wagonów sypialnych. Z kolei kuszetki dla ZSSK pomieszczą 40 pasażerów, co oznacza, że będą dużo wygodniejsze niż standardowe kuszetki, liczące 54 lub 60 miejsc do leżenia (odpowiednio w standardzie Y oraz Z), ale potencjalnie mniej rentowne. Z tego powodu przewoźnik przymierza się do aktualizacji cen dopłat za miejsce do leżenia. Obecnie wynoszą one 7 euro w przypadku kuszetki oraz 13 euro w wagonie sypialnym, co w ocenie spółki nie przystaje już do obecnych realiów rynkowych. ZSSK obiecują jednak, że w nowych wagonach sypialnych komfort będzie znacznie wyższy niż w obecnie używanych, co częściowo zrekompensuje wzrost cen.

Warto dodać, że dziś ZSSK posiadają 30 wagonów sypialnych, przy czym 20 z nich zostało wyprodukowanych w latach 80. minionego stulecia – w ich przypadku przewiduje się wycofanie z użytku ze względu na niski standard. Na odnowie taboru plany rozwoju segmentu przewozów nocnych w ZSSK się nie kończą. Narodowy przewoźnik kolejowy chce wydłużyć pociąg nocne w relacji Humenné – Bratysława do Wiednia. Przypomnijmy, że Humenné to nieduże miasto we wschodniej części kraju, położone na wschód od Preszowa i Koszyc. To dobra baza wypadowa w Bieszczady, zachodniej Ukrainy, czy też wschodniej części Węgier. Wydłużenie relacji ze słowackiej stolicy do Wiednia, europejskiej stolicy pociągów nocnych, niewątpliwie może zwiększyć jej atrakcyjność, przyciągając nowych klientów z różnych części Europy.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czarne chmury nad pociągami nocnymi w Szwecji?

Biznes

Czarne chmury nad pociągami nocnymi w Szwecji?

Mikołaj Kobryński 18 października 2025

Koniec pociągów nocnych z Wiednia i Berlina do Paryża

Biznes

Koniec pociągów nocnych z Wiednia i Berlina do Paryża

Mikołaj Kobryński 01 października 2025

Gepard Express przez Polskę. Znamy rozkłady jazdy

Biznes

Gepard Express przez Polskę. Znamy rozkłady jazdy

Mikołaj Kobryński 08 maja 2025

Nocny Baltic Express z wagonem sypialnym! [zdjęcia]

Pasażer

Nocny Baltic Express z wagonem sypialnym! [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 17 marca 2025

ZSSK zakupi nawet 24 wagony sypialne

Biznes

ZSSK zakupi nawet 24 wagony sypialne

Mikołaj Kobryński 28 stycznia 2025

Zobacz również:

Czarne chmury nad pociągami nocnymi w Szwecji?

Biznes

Czarne chmury nad pociągami nocnymi w Szwecji?

Mikołaj Kobryński 18 października 2025

Koniec pociągów nocnych z Wiednia i Berlina do Paryża

Biznes

Koniec pociągów nocnych z Wiednia i Berlina do Paryża

Mikołaj Kobryński 01 października 2025

Gepard Express przez Polskę. Znamy rozkłady jazdy

Biznes

Gepard Express przez Polskę. Znamy rozkłady jazdy

Mikołaj Kobryński 08 maja 2025

Nocny Baltic Express z wagonem sypialnym! [zdjęcia]

Pasażer

Nocny Baltic Express z wagonem sypialnym! [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 17 marca 2025

ZSSK zakupi nawet 24 wagony sypialne

Biznes

ZSSK zakupi nawet 24 wagony sypialne

Mikołaj Kobryński 28 stycznia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij