- Przedłożony projekt cennika stawek jednostkowych za dostęp do infrastruktury kolejowej (liniowej) na sieci PKP PLK w rozkładzie jazdy 2014/2015 w dużej mierze spełnia złożone publicznie obietnice odnośnie stabilizacji stawek na kilka następnych rozkładów jazdy. Tym niemniej z przeprowadzonych szczegółowych analiz wynika, iż koszty obiegów typowych pociągów towarowych nieznacznie wzrosną – podkreśla w oficjalnym komunikacie Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych.
Według ZNPK stawki dostępu do infrastruktury kolejowej w Polsce należą do najwyższych w Europie. - Oczekiwanym przez przewoźników rozwiązaniem jest dalsza obniżka stawek, a nie (choćby niewysokie) wzrosty – podkreśla kierownictwo Związku. - Podtrzymujemy wielokrotnie wyrażane w przeszłości stanowisko, zgodnie z którym stawki dostępu do infrastruktury kolejowej na sieci PKP PLK wciąż są za wysokie i powinny być docelowo obniżone o dalsze 50% - dodają.
Według ZNPK zaproponowane rozwiązanie cennikowe budzi dwie wątpliwości. - Obserwujemy stosunkowo wysoki wzrost poziomu stawki w przedziałach 60-120 oraz 120-180 ton, odpowiadających m.in. lokomotywom luzem. Przejazdy lokomotyw luzem mają najczęściej charakter przewozów technologicznych i nie generują dla przewoźnika dochodu. W sytuacji nasilenia frontu robót na sieci PKP PLK można oczekiwać, iż udział jazd lokomotyw luzem może się zwiększyć – czytamy w oficjalnym komunikacie Związku.
Drugim niepokojącym zjawiskiem ma być nieproporcjonalnie wyższy wzrost w obrębie kategorii 3 oraz 4 przy znacznie niższych wzrostach w kategorii 5. - Wydaje się, że wzrost kategorii linii łączy się ze wzrostem kosztów utrzymania, szczególnie gdy dana linia uzyskuje status linii o najwyższej jakości (a więc kategoria 5). Są to linie dedykowane głównie do przewozów pasażerskich prowadzonych z prędkością 160 km/h, wyposażone w zaawansowane systemy srk, jakich brak na liniach niższych kategorii. Ich konserwacja i utrzymanie w stanie zapewniającym najwyższe standardy bezpieczeństwa (konieczne w szybkim ruchu pasażerskim) wiąże się z wyższymi kosztami niż w przypadku np. linii kategorii 3 – podkreślają związkowcy. ZNPK apeluje tym samym do prezesa UTK o przeprowadzenie analizy w tym zakresie.
- Podtrzymujemy również stanowisko, zgodnie z którym zainteresowane podmioty przed wypowiedzeniem się w sprawie projektu cennika powinny mieć możliwość dostępu do szczegółowych danych kosztowych zarządcy. Brak takich danych uniemożliwia weryfikację zasadności alokacji do bazy kosztowej poszczególnych elementów kosztowych, a także ich właściwego przypisania do poszczególnych kategorii linii kolejowych – wyjaśnia ZNPK.
Związek przypomina także, że 27 marca 2014 prezes PKP PLK Remigiusz Paszkiewicz publicznie zapewnił, iż marża zysku PKP PLK w rozkładzie jazdy 2014/2015 zostanie utrzymana na poziomie 0%. - Podkreślamy, iż marża ta jest z punktu widzenia wartości opłacanej faktury takim samym kosztem dla przewoźników, jak „surowa” stawka jednostkowa. Obliczenia wykonywane przy założeniu 6% marży dla Indywidualnego Rozkładu Jazdy sugerowały dość istotny wzrost kosztów przewoźników, co z ich punktu widzenia byłoby niedopuszczalne – informują związkowcy.