Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Przewoźnicy: Kończy się przepustowość sieci PLK

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
21-05-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Przewoźnicy: Kończy się przepustowość sieci PLK
Zgodnie z raportem o stanie polskie sieci kolejowej przedstawionym przez Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych na wielu odcinkach sieci PKP PLK kończą się zdolności przepustowe, co bardzo niekorzystnie wpływa na konkurencyjność transportu kolejowego w Polsce. Dokument wymienia 17 ciągów linii kolejowych, które należałoby możliwie szybko zrewitalizować, aby zapobiec tej sytuacji.

– Na nasze ankiety związane z przygotowaniem raportu odpowiedziało ponad 90 proc. rynku towarowego i pasażerskiego, jeśli chodzi o wykonaną pracę przewozową. Mamy więc nadzieję, że odzwierciedla on faktyczną opinię przewoźników kolejowych, czyli tych podmiotów, które są de facto klientem infrastruktury kolejowej – powiedział Rafał Milczarski, przewodniczący Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych.

- Raport jest wynikiem dość szczegółowej ankiety, która została przesłana do wszystkich licencjonowanych przewoźników kolejowych. Ci najwięksi i średni w zasadzie wszyscy odpowiedzieli, również jeżeli chodzi o spółki z grupy PKP oraz spółki samorządowe – dodał Jakub Majewski, ekspert Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych oraz dyrektor ds. strategii i regulacji w firmie Freightliner PL.

Jak zaznaczył raport został przekazany resortowi transportu oraz PKP Polskim Liniom Kolejowym. – Jest on takim głosem w dyskusji na temat tego, co powinno się z siecią kolejową stać, aby to było z pożytkiem dla przewoźników, a co za tym idzie również klientów oraz debaty na temat tego, czy ten kierunek, w którym idzie ministerstwo związany z rewitalizacją linii kolejowych jest potrzebne klientom kolei – powiedział Majewski.

Twórcy raportu zwrócili w nim uwagę, że największym problemem przewoźników nie zawsze jest niska prędkość pociągów na sieci PKP PLK, ale jej przepustowość. – Zły stan infrastruktury kolejowej zazwyczaj kojarzy się z ograniczeniami prędkości na zasadzie, że jeżeli infrastruktura jest dobra, to pociąg jedzie szybko. To jest jednak tylko częściowo prawda. Dotyczy to na pewno ruchu pasażerskiego, natomiast w ruchu towarowym prędkość jako jedyna zmienna nie ma tak wielkiego znaczenia, jednak prędkość wpływa na przepustowość. Jedna trzecia wąskich gardeł, które wskazali dotyczy przepustowości – wyjaśnił Majewski.

- To jest trochę paradoks, bo z jednej strony mówi się, że przewozy kolejowe spadają, i że infrastruktura  kolejowa jest nadmiernie rozbudowana, dlatego trzeba zamknąć kilka tysięcy linii kolejowych, a z drugiej strony okazuje się, że jednak trzecia sieci kolejowej nie jest w stanie przenieść tego ruchu, który już dzisiaj na niej jest. Mówimy o tym, że kolej ma przewozić więcej ładunków, że po tych modernizacjach ma być więcej pasażerów kolei, a już to, co dzisiaj jeździ, nie jest w stanie się zmieścić. To bardzo ważny wniosek tego raportu – stwierdził ekspert Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych.

Zwrócił on uwagę na jeszcze dwa parametry linii kolejowych, które są kluczowe z punktu widzenia rozwoju kolejowych przewozów towarów w Polsce. Są to dopuszczalny nacisk na oś oraz dopuszczalna długość składu. - Często jest tak, że na jakiś pojedynczych stacjach są tory, które nawet nie względu na swoją długość, ale rozmieszczenie urządzeń sterowania ruchem kolejowym, nie pozwala na to, aby pociąg był dłuższy. Tymczasem to czy pociąg będzie miał 40 wagonów czy 42 wagony z punktu widzenia zarządcy przewoźnika nie robi praktycznie nie ma znaczenia, ale ta różnica dwóch wagonów często decyduje, czy ten pociąg będzie rentowny czy będzie przynosił straty.  Nacisk na oś i długość składu są niezwykle ważnymi rzeczami, jeżeli ktoś chce myśleć o tym, żeby kolej przejmowała ładunki z dróg – tłumaczył Jakub Majewski.

Konkluzją tego raportu jest lista 17 ciągów linii kolejowych, na których zdaniem przewoźników jak najszybciej powinny zostać odtworzone parametry techniczne linii kolejowych. Znalazły się na niej: linia nr 131 na odcinku Chorzów – Tarnowskie Góry – Herby – Innowrocław oraz linia 201 na odcinku Nowa Wieś – Maksymilianowo, linia nr 137 na odcinku Katowice – Gliwice – Kędzierzyn i Kędzierzyn – Kamieniec – Jaworzyna – Legnica, linie obsługujące przemysł Górnego Śląska (linie nr: 93 Trzebinia – Zebrzydowice, 138 Oświęcim –Katowice, 140 Katowice Ligota – Nędza, 141 Katowice Szpienice Północne – Chorzów Stary, 169 Tychy – Orzesze Jaśkowice, 171 Dąbrowa Górnicza Towarowa – Panewnik), linia nr 139 Katowice – Zwardoń, linia nr 273 Wrocław Główny – Szczecin Główny i 276 Wrocław Główny – Międzylesie, linia nr 274 Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra (wraz z odgałęzieniem Wałbrzych – Kłodzko, linia nr 8 Warszawa Zachodnia – Kraków Główny, linia nr 25 Łódź Kaliska – Dębica na odcinku Skarżysko – Sandomierz – Tarnobrzeg – Mielec – Dębica, linia nr 14 Łódź Kaliska – Forst, linia nr 353 Poznań Wschód – Skandawa, linia nr 132 Bytom – Wrocław Główny (fragment E30), linia nr 272 Kluczbork – Poznań Główny, linia nr 2 Warszawa Centralna – Terespol, linia nr 70 Włoszczowice – Chmielów k. Tarnobrzega, linia nr 12 Skierniewice – Łuków, linia nr 32 Czeremcha – Białystok, a także linia 371 Wolsztyn – Żagań (odcinek Nowa Sól – Żagań) oraz linie 290 i 344. 

- Ta lista tak naprawdę powstała ze statystyk. Bardzo często zarówno przewoźnicy pasażerscy, jak i towarowi wskazywali te same linie. Również często okazywało się, że bez względu na to, kto z kim konkuruje, te same miejsca stanowią problem w działalności biznesowej. Ta lista jest taką próbą pokazania projektów rewitalizacyjnych, które za stosunkowo niewielkie pieniądze mogłyby dać bardzo pozytywny efekt, poprawiając konkurencyjność całej branży kolejowej. W związku z tym liczymy, że będzie to głos popierający ideę skupienia się bardziej na rewitalizacjach, niż na wielkich projektach modernizacyjnych – podsumował Jakub Majewski.

- My w tym momencie wołamy o to, żeby chociaż przywrócić linie, które miały określone parametry techniczne do ich pierwotnego stanu. Jest to takie wołanie w sytuacji, w której nasz system okazał się niewydolny do wygenerowania oszczędnych, racjonalnych modernizacji linii zwiększających ich parametry – dodał Rafał Milczarski.

Zobacz raport

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Michał Fijoł prezesem PLL LOT

Biznes

Michał Fijoł prezesem PLL LOT

Łukasz Malinowski 16 czerwca 2023

Automatyczne sprzęgi: pomogą, czy zaszkodzą przewozom towarowym?

Tabor i technika

Brak opłat za objazdy pozwoli być kolei konkurencyjną

Biznes

ZNPK: Stawki dostępu do infrastruktury kolejowej wciąż są za wysokie

Biznes

ZNPK: Stawki dostępu do infrastruktury kolejowej wciąż są za wysokie

ak, Rynek Kolejowy/Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych 09 kwietnia 2014

Zobacz również:

Michał Fijoł prezesem PLL LOT

Biznes

Michał Fijoł prezesem PLL LOT

Łukasz Malinowski 16 czerwca 2023

Automatyczne sprzęgi: pomogą, czy zaszkodzą przewozom towarowym?

Tabor i technika

Brak opłat za objazdy pozwoli być kolei konkurencyjną

Biznes

ZNPK: Stawki dostępu do infrastruktury kolejowej wciąż są za wysokie

Biznes

ZNPK: Stawki dostępu do infrastruktury kolejowej wciąż są za wysokie

ak, Rynek Kolejowy/Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych 09 kwietnia 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5