Partnerzy serwisu:
Biznes

Niezależni przewoźnicy żądają odrzucenia projektu cennika PLK

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
22-06-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Niezależni przewoźnicy żądają odrzucenia projektu cennika PLK
Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych zwrócił się do prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z prośbą o odrzucenie projektu cennika PKP PLK na rozkład jazdy 2012/2013. Zdaniem ZNPK z projektu w dalszym ciągu nie zostały wyeliminowane kluczowe problemy – takie jak istotny wzrost stawek za dostęp do infrastruktury oraz niezrozumiałe zmiany wewnętrznej struktury cennika.

Jak uzasadnia swoje stanowisko Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych w piśmie do prezesa UTK, stawki za dostęp do infrastruktury kolejowej w Polsce od dłuższego czasu należą do najwyższych w Europie. Dzieje się to w sytuacji, gdy jakość infrastruktury kolejowej znacznie odbiega od średnich wskaźników dla państw Unii Europejskiej. Dodatkowo trend ten jest corocznie pogłębiany poprzez kolejne cenniki dostępu do infrastruktury kolejowej, zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe, gdy wysokość opłat rośnie znacznie szybciej niż jakiejkolwiek wskaźniki opisujące jakość infrastruktury kolejowej.

„Tym samym podtrzymujemy wskazywane w poprzednim wystąpieniu zarzuty odnośnie konstrukcji cennika – w tym przede wszystkim brak analizy wpływu, jaki proponowane rozwiązania wywierają na kształt rynku usług transportowych. Jest bowiem wysoce prawdopodobne, iż przyjęcie przedłożonego cennika istotnie pogorszy sytuację konkurencyjną transportu kolejowego względem pozostałych gałęzi transportu.” – czytamy we wniosku Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych.

Według szacunków ZNPK, stawki dostępu do infrastruktury kolejowej odpowiadają już obecnie średnio 30% kosztów ponoszonych przez przewoźników kolejowych. W tym kontekście proponowany wzrost przeciętnych stawek o 15-19 % jest jednym z kluczowych czynników o decydującym wpływie na ekonomikę działalności przewozowej. Uzupełniając ten trend prognozowanymi wzrostami cen paliw i energii trakcyjnej i konfrontując go następnie z niskomarżowym charakterem branży z dużym prawdopodobieństwem można prognozować uruchomienie na kolei procesu systemowej destrukcji. Nie mogąc pokryć kosztów przewoźnicy będą ograniczać skalę działalności. To z kolei przekładać się będzie na niższe wpływy z tytułu opłat za dostęp do infrastruktury. Zarządca, próbując zrekompensować brak wpływów będzie ponownie podnosił stawki dla tych przewozów, które pozostaną – po raz kolejny wywołując redukcje działalności.

Przedstawiciele związku argumentują także, że ograniczenie działalności kolejowej nie pozostanie bez wpływu na cały system transportowy i szerzej gospodarczy. Ich zdaniem spowoduje ono wzrost kosztów zewnętrznych (ruch na drogach, obciążenie pozostałej infrastruktury, wzrost wypadkowości, zwiększona emisja CO2, hałas, etc.). Wzrosną również ceny materiałów budowlanych, paliw i produktów chemicznych przewożonych koleją oraz energii, której produkcja uzależniona jest do masowych przewozów węgla.

Wobec tego Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych zwrócił się do prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z prośbą o odrzucenie projektu cennika PKP PLK na rozkład jazdy 2012/2013.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Infrastruktura

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Michał Szymajda 26 lipca 2023

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Brak opłat za objazdy pozwoli być kolei konkurencyjną

Biznes

Przewoźnicy: Kończy się przepustowość sieci PLK

Infrastruktura

ZNPK: Stawki dostępu do infrastruktury kolejowej wciąż są za wysokie

Biznes

ZNPK: Stawki dostępu do infrastruktury kolejowej wciąż są za wysokie

ak, Rynek Kolejowy/Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych 09 kwietnia 2014

Zobacz również:

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Infrastruktura

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Michał Szymajda 26 lipca 2023

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Brak opłat za objazdy pozwoli być kolei konkurencyjną

Biznes

Przewoźnicy: Kończy się przepustowość sieci PLK

Infrastruktura

ZNPK: Stawki dostępu do infrastruktury kolejowej wciąż są za wysokie

Biznes

ZNPK: Stawki dostępu do infrastruktury kolejowej wciąż są za wysokie

ak, Rynek Kolejowy/Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych 09 kwietnia 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5